Alexander-VG-zon3
hej hej

hittade en intressant diskussion på AOT forumet ,

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...set=0&view=

så nu tänkte jag fråga här på odla ,, vad enligt er betyder orden ''zonknäckare''

jag har lärt mig och tycker att det betyder

att du gör zonen varmare lokalt (med metoder som dränera,skyddat m.m ) i din trädgård igenom att knäcka den kalla zonen .

alltså man knäcker ju zonen och inte växten .

men skrev gärna hur ni definierar ordet zonknäckare tummenupp.gif

Tosan
JAg tycker nog som du, att man försöker göra trädgården gynnsammare för växter som inte "borde" leva där. Däremot kan jag ibland undra hur man lyckas knäcka zoner när man redan bor i zon 1 flirting.gif
Fast det är klart, det finns mycket ute i världen som inte vill bo i skåne...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 19-01-2008, 22:51) *
JAg tycker nog som du, att man försöker göra trädgården gynnsammare för växter som inte "borde" leva där. Däremot kan jag ibland undra hur man lyckas knäcka zoner när man redan bor i zon 1 flirting.gif
Fast det är klart, det finns mycket ute i världen som inte vill bo i skåne...

exakt så som jag lärt mig och trott .också . oja du skulle bara veta , mycket som inte vill bo hos mig yes.gif

deadly zone nuke.gif
Christoffer
CITAT (flaxss @ 19-01-2008, 22:26) *
att du gör zonen varmare lokalt (med metoder som dränera,skyddat m.m ) i din trädgård igenom att knäcka den kalla zonen .
alltså man knäcker ju zonen och inte växten .

En riktig zonknäckare skulle jag kalla Peter Korn i Eskilsby tummenupp.gif

En riktig hejare på att göra så att växter som inte borde trivas, trivs. Förstår bara inte hur han gör.
Jo, förresten, så är jag av samma uppfattning som det jag citerat av dig här ovan.
kerstin z5-6
Zon knäckare är en trädgårdsentusiast som vad växter och sortval beträffar, inte riktigt har alla hästar hemma i stallet -dvs en sån som jag smile.gif
Björk ,ligularia och Spirea kan vara fint-men nån riktig trädgård blir det inte riktigt med de sorterna ..
ingrids
Håller nog mer med Kerstin, att det handlar om att inte bry sig så mycket om vad det står om en växt. Det är ju ofta lite grann som tvättråd - de som skriver råden tar till i underkant för att försäkra sig att ingen blir besviken. Och när det gäller vad som trivs in Norrland vet vi väl nästan säkert att detta inte är utprovat innan en ny växt börjar säljas. Visst borde det vara att knäcka zoner det också, fast i bemärkelsen att utvidga växtens utbredning till att omfatta högre zoner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon