CITAT (Stevick @ 19-01-2008, 20:39)

Läste i ett annat inlägg att någon satte in en värmekompost i växthuset på vintern, för att den gav extra värme och dyl... Vad är en sådan, och hur gör man i sådana fall för att få in den i växthuset på vintern?
Kan man kompostera allt i en sådan med? skall den stå soligt eller vandrande ute under sommaren? hur skall den stå under vintern?
Många frågor, förhoppningsvis många svar...
Vickan
Hej!
Jag fick se din fråga nu och läste även i den andra tråden, så jag förstår att det var min kompost du syftar på.
Jag lyfter inte in själva kompostbehållaren utan bara kompostmatrialet in i växthuset, även om det inte vore några problem att lyfta in en tom kompostbehållare, av den typen vi har.
http://www.kompostbutiken.se/En annan odlare PM:ade om samma fråga så jag kopierar här mitt svar, hoppas att jag kan förklara någorlunda:
"Vi har ett växthus med 10mm isolerplast på 12 kvm. Inne är det två upphöjda odlingsbäddar som är sammangjutna med sockeln 190*70*60cm, dessa brukar vara halvfulla på hösten när de gammla plantorna med rötter har blivit utrensade.
I dessa lägger vi sedan ut komposten när det är dags för eftermognad, och sedan lägger vi ett tunt lager jord som det går att så i, vi brukar tömma komposten var 8 vecka (70-80 l) och då är den ganska varm ca 35- 40 grader. (vi har en varmkompost av tombolamodell) Odlingsbäddarnas väggar är ca 10cm tjocka cementväggar och dessa värms upp av kompostvärmen.
Tempraturen är inte konstant, eftersom efterkomposteringen hinner avta innan det är dags att lägga in ny kompost, men gör att vi kan ha lite egna grönsaker under vintern och vissa nästan härdiga växter kvar i växthuset, änglatrumpeter och cannor etc vågar jag däremot inte ha där.
Anledningen att det håller så pass mycket högre värme i vanliga fall utan komposten, beror på att vi övervintrar guldfiskarna i växthuset och i deras damm har vi en doppvärmare på 20w och
avdnstningen från den i kombination med tjocka cementväggar och att vi lämnar kvar så pass mycket jord som isolerar, sjunker inte temperaturen lika fort.
Vi delar inte av växthuset med bubbelplast, vi gjorde det ett år, men eftersom luftfuktigheten blir ganska hög så blev det så algigt och mögligt mellan de kalla och varmare ytorna.
Första året med växthuset värmde vi upp det med 2000w frostvakt, men det var även då svårt att hålla frostfritt de kallaste nätterna och känsliga växter dog, dessutom blev det så dyrt att det inte kändes försvarsbart."
Allrahelst skulle jag vilja använda stallgödsel till en
varmbänk ,men är orolig för luftkvaliten i växthuset med tanke på dammfiskarna.
Tror att jag läste i en annan tråd att du skulle använda ditt växthus till grötfrukostar så det alternativet är väl uteslutet för dig.
Hoppas att det blev någorlunda klart, trots timmen är sen!
Bilder på växthuset finns på min hemsida.
Mvh
Marina