e_sedell
02-08-2003, 13:29
Jag satte en avakado i våras, den är nu ca 40cm hög. Min tanke var att den skulle bli stor och fin sen skulle jag ha den i mit rum. Hur lång tid tar det innan de är 150cm och när börjar den att bilda krona? Behöver den någon viloperiod?
Towanda
02-08-2003, 14:04
Vad menar du med att de bildar krona? Har själv ett par avocadosar ungefär i den storleken, men har egentligen ingen större koll på hur höga de blir och så, tycker mest att det är skoj att se om man kan få saker att växa. Hur stora blir de inomhus i Sverige? När och var ska man toppa dem, om man ska göra det? Känns jobbigt att klippa i den stackars plantan.
e_sedell
02-08-2003, 21:10
Med att bilda krona menar jag att gena ut sej. Jag vill bara veta hur lång tid det tar för den att nå den höjden.
Toppa den inte, den vill bli 1,50 - 2 m typ innan de grenar ut sej. Toppar du den innan så bildar den 1 eller fler skott varav ett tar överhanden och växer uppåt. Den vägrar grena ut sej innan den rätta höjden, märkligt.
Towanda
02-08-2003, 22:06
Ahh, men det känns som att 2 m är ganska högt i min lilla lägenhet! Men den grenar sig alltså av sig själv när den blir tillräckligt gammal?
Från den ena av mina kärnor kommer det tre stänglar, alltså ända nerifrån kärnan, men de är inte lika kraftiga som den kärnan som det bara kommer en stängel ur. Hur stora krukor behöver de? De växte ur krukan jag planterade dem i ganska omgående, så nu har de fått lite mer utrymme.
Mvh,
Lena
e_sedell
02-08-2003, 22:43
Det kanske är 3 separata plantor. Kolla om det är det. I så fall kan du ju dela på dem när frövitan är slut......
Jag vet faktist inte. Men jag räknar med att ha dem i en 10 l kruka. 5l kanske räcker... ett tag i af.
Towanda
02-08-2003, 23:58
Nä, det är faktiskt tre stänglar som sitter ihop i en, nere vid kärnan. En "huvudstängel" och två något mindre som sitter på den.
Hmm, de lär alltså växa ur de krukorna de har nu också. Nåja, bara att köpa nya. =)
e_sedell
03-08-2003, 09:46
Jag skulle nog ha övervägt om jag inte skulle tagit bort de resenciva... det är ju bättre att det blir en stor. Eller vadtcker du? Det kanske är fint med tre stammar också...
Towanda
03-08-2003, 12:23
Tycker att den är lite rolig, det är den första jag har satt som det har kommit flera från, alla andra har det bara kommit en från. Men det ser ut som att de skulle kunna få det ganska trångt om alla tre får vara kvar. Jag avvaktar lite och ser vad som händer.
e_sedell
03-08-2003, 20:24
Är du säker på att det inte är flera plantor då? Det kan komma flera plantor från ett frö. citrus och mangold blir det så på. På 100 mangoldfrön blir det 110 plantor. På citrus kan det bli 5-6 plantor ibland. Avakado har jag för mej att det kan bli så med också...
Towanda
04-08-2003, 18:38
Haha ja, jag är säker på att det inte är flera plantor. Ska jag ta en bild på den åt dig så du får se själv?
e_sedell
06-08-2003, 09:02
Det är möjligt att det är en, i så fall ser den säkert hel lustig ut. Seamesiska trillingar...
Towanda
06-08-2003, 17:40
Jo, lite lustigt ser det allt ut. Ska fixa en bild.
e_sedell
07-08-2003, 20:45
Det ska bli intressant att se...
Annelie
08-08-2003, 07:26
Halloj,
För att styrka din historia Towanda kan jag ju säga att jag själva också lyckades få 3 skott från samma kärna! Glad i hågen var jag.. till jag tog in blomman i höstas och plantan dog...
Så visst kan man få flera skott från en och samma kärna.
e_sedell
08-08-2003, 18:18
Jo jag har hört om flera plantor men alldrig seameser, kanske avakadon är extra benägen för sådant. Det brukar följa släktvis sådant där. Jag ska sätta flera i höst får jag se om jag får några...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.