Full version: Tät fin pimpinell..
Lasse Lucidor
Hej,,,jag funderar på en pimpinell av gamla typen, meterhög, tät som attan, små blå/gröna ormbunkslika blad. Jag är litet missnöjd med en Staffa som jag tycker blivit litet för hög och spretig efter 3 år. ....En fin kompakting vill jag ha ,,Double White/pink eller William III har jag funderat på..

Är Double White eller Pink lika känsliga mot regn som Pimpinellifolia Plena? / LASSE A
noranettan
Av alla pimpineller som jag har så är nog Dunwich Rose och Double White de som håller höjden och formen som du frågar efter. Double White klarar regn bra - som jag minns det nu. William III blir med tiden ganska hög om än inte direkt spretig. Kolla i mitt Pimpinellalbum.
Lasse Lucidor

Tack för tipset, tror jag sätter en Double White och en Double Pink ihop,,,/LASSE
Anna NV Uppsala
Fast jag uppfattar William III som väldigt tät och kompakt, även om han växer lite med tiden.

060621 William III Lite mörkare är den ändå.

noranettan
Vilken härlig bild Anna!
Lasse Lucidor

Den ser otroligt fin ut Anna , jag tänkte beställa den men beställde Double Pink istället typiskt jag skickade beställningen till rosenposten i förrgår...men den finns väl o köpa här och var på plantskolorna till våren..,,,men dessa pimpineller kan man ha flera av/LASSE Det här blev min första beställning till nya huset i skåne. Vet ej riktigt hur stora rådjursproblemen är varför jag mest tog storväxande klätterrosor, om de nu blir mindre utsatta /LASSE:
- Mme Hardy
- Rose de Rescht
-Rosa Mundi
-Aksel Olsen
-Highdownensis
-Rosa californica plena
-Awakening
-American Pillar
-Ilse Krohn Superior
-Mme Alfred Carrière
-Maria Lisa
-Thalia
-New Dawn
-Hansa P
-Princess Louise
-Double Pink
-Flammentanz
-Quadra
/LASSE
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon