Full version: Tacopaj
LadyG
Dottern gjorde den här och jag tyckte den var otroligt trevlig faktiskt för att vara matpaj.

Vanlig pajdeg:
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 g smör eller margarin
1 ½ dl mjölk

Köttfärsfyllning:
500 g nötfärs eller blandfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor (eller motsvarande pulver eller i glasburk)
3 msk tomatpuré
2 msk chilisås
1 msk soya
2 tsk chilipeppar
2 tsk spiskummin
2 tsk koriander
2 tsk curry
1-2 tsk salt
2 dl vatten

Täcke:
3 tomater
2 dl crème fraiche
4 msk majonnäs
150 g riven ost (ca 2-3 dl)

Gör så här:

Gör pajdegen: Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke. Låt matfettet bli rumsvarmt, dela det i mindre bitar och finfördela med fingrarna i mjölet. Häll i mjölken och rör ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter. Den behöver inte förgräddas.

Fyllning: Hacka löken. Stek köttfärs och lök samt pressade vitlöksklyftor tillsammans tills det fått lite färg.

Tillsätt tomatpuré, chilisås och soya. Strö på kryddorna: chilipeppar, spiskummin, koriander, curry och salt. Häll på vattnet. Låt puttra tills vattnet är nästan borta, ca 10-15 minuter. Smaka av och tillsätt ev. mer av kryddorna. Häll köttfärsen i pajskalet. Skär tomaterna i mindre bitarna. Sprid ut dem över köttfärsen.

Blanda crème fraiche, majonnäs och riven ost. Bred ut över tomaterna.

Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 minter tills ytan fått fin färg.

Servera med grönsallad.
Meriona
mums..... wub.gif
sqrulan
Jag har ungefär samma recept men inte alla dessa kryddor,däremot så byter jag ut 1,5 dl vete mot grahamsmjöl och en påse tacokryddor istället.
Felicia
Jag har också liknande recept och det är jätte-gott. Att rekommendera tongue.gif
Meriona
CITAT (sqrulan @ 20-02-2008, 17:45) *
Jag har ungefär samma recept men inte alla dessa kryddor,däremot så byter jag ut 1,5 dl vete mot grahamsmjöl och en påse tacokryddor istället.

Jag har också ett liknande recept med färdig påse. men vad är det egentligen i en sån där påse? Chili och paprika tror jag är självklart, men resten? Kan det vara det där som LadyG anger? confused.gif
Wilmer
Ungjefär det, ja. Jag köper i mjölkförpackningsstorlek (tacokryddorna), santa marias. MUMSeli MUMS, mycket taco's blir det.
LadyG
Fördelen med att blanda kryddorna själv är att man, när man börjat få kläm på det, får en egen unik smak med bara de kryddor man tycker om i blandningen. Det är nästan lika smidigt som pulver faktiskt, det är ju bara kryddor man ändå har hemma. Fast det går säkert lika bra att använda pulver och sen "tilläggskrydda" lite så man får en egen smak på blandningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon