Ja nu är det dags att beställa fröer till grönsakslandet och kag är handlingsförlamad i mitt fröval. Förutom sommarmorot, rädisa, nypotatis och rödbetor för inläggning kommer jag inte på vad jag skall så. Svar önskas bäde på växter för färskkonsumtion samt även sådant som jag kan förvara och äta fram på vintern eller sent på hösten.
Helst bör förslagen vara på sådant kravodlat som är dyrt att köpa i affären.
Åsa, mälardalen zon 2
20-01-2008, 13:00
Sånt som mangold är förhållandevis dyrt om man tänker på att det ofta växer som ogräs och de blad man ofta hittar i handeln är lite väl sladdriga. Många mangoldsorter är väldigt köldtåliga så man kan ofta gå ut och skörda i landet långt in på hösten faktum är att i år har jag fortfarande fina blad ute i landet men vi har ju inte haft någon riktig vinter.
+Såna delikatesser som vaxbönor, purpurbönor och dyl hittar man ju sällan i butiken och man kan aldrig få så fina och krispiga bönor i butiken som man får hemma + de brukar ge rejäl skörd + vid liten yta kan man odla på höjden genom att köpa störbönesorter.
Gulbetor älskar jag de odlas precis som rödbetor men de är gula och blir bra när man gör ugnsbakade rotsaker, ibland hittar man dem i matbutiken men de är ofta mycket dyrare än rödbetor.
Sommarsquash (=zucchini) kan jag heller inte klara mig utan och några plantor ger massor av frukter (OBS!gillar inte kyla och kan inte planteras ut så tidigt)
Sånt som persilja är ju lättodlat samt man kan frysa in så man har persilja hela vintern + även den verkar klara kyla jag kan gå ut nu och hämta lite i landet för den verkar växa under såna här milda vintrar.
Varför inte zuccini grönkål rover finns mycket olika sorter
o välja på där o sen får man hoppas på en varm o lagom
regnig sommar.
Susanna
20-01-2008, 13:18
Vintersquash hittar man i princip aldrig i butik och det är ju så gott!! Går att spara till vintern också. Buttercup är väldigt god.
Jag håller med Åsa, bönor. Ger enorm skörd och är lätt att förvälla och frysa in. Och som sagt är störbönor jättebra, bara det inte blåser för mycket.
Sockerärtor (se bönor)
Jordärtskockor är svindyra och supergott att t.ex. göra soppa på. Sätt i utkanten av landet eftersom de är grymt livskraftiga. De bevaras bäst i marken, och milda vintrar kan man gräva upp efter behov från sen höst till vår.
Palsternacka kan i alla fall inte jag vara utan.
Vitlök
Rödlök
En massa olika salldssorter förstås, dill måste man ju ha, majs är gott och faktiskt ganska lätt, och palsternackor kan stå kvar hela vintern.
Här är det: blåa morötter, vita morötter, gula morötter och vanliga morötter, olika sallater, röd lök (Måste), rädisor, rödbetor (Provar olika varje år, i år gul rödbeta) spenat, minimajs (god att grilla) potatis.
KOmmer inte på fler just nu...
Jo melon förstås, nät och vatten. frilandsgurkor (Västerås och slang) och alla bönor förstås. Särskilt sparrisbönan är ett måste här!
solkatten
31-01-2008, 19:25
Ett par plantor sparris måste du ju ha!
Exlusivt och jättegott, tar några år men man kan inte ha bråttom när man har trädgård.
Håller med om vintersquash. Fick just en av min arbetskompis och den är perfekt trots att det är februari!
För lagring är svartrot gott, men man måste ha djupgrävd jord för att kunna odla den. Eller såna där dräneringsrör av tegel som man hade förr.
För färskkonsumtion är ju alla spännande salladssorter suveräna. Jag har två favoriter - cos-sallad och plockisbergssallad. Fast det är ju bäst att odla en massa olika sorter.
Asiatiska blad fungerar fint i salladen när de är späda och när de blir större lägger man dem i woken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.