amaria
Sådde några frön av kinesisk smörboll 7/1. Hittade såråd om den och de skulle stå inne i tre veckor för att därefter tas ut i kylan. Men nu har två frön grott. Hur gör jag nu? De skulle inte ut förrän 28/1...

Helen i Piteå Zon 5
Det är lite tokigt det där med såråd där det står att man ska ha sådden inne 3v. eller mer... Vad som då oftast händer är att något enstaka frö gror. För att huvuddelen ska gro måste fröna få en kylperiod, så du får nog kanske 'offra' dom 2 som har grott. Du kan kanske ställa krukan svalt, -4-+4gr (kylskåpet) om inte så är det ut som gäller.
amaria
Okej, kan jag kanske pilla upp de två som finns och ställa ut resten? De är ju ganska stora redan. Kikade ju inte direkt på sådderna varje dag för jag räknade inte med att de skulle gro.

Hmm hittade samma såråd för tolvgudablomman, ska jag kanske ställa ut de nu på en gång?

Man lär så länge man lever! =)
Helen i Piteå Zon 5
Nog kan du försiktigt 'pilla' upp dom 2 som nu har grott om du vill, ställ dom sedan under växtbelysning och svalt ca. 15gr. Jo, ställ ut allt som ska ha en kylperiod, jag har aldrig mina frön inne mer än 1-2dygn smile.gif
kerstin z5-6
Inte jag heller -alltså tidigare har jag inte haft det .. Just pga det Helen pratar om .. vad gör man med 2-4 groddar när resterande 25 inte grott
man får plocka ur o förvara på bästa sätt
Dock har jag ändrat mej i vissa fröslag som rosor tex -de ska fö inte ha minus alls utan kylskåpskallt ..men det är få sorter som beter sig så
de flesta gror på på våren om man sår o ställer ut efter 24 timmar
har man lysrör kan man ju dessutom testa med 8v kyla, ta in ,om inget gror ut igen osv .. så de får sin varmperiod lite bättre tid på våren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon