Full version: Passiflora
aizza
När är det dags att klippa mina stackars halvdöda, kala passionsblommor?
Läst lite här och var att man ska klippa ner dem till ca 1dm, och låte dom skjuta på nytt.
De har haft en tuff vinter, tappat många blad, några har helt dött för mig crying.gif ranting.gif
MariaS
Det är du inte ensam om. Många har problem denna solfattiga vinter. Har man inte möjlighet att ge växterna extra ljus, så är det visset och dött i resultaten.
Vänta med att klippa din passiflora tills fram i mars, när det börjar ljusna ordentligt igen. Och om du har möjlighet, gte den stackarn en liten lampa sleep.gif
mamamaggan
Får man tränga sig in och ställa följdfråga?

Har sedan förra året ett par krukor med plantor av passionsfrukt. De har varit gröna hela vintern och har nu börjat växa . De har stått på min inglasade balkong där jag har lysrör tänt 14 tim/dygn . Ska jag låta dem växa på , den största är c:a 1,50 m hög , eller ska jag klippa dem fast de är gröna?
MariaS
Jag brukar klippa ner ALLA mina Passiflora, oavsett art. Men jag brukar klippa dem så det finns blad kvar (Olika höjder med andra ord). Min erfarenhet är att de buskar till sig lite bättre och sätter även blom bättre då.
mamamaggan
OK tack för svaret MariaS. Då kanske jag ska klippa ner de längsta redan nu. Antar att jag kan använda det som sticklingar.
MariaS
Sticklingar på Passifloror, sticker jag i samma kruka och samma jord som jag planterar "maman" i (Altså sticklingar en kruka, mamma en kruka) Sticklingarna brukar ha fått rötter på några veckor.
mamamaggan
thanks.gif igen! Då vet jag hur jag ska göra!

Säger som många andra: vad skulle man gör utan alla kunniga här på Odla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon