|
Jag har köpt ett citrusträd som jag tänkte plantera om i en större kruka. Vilken slags jord skall den ha? Jag har läst att den skall ha mycket näring för att bära frukt. Någonstans har jag också läst att den kan trivas i rhododendronjord. Ska den verkligen stå så surt?
Är det någon som vet, kan hjälpa?
Christer i Falköping
19-01-2008, 16:16
Ja, den föredrar jord åt det sura hållet. Men det går alldeles utmärkt med vanlig krukväxtjord. Jag brukar alltid ta vanlig jord och blanda med okalkad torv, plus lite lera om jag har det. Det finns ju färdig citrusjordblandning om man vill slänga ut pengar på det, men personligen anser jag att det är helt onödigt. Har du inget annat, så ta vanlig krukväxtjord av bra kvalitet. Vattna mad vanlig krukväxtnäring, det brukar inte behövas något mer än det. Christer.
Tack för svar. Låter bra.
sanakan
19-01-2008, 22:15
Mina citrusplantor började iallafall växta mer och må bättre när jag planterade dem i så kallad Citrusjord (Hasselfors är märket tror jag). Visst kan de ha berott på att jorden de stod i innan knappt hade någon näring kvar, eller liknande, och visst kan man fixa en bra jord för citrusarna själva, men jag tyckte iallafall det var värt pengarna som påsen kostade.
Henrik_
20-01-2008, 09:11
CITAT (sanakan @ 19-01-2008, 22:15)  Mina citrusplantor började iallafall växta mer och må bättre när jag planterade dem i så kallad Citrusjord (Hasselfors är märket tror jag). Visst kan de ha berott på att jorden de stod i innan knappt hade någon näring kvar, eller liknande, och visst kan man fixa en bra jord för citrusarna själva, men jag tyckte iallafall det var värt pengarna som påsen kostade. Det berodde som du säger antagligen på att jorden du hade innan på något vis var sämre. Citrus jorden har visserligen en bra struktur, men som Christer säger så kan man få det med vanlig jord tillsammans med torv och ev lera också. Så jag är helt inne på samma linje, det finns ingen anledning att köpa citrusjorden.
freddie
22-01-2008, 19:44
CITAT (Henrik_ @ 20-01-2008, 09:11)  Så jag är helt inne på samma linje, det finns ingen anledning att köpa citrusjorden. Är det p.g.a. priset? Kvaliteten? Eller för man inte skall vara lat, utan blanda själv?
sanakan
22-01-2008, 20:19
Jag förstår att det inte finns anledning, men om man har svårt att hitta material till att blanda själv, eller tycker det är jobbigt, så är det väl helt okej att köpa en påse
freddie
22-01-2008, 20:57
Dessutom är jag tveksam till vad Christer i Falköping skriver ang. att använda vanlig krukväxtjord och vanlig krukväxtnäring. Nog är det så att citrusväxter trivs bättre i kraftig lerrik jord. Att det sedan kan funka i vanlig jord är väl en annan sak. Jag hade satsat på rätt sorts jord och rätt sorts näring (citrusväxter vill ha mycket järn b.l.a.). Rhododendronjord hör jag också hört talas om skall kunna fungera.
Henrik_
23-01-2008, 08:27
CITAT (freddie @ 22-01-2008, 20:57)  Dessutom är jag tveksam till vad Christer i Falköping skriver ang. att använda vanlig krukväxtjord och vanlig krukväxtnäring. Nog är det så att citrusväxter trivs bättre i kraftig lerrik jord. Att det sedan kan funka i vanlig jord är väl en annan sak. Jag hade satsat på rätt sorts jord och rätt sorts näring (citrusväxter vill ha mycket järn b.l.a.). Rhododendronjord hör jag också hört talas om skall kunna fungera. Det finns inga belägg för att citrus behöver mer järn än något annat. Den näringen som man säger duger till sina övriga krukväxter duger utmärkt till citrus också. Dessutom kan näring för citrus se enormt olika ut bland olika fabrikat. http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/ta4-0...hall_2005_4.pdf Den här artikeln brukar jag inte missa ett tillfälle att ta upp. Det viktiga med jorden är dess egenskaper, struktur och ph värde. Näringen går för övrigt att tillsätta sjäv. Jag lovar att jag inte skulle få sämre resultat med min blandning än med citrus jorden (jag vet för jag har testat) det är ingenting magiskt i den som gör att de skulle må bättre. Den mår och andra sidan inte heller sämre i den.
freddie
23-01-2008, 18:39
CITAT (Henrik_ @ 23-01-2008, 08:27)  Det viktiga med jorden är dess egenskaper, struktur och ph värde. Näringen går för övrigt att tillsätta sjäv. Jag lovar att jag inte skulle få sämre resultat med min blandning än med citrus jorden (jag vet för jag har testat) det är ingenting magiskt i den som gör att de skulle må bättre. Den mår och andra sidan inte heller sämre i den. Kul att höra! Intressant också!
Alexander-VG-zon3
23-01-2008, 19:08
angående citrus näring och jord
dom vill inte ha lerjord , och inte kraftig jord heller
citrus behöver inte sur jord för att växa bra , en del av dom tål även ett högre ph bland annat citron tål högre ph . ett normalt på-värde eller nåt lägre passar citrusar bra men inte för surt eller för högt är inte bra .
citrus vill ha lera men då handlar det om ''lergranulat'' . man måste ändå ha väldränerad jord att plantera en citrus i lerjord går bara åt ett håll dvs den dör ( det blir för kraftigt och för blött i jorden plus under vilan ökar risken för mögel och svamp angrepp i lerjord ). och har man den i lerjord här uppe i norden så är det ännu värre dvs vi har mer regn och ett svalare klimat .
den perfekta jorden för citrus är att man tar roddisjord( ev lite för sur ibland , men det funkar plus kranvattnet är väl kalkigt ändå ) men man tar roddisjord och blandar upp den med grus och grovsand och om man har kan man tillsätta lite lergranulat . och dom vill ha en näring som innehåller järn men även dom andra ämnena . kväve tror jag inte behövs så mycket då man ska fokusera på blomning och frukt .
jag odlar mina såhär och dom trivs utmärkt har köpt citrusnäring och odlar dom i jorden jag skrev ovan . har även lite lergranulat i blandat
Citrona
23-01-2008, 19:27
Om jag får snylta lite på den här tråden så skulle jag vilja ha råd om hur jag skall plantera om mitt citronträd i vår. Det står nu i en rund, vid kruka, kanske 50 cm i diameter och 40 cm hög. Jag vill ha upp trädet lite mer från marken och hittade i höstas en jättefin terrakottakruka på rea. Den är hög, fyrkantig och avsmalnande neråt. Högst upp är den nog 40x40 cm. Höjd kanske 70-80 cm. Jag kommer alltså att bli tvungen att beskära rotsystemet ganska rejält om jag skall få ner jordklumpen i den nya krukan. Å andra sidan kommer det att finnas plats på djupet för rötterna att växa till sig. Men vågar jag kapa så mycket av rötterna? Trädet är jättefint, har massor av frukter och jag är oerhört rädd om det. Det skulle komma mycket mer till sin rätt i den nya krukan, men om det är vanskligt att skära av rötterna så kanske jag avstår ändå.
Christer i Falköping
23-01-2008, 20:18
Att först hävda att de inte behöver surjord för att må bra och sedan rekommendera rhododendronjord, som har ett mycket lågt pH-värde låter lite konstigt Linus. Men i stort kan man säga att en bra krukväxtjord fungerar utmärkt. Men själv föredrar jag att blanda in lite okalkad torv också. Lera i klumpar går fint om man inte får tag i lergranulat. Det finns många myter om hur man måste behandla citrusar för att de skall trivas, men de är oftast bara försäljningsargument för olika företag. Christer.
Henrik_
23-01-2008, 20:44
Flaxxs, angående näringen, läs artikeln.
Alexander-VG-zon3
23-01-2008, 21:01
CITAT (Christer i Falköping @ 23-01-2008, 20:18)  Att först hävda att de inte behöver surjord för att må bra och sedan rekommendera rhododendronjord, som har ett mycket lågt pH-värde låter lite konstigt Linus. Men i stort kan man säga att en bra krukväxtjord fungerar utmärkt. Men själv föredrar jag att blanda in lite okalkad torv också. Lera i klumpar går fint om man inte får tag i lergranulat. Det finns många myter om hur man måste behandla citrusar för att de skall trivas, men de är oftast bara försäljningsargument för olika företag. Christer. jo jag skrev ju det . att det inte var det bästa med för surjord . men det funkar plus vattnar man dom med vårat kranvatten tillför man ju lite kalk ändå så till slut blir det perfekt . skrev ju såhär ,, kanske formulerade mig konstigt men roddisjord har bra struktur för dom men lite för sur enligt mig men det funkar ändå . den bästa jorden innehåller ju inte bara enbart roddisjord . citrus behöver inte sur jord för att växa bra , en del av dom tål även ett högre ph bland annat citron tål högre ph . ett normalt på-värde eller nåt lägre passar citrusar bra men inte för surt eller för högt är inte bra . den perfekta jorden för citrus är att man tar roddisjord( ev lite för sur ibland men det funkar plus kranvattnet är väl kalkigt ändå ) men man tar roddisjord och blandar upp den med grus och grovsand och om man har kan man tillsätta lite lergranulat . och dom vill ha en näring som innehåller järn men även dom andra ämnena . kväve tror jag inte behövs så mycket då man ska fokusera på blomning och frukt . CITAT (Henrik_ @ 23-01-2008, 20:44)  Flaxxs, angående näringen, läs artikeln. har läst den , men jag är för envis för att inte ha citrusnäring . hur som helst mina trivs utmärkt , jag är som en gammal hund i citrusnäring . iförsig har jag inte läst artikeln noga heller
Henrik_
23-01-2008, 21:15
Vad svarar man på det? Läs den ordentligt när du känner för det.
Alexander-VG-zon3
23-01-2008, 22:14
CITAT (Henrik_ @ 23-01-2008, 21:15)  Vad svarar man på det? Läs den ordentligt när du känner för det.  jag vet ,, det är svårt att svara på . bara så det är . andra får göra hur dom vill men jag är för inbiten och fortsätter nog att använda citrusnäring
Henrik_
24-01-2008, 08:53
CITAT (flaxss @ 23-01-2008, 22:14)  jag vet ,, det är svårt att svara på . bara så det är . andra får göra hur dom vill men jag är för inbiten och fortsätter nog att använda citrusnäring Jo, men du säger till andra att göra det också. Och då tycker jag man ska ha underlag för det. Så som sagt, läs den när du får lust. Jag har haft Tom Ericsson som lärare, det har underlättat enormt för mig i mitt odlande.
Citrona
24-01-2008, 09:03
Om jag får snylta lite på den här tråden så skulle jag vilja ha råd om hur jag skall plantera om mitt citronträd i vår. Det står nu i en rund, vid kruka, kanske 50 cm i diameter och 40 cm hög. Jag vill ha upp trädet lite mer från marken och hittade i höstas en jättefin terrakottakruka på rea. Den är hög, fyrkantig och avsmalnande neråt. Högst upp är den nog 40x40 cm. Höjd kanske 70-80 cm. Jag kommer alltså att bli tvungen att beskära rotsystemet ganska rejält om jag skall få ner jordklumpen i den nya krukan. Å andra sidan kommer det att finnas plats på djupet för rötterna att växa till sig. Men vågar jag kapa så mycket av rötterna? Trädet är jättefint, har massor av frukter och jag är oerhört rädd om det. Det skulle komma mycket mer till sin rätt i den nya krukan, men om det är vanskligt att skära av rötterna så kanske jag avstår ändå.
Christer i Falköping
24-01-2008, 18:37
Vet inte hur en citrus reagerar på rotbeskärning, men jag hade nog hittat en annan kruka istället. Christer.
Henrik_
24-01-2008, 18:40
Jag har bara gjort lite lättare rot beskärning på citrus. Har inte lyckats hitta någon info om det. Men det känns inte som att det är lämligt med några häftigare ingrepp.
Linus kanske vet?
Alexander-VG-zon3
24-01-2008, 19:37
jag beskär aldrig mina växter på rötterna ger dom bara mer att leva i eller har jag dom nedgrävda i krukor i marken under sommaren och sen får dom övervintra rötterna bar inne . en del tål att man beskär rötterna ( dvs dom rotförgrenar sig )
men en del växter är så känsliga att dom dör om man skadar många rötter .
Henrik_
24-01-2008, 21:01
Precis.. och jag tror inte citrus är en av dom som skulle klara rotbeskärning speciellt bra.
Så det är nog bäst att sätta något annat i krukan.
Jag har en kompis som planterade en apelsinkärna för ca 11år sedan. Den växer i "vanlig blomjord" utan tillsatser av extra näring eller liknande och den verkar må bra och växer på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|