Stevick
Läste i ett annat inlägg att någon satte in en värmekompost i växthuset på vintern, för att den gav extra värme och dyl... Vad är en sådan, och hur gör man i sådana fall för att få in den i växthuset på vintern?
Kan man kompostera allt i en sådan med? skall den stå soligt eller vandrande ute under sommaren? hur skall den stå under vintern?

Många frågor, förhoppningsvis många svar...

Vickan
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att du menar varmkompost. Det är en vanlig kompost man köper ute i butiken som är ganska tät och har extra tjocka väggar och dyl för att hålla värmen något bättre annars så ser de ut som vilken köpekompost som helst ofta är de i grön eller svart plast. Många levereras i platta paket á la IKEA så att få in den i växthuset + plocka ihop och plocka isär brukar inte vara några problem. I komposten kan man slänga matavfall och dyl.

Under sommaren är den som vilken annan kompost som helst = lite skuggigare läge är att föredra.
Stevick
Det finns en kompost på tomten där vi bor, av plast, rund eller vad man skall säga med lock på eller vad man skall säga.... är det en sådan som är en varmkompost? Har alltid hört att de kallas för rötkompost... skall man ta och röra om i komposten kontinuerligt under både sommar ock vinter? tömma den från det den har nu ( det har inte förmultnats under de tre år jag varit här, o de ytterligare tre år som min sambo bott här) och börja om från början, skall man slänga i lite komposterad jord också då? och sen blanda i all övrig kompost såsom diverse mat och så?
Åsa, mälardalen zon 2
Rötkompost har jag aldrig hört talas om men det låter som om du har någon slags hushållskompost som inte verkar fungera, en varmkompost brukar bara ha lite tjockare väggar annars är den som en vanlig hushållskompost. I en kompost som fungerar tar det inte så värst många månader för avfallet att förmultna. 3-år är för lång tid jag skulle tömma ut allt och börja om från början. Är det en kompost som har tät botten eller kan maskar ta sig in i komposten? Innehållet i en kompost ska vara finfördelat + det ska vara blandat torrt och blött material så fuktigheten i materialet blir som en urkramad disktrasa. Och ja man kan behöva röra runt mikroorganismerna behöver syre för att arbeta. Jag rör någon gång per vecka året runt förutom när det blir riktigt kallt för min kompost är inte superbra isolerad så i de sällsynta fall vi får nedåt -20C så brukar komposten frysa och bli hård.

Om man har problem med att få igång komposten även om man försöker göra rätt kan man köpa kompostmedel men det går även bra att få lite jord från en fungerande kompost alt. kan man plocka upp hästskit från gångvägar och dylikt ifall det finns områden där man rider där man bor det finns gott om bra förmultningsorganismer i det.

Om man inte riktigt kan kompostering avråder jag från att slänga animaliskt i komposten som ex. kött och fiskrester p.g.a att råttrisken ökar ifall komposten inte sköts rätt + kanske inte heller din behållare är råttsäker (+man ska egentligen ha tillstånd för det i de flesta kommuner). Men kaffesump, äggskal, grönsaksrens och dyl. brukar inte vara några problem att slänga i komposten.
uno
Har Du värme i växthuset? Har Du skjutdörrar? Får Du upp skjutdörrarna hela vintern? Mina skjutdörrar frysar fast när det har varit blött och fryser på.
Stevick
jag ahr inget växthus än, planerar bara....

jag vet inte alls hur det ser ut i komposten... min sambo flyttade hit för 6 år sen o har aldrig slängt något i komposten, vi öppnade den en gång för nåt år sen o det va ingen vacker syn.... det e en vanlig tunn plastbehållare... Såg lite olika komposter på plantagen idag, får nog spana närmare på dem....

Men min undran kvarstår angående om hur ma får in den i växthuset sen, en vanlig varmkompost....
uno
Jag tror inte att en isolerad kompostbehållare tillför märkbar värme i ett växthus under vintern. Jag kan tänka mig att nedbrytningen sker något bättre under vintern i ett växthus än vad det gör utomhus. Men vinsten i detta är troligen inte värt besväret att flytta kompostbehållaren ut och in.
Marina i Hällekis
CITAT (Stevick @ 19-01-2008, 20:39) *
Läste i ett annat inlägg att någon satte in en värmekompost i växthuset på vintern, för att den gav extra värme och dyl... Vad är en sådan, och hur gör man i sådana fall för att få in den i växthuset på vintern?
Kan man kompostera allt i en sådan med? skall den stå soligt eller vandrande ute under sommaren? hur skall den stå under vintern?

Många frågor, förhoppningsvis många svar...

Vickan

Hej!
Jag fick se din fråga nu och läste även i den andra tråden, så jag förstår att det var min kompost du syftar på.
Jag lyfter inte in själva kompostbehållaren utan bara kompostmatrialet in i växthuset, även om det inte vore några problem att lyfta in en tom kompostbehållare, av den typen vi har. http://www.kompostbutiken.se/

En annan odlare PM:ade om samma fråga så jag kopierar här mitt svar, hoppas att jag kan förklara någorlunda:

"Vi har ett växthus med 10mm isolerplast på 12 kvm. Inne är det två upphöjda odlingsbäddar som är sammangjutna med sockeln 190*70*60cm, dessa brukar vara halvfulla på hösten när de gammla plantorna med rötter har blivit utrensade.
I dessa lägger vi sedan ut komposten när det är dags för eftermognad, och sedan lägger vi ett tunt lager jord som det går att så i, vi brukar tömma komposten var 8 vecka (70-80 l) och då är den ganska varm ca 35- 40 grader. (vi har en varmkompost av tombolamodell)
Odlingsbäddarnas väggar är ca 10cm tjocka cementväggar och dessa värms upp av kompostvärmen.
Tempraturen är inte konstant, eftersom efterkomposteringen hinner avta innan det är dags att lägga in ny kompost, men gör att vi kan ha lite egna grönsaker under vintern och vissa nästan härdiga växter kvar i växthuset, änglatrumpeter och cannor etc vågar jag däremot inte ha där.

Anledningen att det håller så pass mycket högre värme i vanliga fall utan komposten, beror på att vi övervintrar guldfiskarna i växthuset och i deras damm har vi en doppvärmare på 20w och
avdnstningen från den i kombination med tjocka cementväggar och att vi lämnar kvar så pass mycket jord som isolerar, sjunker inte temperaturen lika fort.

Vi delar inte av växthuset med bubbelplast, vi gjorde det ett år, men eftersom luftfuktigheten blir ganska hög så blev det så algigt och mögligt mellan de kalla och varmare ytorna.

Första året med växthuset värmde vi upp det med 2000w frostvakt, men det var även då svårt att hålla frostfritt de kallaste nätterna och känsliga växter dog, dessutom blev det så dyrt att det inte kändes försvarsbart."

Allrahelst skulle jag vilja använda stallgödsel till en varmbänk ,men är orolig för luftkvaliten i växthuset med tanke på dammfiskarna.

Tror att jag läste i en annan tråd att du skulle använda ditt växthus till grötfrukostar så det alternativet är väl uteslutet för dig.

Hoppas att det blev någorlunda klart, trots timmen är sen!
Bilder på växthuset finns på min hemsida.

Mvh
Marina
Stevick
Tack så mycket för informationen! Det tåls o tänka på, men det e en bra stund kvar innan jag kommer bli med växthus... det lutar no åt värmepump, men det skadar ju inte att kolla upp andra alternativ smile.gif

Tack tack!
uno
CITAT (Stevick @ 21-01-2008, 09:58) *
Tack så mycket för informationen! Det tåls o tänka på, men det e en bra stund kvar innan jag kommer bli med växthus... det lutar no åt värmepump, men det skadar ju inte att kolla upp andra alternativ smile.gif

Tack tack!

Skall Du installera värmepump till huset. Är det bergvärme som Du tänker på? Jag kör nu första vintern med bergvärme. Fantastiskt vad mycket billigare det blir.
Stevick
Juup, bergvärme skall det bli! Funderar även på golvvärme, men vi får se hur det blir med det.... men värmepump blir det garanterat.... vad har du för slags växthus uno? Storlek? Material? Extra isolering?

Vickan wink.gif
uno
CITAT (Stevick @ 22-01-2008, 15:08) *
Juup, bergvärme skall det bli! Funderar även på golvvärme, men vi får se hur det blir med det.... men värmepump blir det garanterat.... vad har du för slags växthus uno? Storlek? Material? Extra isolering?

Vickan wink.gif

Jag har sedan 2001 ett Helios från Classicum ca 15-16 m2 med enbart glasrutor. På våren bygger jag upp ett litet innetält av bubbelplast där jag har de växter som jag har dragit upp i mitt källarodlarrum.

Mycket nöjd är jag med huset och storleken passar mig bra.

Fågelvägen
Här är en idé om gratis miljövänlig värme i växthus: En ekologisk odlare jag träffade en gång hade stora svartmålade behållare med vatten vid bakre väggen i sina växthus. När solen lyste på den svarta ytan värmdes vattnet upp och avgav långsamt värmen till luften i växthuset. Han var jättenöjd med sin konstruktion. biggrin.gif Jag antar att en svartmålad mur eller svarta tegelstenar (svart golv?) gör samma nytta. Kanske som tilläggsvärme höst och vår?

Om behållarna är fyllda med vatten kan man ju tömma dem på sommaren så det inte blir alltför varmt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon