Tosan
Har funderat på att börja kompostera. Jord behöver man ju alltid, och kommunen kommer nog snart att tvinga oss till det iaf. Mina föräldrar har en komposttunna som de inte använder, det ska va nån sorts säck i den. Kan man ha en vanlig plastsäck eller finns det speciella?
Kan man köra igång den nu på vintern eller måste man vänta på värmen?
När säcken är full så är ju det senaste okomposterat, hur gör man då? Och kan man öht köra den året runt?
Kött kanske man ska undvika som det verkar, men hur är det med ägg, ost, pasta, ris?
Massor med frågor som ni ser, men min enda komposterfarenhet var i ett hyreshus där folk inte alls begrep hur de skulle göra. Jag sommarjobbade på vaktmästeriet och en av mina uppgifter var att snurra runt den där äckliga tunnan som det formligen rann äckelvatten ur sick.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om du betalar sophämtningen själv så skulle jag höra med kommunen för i många kommuner kan man få minskad sophämtningsavgift ifall man komposterar i en kompost som är godkänd för att få slänga div. hushållsavfall. Jag tror dina föräldarar har en isolerad + råttsäker kompost för det är bland dessa jag har sett att det finns en speciell säck i och de har en tät botten + det är inte meningen att det ska finnas mask i dem utan man ska blanda hushållsmaterialet med strö och kompostmedel. Om det är en sån tät kompost skulle jag tro att den skulle kunna höra till de komposter kommunen godkänner för de brukar ju vara ganska råttsäkra. Ja, såna komposter ska man kunna ha igång året runt ifall man får igång aktiviteten av mikroorganismer för då alstrar de värme men det är svårt att få igång en ny kompost på vintern så det är nog bättre att vänta till våren.

Jag vet inte riktigt vilken typ av tömning dina föräldrars kompost har men är det så att man lyfter ur säcken och sätter i en ny så kan man ju tömma över det oförmultnade i den nya säcken. Själv tycker jag den typen av kompost är krångligare än en kompost som är en plasttunna med perforerad botten där maskarna tar sig in i komposten och hjälper till, jag har luckor längst ner i komposten där jag kan skyffla ut färdig jord.

Kan lägga till att det kan vara bra att ha 2 komposter när man väl kommer igång fylls tunnorna snabbt så man kan ju kombinera med en hushållskompost med mask i.
Tosan
Ja den är godkänd och tät...
Helst skulle jag vilja ha en med markkontakt så man får in mask, men jag är inte säker på att kommunen går med på det iom att jag bor mitt inne i stan.
Tanken var att jag skulle blanda innehållet från hushållskomposten med trädgårdskomposten när vi vänder runt den på våren.
Men din kompost verkar ju supersmart!
Var kan man köpa såna där säckar då?
Åsa, mälardalen zon 2
Osäker på säckarna de kompostmodeller jag sett har haft lite olika säckar jag har inte sett någon standarsort så man kanske måste leta efter någon återsäljare som säljer säckar just till den modellen man har.

Kan tillägga att jag knappt har sett modellerna med säckar i vanlig butik de senaste 15åren eller så, är komposten ganska gammal kan det finnas risk för att modellen inte finns längre och kanske inte tillbehör heller. Intresset tycker jag har dalat när det gäller kompostering ett tag såldes det ju t.om maskkomposter (till inomhusbruk) i div storlekar i många montrar på trädgårdsmässorna men nu verkar man inte hitta några.

Det finns många maskkomposter som kommunerna brukar godkänna även för matavfall, vissa kommuner har lagt ut på nätet vilka komposter de godkänner och bland dem finns många vanliga komposter som är lätta att hitta i handeln.

Här hittar man bilder på komposter man anser lämpliga i mora + vissa kommuner har t.o.m komposter som de säljer.
Tosan
Tack för tipsen! smile.gif
Ska ta å kolla våran kommun och se vad som finns där. Den här komposten är tillverkad i Storuman, så det borde va lätt att få reda på ifall säckarna ff säljs eller inte. Har för mig att det var nåt samarbete med kommunen, de fick gå en kurs och köpa komposten till reducerat pris. Med lite tur hittar man säckarna på kommunförrådet.
Men hittar jag inget på kommunens hemsida så är det ju lätt att ta kontakt med miljöinspektörerna, de vet ju.
Tosan
Nu har jag pratat mig varm för gubben, och han tycker att vi ska köpa en kompost istället.
Sneglar lite åt "Gröna Johanna". Har ¨ni någon erfarenhet av den? Har jag fattat det rätt att den töms underifrån?
Eller har ni några bättre förslag?
Marina i Hällekis
CITAT (Tosan @ 22-01-2008, 10:59) *
Nu har jag pratat mig varm för gubben, och han tycker att vi ska köpa en kompost istället.
Sneglar lite åt "Gröna Johanna". Har ¨ni någon erfarenhet av den? Har jag fattat det rätt att den töms underifrån?
Eller har ni några bättre förslag?

Hej!
Vi har den här komposten, den är väldigt smidig att tömma, komposteringen går väldigt snabbt, eftersom den vänds runt så ofta.
Tosan
CITAT (Marina i Hällekis @ 22-01-2008, 13:08) *
Hej!
Vi har den här komposten, den är väldigt smidig att tömma, komposteringen går väldigt snabbt, eftersom den vänds runt så ofta.

Ja, de där är rätt smarta... Men jag vet faktiskt inte riktigt hur vi skulle placera en sån... Och ganska dyra är de åxå.
Marina i Hällekis
Våran sitter inte på väggen utan står på bena.
Vi fick mycket lägre sophämtnings kostnad eftersom vi kunde byta storlek på soptunna och hämntningsintervall, så den blir billigare i längden.
Tosan
Okej...
Tja, jag får väl ta å visa gubben så får vi se vad det blir för nåt smile.gif
Tack för tipset!
Tosan
Nu lutar det mest åt den här
JT-komposten KLicka på kompostering i menyn så dyker den upp.
Några synpunkter innan vi handlar så vi inte gör bort oss?
ingrid fuxwall
Tittade bara som hastigast och glömde leta efter priset - vad kostar den?

ingrid
Tosan
1990:- och tillverkas i grannkommunen smile.gif
ingrid fuxwall
Hoppas Ni blir nöjda med den

ingrid
Tosan
Ja den ser ju iaf bra ut... Återstår ju att se om den är det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon