Full version: Vintergröna växter
renate
Vid min trädgårdsrunda igår upptäckte jag att inte allt är fult sladdrigt och brunt.Jag kom på att man behöver en del vintergröna växter som gör trädgården trevligt även under vintern.Det ska jag kommer ihåg när jag planera nya växtköp.Några bilder finns i album januari 2008.

Bambu vid husknuten Det är trevligt med några vintergröna växter,en av dem ä bambun som är grön året rund,nja den blir gulaktigt fråm på vårkanten.

Spetsmössa i vinterskrud Spetsmössan tappar inte blad under vintern bara färg,det gör den attraktiv året rund.

Scarlett Wonder med knoppar. Den lilla Rhododendron Scarlett Wonder ger löfte om en fin vårblomning.

Knopp på Ullungrönn Ullungrönnen har stora svällande knoppar,de lyser vackert i solen.

Sailor Pluto
Det är nog en bra idé att ha vintergröna växter, så att det finns något att glädjas under den mörka (och numera även blöta) årstiden smile.gif . Vi har inte en enda växt av det slaget än så länge, men det kommer! Tjusiga bilder också smile.gif .
Lotta i Gbg
Väldigt trevligt Renate. Trädgården för många är så mycket mer än bara blomningen på sommaren, och det vintergröna kan vara mycket vackert.
Åsa E
Många perenner verkar behålla en bladrosett under vintern, det syns speciellt tydligt i år när vi inte har någon snö.
Hos mig är bland annat nävor, blåklockor, alunrötter, fackellilja, trädgårdsiris och lungört gröna fortfarande.

Det var trevligt att bambun är så fin på vintern, är det någon speciell sort?
Krolliljan
Fina bilder renate. tummenupp.gif
Vi har haft kollonistuga i alla år. Där var vi ju på sommaren men nu när vi "umgås" med trädgården året om har jag också tänkt att skaffa mer vintergrönt.
Vi har också en bambu. Sen har vi lagerhägg, en liten tall, rhododendron, murgröna och några riktigt söta tujor.
Vi ( här i zon1)har en blekgul nunneört som är grön året om och diverse bladrosetter som prästkrage, blåklocka, stockros, purpurklätt, kaukasisk fetblad. Citrontimjan är jättefin. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon