Full version: Oxfilé i ugn
skogstroll
jag har en bit oxfilé som jag tänkte tillaga i ugnen... några tips på hur man får det saftig och god? smile.gif
Lilla Birka
CITAT (skogstroll @ 19-01-2008, 17:10) *
jag har en bit oxfilé som jag tänkte tillaga i ugnen... några tips på hur man får det saftig och god? smile.gif

Om du inte redan har gjort den som kommer här ett bra tips på god oxfilé. Den bör vara fryst från början.

MARINERAD OXFILÉ

C:a 1½ kg fryst oxfilé.

KRYDDAD SALTLAG:
1 l vatten
1 dl salt
1 msk timjan
1 tsk socker
1 tsk krossad svartpeppar (eller mer om man gillar kryddor)

1.)Sätt ugnen på 100 ° . Lägg den frysta filén i en ugnssäker form och sätt in den i nedre delen av ugnen. Stick in en köttermometer när köttet tinat tillräckligt, efter c:a 1 timme.
2.) Stek köttet tills termometern visar 60 ° . Det tar ytterligare c:a 1-1½ timme beroende på köttets tjocklek.
3.)Koka upp ingredienserna till lagen och låt den svalna lite. Lägg det varma köttet i en bunke och häll lagen över. Täck över och låt stå kallt c.a 1 timme. (Med mindre eller tunnare bitar räcker ½ timme)
4.) Ta upp köttet och förvara det utan lag, annars blir det för salt.
5.) Skär köttet i tunna skivor (en smaksak) vid serveringen.

Jag lovar, detta är kalasmat! Jag brukar köpa en stor bit fryst filé och göra enligt receptet, sedan delar jag på filén och fryser in i lagom bitar till flera festmiddagar. ( för två)
KURT
sous vide

D v s man tillagar den i plastpåse i vattenbad vid den temperatur man vill ha som innertemperatur, sedan steker man den på ytan. I princip är den förkokta julskinkan tillagad på detta sätt!

http://blog.khymos.org/2007/01/21/perfect-...s-vide-cooking/
http://www.scan.se/rsh/pdf/SCAN_SOUSVIDE.pdf
Eleena
Nu kanske du har käkat upp den men annars kan du göra såhär:

Putsa filén. Snitta (en skåra) sedan ca 3/4 igenom längs med hela filén. Lägg i skalade kräftstjärtar hela vägen, tätt. Vik ihop filén och bind runt den med steksnöre. Bryn på ganska hög värme runt om, stek klart i ugnen, ca 175 grader i sisådär tjugo minuter för blodig till medel, halvtimme för medel.

Riktig kalasmat! Jag serverade detta på nyårsafton med potatisgratäng (fast potatis, lök, vitlök, ost, salt och vitpeppar varvat, grädde över samt ett par klickar smör, ugn 175 i ca 1 och en halv timme samt ost ovanpå sedan tio min under grillen) och rödvinssås.
Bee
CITAT (Eleena @ 21-01-2008, 14:26) *
Nu kanske du har käkat upp den men annars kan du göra såhär:

Putsa filén. Snitta (en skåra) sedan ca 3/4 igenom längs med hela filén. Lägg i skalade kräftstjärtar hela vägen, tätt. Vik ihop filén och bind runt den med steksnöre. Bryn på ganska hög värme runt om, stek klart i ugnen, ca 175 grader i sisådär tjugo minuter för blodig till medel, halvtimme för medel.

Riktig kalasmat! Jag serverade detta på nyårsafton med potatisgratäng (fast potatis, lök, vitlök, ost, salt och vitpeppar varvat, grädde över samt ett par klickar smör, ugn 175 i ca 1 och en halv timme samt ost ovanpå sedan tio min under grillen) och rödvinssås.

Jösses vad gott det låter!

Annars har jag märkt att det är lite retro-recept på många sajter och i tidningar nu. Inbakad oxfilé tex var populärt på 70-talet och har har fått en viss renässans. Också gott och inte alltför trixigt eftersom man använder fryst smördeg numera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon