Full version: Är det dags snart
aizza
Så, nu ska lilla jag ge mig på att försöka fröså lite blommor. sweatingbullets.gif
Brukar alltid vara den som köper färdiga blommor, men tänkte att det kunde vara skoj att prova någe nytt. giggle.gif
Har köpt:
Alpgentiana Gentiana acaulis
Hyacintviva Primula vialii
Törnrosas kjortel
samt, kniolas black (blomma för dagen)

Så, min fråga nu, när ska dessa sås?, hur ska de sås?, hur många i varje 9x9 centimeters kruka?, bara att ploppa ner i såjord och ställa in i ett litet såväxthus eller?
Aldrig gjort detta, har ju inget lysrör heller, så det får helt enkelt bli hederligt solljus som får hjälpa mina blommor.

Ojoj, kanske tagit mig vatten över huvudet nu slap.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gentianan ska du nog så snarast den ska bara sås ytligt, låt stå inne några dagar och sedan ut i trädgården i lite skyddat och skuggigt läge, denna växt behöver kallstratifiering. Jag skulle strössla ut fröerna glest i någon låda typ Big Pack glassburk med dräneringshål i botten. När plantorna grott skolar man dem en och en i krukor.

Primulan kan du vänta med till mast ifall du inte har extra ljus den du har köpt verkar höra till de som inte behöver kallstratifiering och Tom Clothier skriver att den gror snabbt vid runt +20C. OBS!Ljusgroende. Jag skulle strössla ut fröerna glest i någon låda typ Big Pack glassburk med dräneringshål i botten. När plantorna grott skolar man dem en och en i krukor.

Blomman för dagen brukar vara snabbgroende och brukar växa snabbt så det brukar ofta räcka att så dem i mars-april. En 3 fröer eller så kan man peta ner i en 10-12cm kruka.

Törnrosas kjortel brukar inte vara så snabbgroende så den kan man börja med runt februari ifall man tänkt lita på enbart naturligt ljus efter att de grott. Fröerna ska sås ytligt. 1-2 fröer i en 9-10cm kruka kan räcka.

(de 2 sista kan man också så i typ bigpack glassburkar och sedan skola i krukor om man vill)
kerstin z5-6
Håller med -i fönsterljus blir inga perenner glada ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon