kompostjord
20-01-2008, 12:35
Sitter och glor på mina 5millimetersplantor, de står i ogödslad torv, några i perlite och torv.
Visst måste de väl få mat snart?
Någon med tipps.
Christer i Falköping
20-01-2008, 13:34
Jag har alltid tagit det väldigt lugnt med gödsel till mina sådder. Jag skulle vänta ett tag till och när du väl skall till att gödsla så använd ett med väldigt lite kväve i. Plus att det skall vara en svag dosering. Även om torven är ogödslad finns det allt lite näring i ändå.
Christer.
Varför inte PM:a Jan Lindgren direkt och fråga hur han gör?
kompostjord
20-01-2008, 13:48
Ja just det, skall PMa Jan.
Lena i Torslanda
20-01-2008, 15:20
Så här gör jag:
Myyyycket svag Blå korn-blandning, 1 ml/liter vatten. Vattna varje planta med pipett. Till våren pricklar du plantorna i en något kraftigare blandning av neutral torv, perlit, skogsmylla. Jag brukar ta lite mylla av det som finns under mina tallar. Efter pricklingen gödslar du med samma Blå kornblandning 2 ggr/månad. prickla sedan plantorna regelbundet för bättre tillväxt. För varje gång kan du ha allt grövre, kraftigare torvblandning, gärna eklövskompost och grus (för mineralerna).
kompostjord
20-01-2008, 16:36
Kan jag börja med näringen nu? 3-5 millimeters plant"höjd"
Lena i Torslanda
20-01-2008, 17:30
Ja det kan du/bör du men bara några droppar till varje liten planta.
Visst är det kul att så Rhododendron - vad är det för någon/några du sått?
kompostjord
27-01-2008, 13:25
Rhododendron REX, en storbladig sort som man har mest för bladen.
Fröt är över 7 år och samlades in på en Amerikansk Cameliaexpedition i Kina.
Jag fick fröt som en gåva på posten av en Mr Ron i Norra USA.
Verkligen juste att skänka mig fröt.
Det hela började med att jag såg en e mail adress på ett forum som inehöll ordet Rex i samband med Rhododendron.
Jag skrev och frågade om han visste vart fröt stod att finna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.