Lasse Lucidor
19-01-2008, 18:08
Hej,,,jag funderar på en pimpinell av gamla typen, meterhög, tät som attan, små blå/gröna ormbunkslika blad. Jag är litet missnöjd med en Staffa som jag tycker blivit litet för hög och spretig efter 3 år. ....En fin kompakting vill jag ha ,,Double White/pink eller William III har jag funderat på..
Är Double White eller Pink lika känsliga mot regn som Pimpinellifolia Plena? / LASSE A
noranettan
20-01-2008, 09:46
Av alla pimpineller som jag har så är nog Dunwich Rose och Double White de som håller höjden och formen som du frågar efter. Double White klarar regn bra - som jag minns det nu. William III blir med tiden ganska hög om än inte direkt spretig. Kolla i mitt Pimpinellalbum.
Lasse Lucidor
20-01-2008, 17:15
Tack för tipset, tror jag sätter en Double White och en Double Pink ihop,,,/LASSE
Anna NV Uppsala
23-01-2008, 23:50
Fast jag uppfattar William III som väldigt tät och kompakt, även om han växer lite med tiden.
060621 William III Lite mörkare är den ändå.
noranettan
24-01-2008, 07:25
Vilken härlig bild Anna!
Lasse Lucidor
24-01-2008, 12:21
Den ser otroligt fin ut Anna , jag tänkte beställa den men beställde Double Pink istället typiskt jag skickade beställningen till rosenposten i förrgår...men den finns väl o köpa här och var på plantskolorna till våren..,,,men dessa pimpineller kan man ha flera av/LASSE Det här blev min första beställning till nya huset i skåne. Vet ej riktigt hur stora rådjursproblemen är varför jag mest tog storväxande klätterrosor, om de nu blir mindre utsatta /LASSE:
- Mme Hardy
- Rose de Rescht
-Rosa Mundi
-Aksel Olsen
-Highdownensis
-Rosa californica plena
-Awakening
-American Pillar
-Ilse Krohn Superior
-Mme Alfred Carrière
-Maria Lisa
-Thalia
-New Dawn
-Hansa P
-Princess Louise
-Double Pink
-Flammentanz
-Quadra
/LASSE
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.