buffy
Nu börjar det bli dags (i mars) att inleda årets snigelbekämpning. Jag har bokstavligen drömt mardrömmar om de monstruösa odjuren nu i vinter, och eftersom vintern varit mkt mild lär väl mardrömmarna snart besannas, om inte mått o steg vidtas å det bestämdaste. Hur har ni tänkt angripa snigelproblemet den här säsongen? Är det ngn som har lagt upp en strategi?
*Ulrica*
Jajamennsan! Redan i slutet av förra sommaren var min strategi klar. [attachment=11886:boxar.gif] Jag kommer börja i mars, oavsett om jag sett dem eller ej. Jag kommer att använda mej av ett flertal olika tekniker med fokus på snigelmedel och halshuggning. Dels genom en "skydds-zon" runt hela tomten och dels genom att bekämpa de som redan är innanför den zonen. [attachment=11887:döskalle.gif]
MariaS
CITAT (*Ulrica* @ 20-01-2008, 15:07) *
Jajamennsan! Redan i slutet av förra sommaren var min strategi klar. [attachment=11886:boxar.gif] Jag kommer börja i mars, oavsett om jag sett dem eller ej. Jag kommer att använda mej av ett flertal olika tekniker med fokus på snigelmedel och halshuggning. Dels genom en "skydds-zon" runt hela tomten och dels genom att bekämpa de som redan är innanför den zonen. [attachment=11887:döskalle.gif]

Ja vi får väl en ny "äcklig" tråd att följa naughty.gif
*Ulrica*
Njaä... vi får hoppas att jag har så fullt upp med trädgården och att vädret är så bra att jag inte kommer att har lust eller tid att sitta vid datorn. whist.gif
Jan Lindgren
Hej!
En skyddszon runt tomten där man har myskankor måste vara optimalt.
MVH
Jan LIndgren
MariaS
CITAT (Jan Lindgren @ 20-01-2008, 16:48) *
Hej!
En skyddszon runt tomten där man har myskankor måste vara optimalt.
MVH
Jan LIndgren

rotfl.gif Ser framför mig alla Odlaiters trädgårdar, med en 1 meter bred inhägnad korridor runt tomtgränserna, full med myskankor som knatar runt. Innanför perfekta trädgårdar med solandes odlaiter överallt. Inget ogräs, inga sniglar bara egenodlade frösådda växter...

Kanska ska sluta skratta och se om man kan förverkliga drömen istället. Börjar jaga ankor....
ingrid fuxwall
Går man ut hårt och är aktiv då borde ju sniglarna inte få lika stor möjlighet att ta över trädgården. Sedan är det ju bra om ev. grannar hjälps åt.

ingrid
buffy
Ett skyddstaket vore guld, men jag vet inte hur man skulle konstruera ett sånt. Jag tänker i af försöka runt ett par pallkragar. Jag har också planerat att så växter som sniglarna inte är jätteförjusta i, (den enda köksväxt jag känner till som de struntar i helt är palsternacka.) Sedan sniglarna kom hit för ca 10 år sedan har jag försått i stort sett allt inomhus, annars ser man aldrig skymten av t ex bönor och ärtor, sniglarna äter utsädet i jorden. Störbönor och höga sockerärter är att föredra framför låga varianter, har "stammarna" väl blivit grova brukar sniglarna välja ngt annat istället.

Myskankor är inget alternativ, vi skulle isf behöva en hel armé såna. Snigelfritt är mkt bra, men fåglarna (som är uppe tidigare än jag på somrarna) plockar rent på vartenda överblivet korn, så jag har börjat lägga medlet i "fällor" (t ex under tegelpannor eller flata stenar med lite mellanrum under till marken). Det finns färdiga snigelfrittfällor att köpa, men de är dyra och jag behöver MÅNGA. Jag har inte hittills sett ngt behov av annat "bete" än snigelmedlet självt, men om man vill locka sniglarna till nåt särskilt ställe i trädgården kan man t ex spara amaryllislökar från julen och plantera ut. (Dessa lökar kommer då icke att blomma om.)

Sen är det förstås manuell bekämpning som gäller, vilket är ett sant vedervärdigt göra. Jag vet inget riktigt bra sätt att bli av med liken, det handlar ju om kilovis med sniglar varje kväll =( Åsynen vämjer mig värre för varje år, det har blivit liksom en omvänd tillvänjning =(
CillaM
Jag slänger alla mina döda sluggisar i trädgårdskomposten, lyfter upp kompost och slänger ner dom. Bättre kompost har jag aldrig haft. Jag samlar sniglarna i hink och häller kokande vatten på, snabbt, smidigt, kladdfritt och humant. För det är ju faktiskt djur, dessutom med lungor och jag vill absolut inte plåga ihjäl något djur.

CITAT (buffy @ 23-01-2008, 07:35) *
Ett skyddstaket vore guld, men jag vet inte hur man skulle konstruera ett sånt. Jag tänker i af försöka runt ett par pallkragar. Jag har också planerat att så växter som sniglarna inte är jätteförjusta i, (den enda köksväxt jag känner till som de struntar i helt är palsternacka.) Sedan sniglarna kom hit för ca 10 år sedan har jag försått i stort sett allt inomhus, annars ser man aldrig skymten av t ex bönor och ärtor, sniglarna äter utsädet i jorden. Störbönor och höga sockerärter är att föredra framför låga varianter, har "stammarna" väl blivit grova brukar sniglarna välja ngt annat istället.

Myskankor är inget alternativ, vi skulle isf behöva en hel armé såna. Snigelfritt är mkt bra, men fåglarna (som är uppe tidigare än jag på somrarna) plockar rent på vartenda överblivet korn, så jag har börjat lägga medlet i "fällor" (t ex under tegelpannor eller flata stenar med lite mellanrum under till marken). Det finns färdiga snigelfrittfällor att köpa, men de är dyra och jag behöver MÅNGA. Jag har inte hittills sett ngt behov av annat "bete" än snigelmedlet självt, men om man vill locka sniglarna till nåt särskilt ställe i trädgården kan man t ex spara amaryllislökar från julen och plantera ut. (Dessa lökar kommer då icke att blomma om.)

Sen är det förstås manuell bekämpning som gäller, vilket är ett sant vedervärdigt göra. Jag vet inget riktigt bra sätt att bli av med liken, det handlar ju om kilovis med sniglar varje kväll =( Åsynen vämjer mig värre för varje år, det har blivit liksom en omvänd tillvänjning =(

Aqvakul
Ingen trevlig sida detta, tycker jag crazy.gif
Alexander-VG-zon3
jag ger mitt hopp till sommaren . är bara sommaren torr och varm . så får jag inga sniglar , förra sommaren var första gången då jag såg sniglar i min trädgård .
buffy
(Mördar-)sniglar är äckliga, därför blir tråden av nödvändighet äcklig =( Att sommaren skulle bli torr vågar jag inte förlita mig på, med tanke på hur mild vintern varit hittills, och på de stora regnmängderna här i Skåne de senaste 18 månaderna. Det känns inget kul att planera inför en odlingssäsong som utan massor av ren bonntur blir fullständigt förödd. Vi har verkligen MASSOR av sniglar, de vällde in på tomten i hundratal varje natt i somras, och jag förstod att många andra här hade samma problem.

Jag vägrar plåga ihjäl sniglarna med t ex salt hur vämjeliga de än är, de kan inte rå för att de är sniglar. Jag tycker mkt illa om att döda dem, men jag inser att man inte kan nöja sig med att bära bort dem o släppa ut dem ngn annanstans än hemma hos sig själv. Om man varje kväll avlivar minst ett par kilo sniglar med kokande vatten o gräver ned dem i komposten borde det väl snart börja stinka förruttnelse långa vägar? (Om man inte har så många sniglar kan jag tänka mig att de är utmärkta att kompostera med, så mkt näring som de sätter i sig.)
Discogiraffen
Jag slipar saxarna och bidar min tid... devil.gif
Fågelvägen
Kokande vatten är väl inte särskilt humant?
Klippa itu dem med sekatör går snabbt, är snällare mot sniglarna, påstås det. Men om man håller i sekatören är snigeln (ituklippt sick.gif !!) väldigt nära. Jag har tränat att sikta snabbt med en vanlig stor trädgårdsspade. Avståndet till snigeln minskar äcklet en smula. + känslan att det var mindre sniglar än året innan.

Vår kära granne upplever att snigeljakten är "meditativ". Borde väl försöka ändra den egna inställningen till dylikt...
Rosa_75
vad för snigel medel är det ni tänker på?

och är det eller finns det nåt som är ofarlig för mysk ankor
som jag planerar att skaffa för att slippa sniglar?
CillaM
Jo, kokande vatten är väldigt effektivt sätt att döda dom på, det går snabbt, alltså är döden snabb. Mycket snabbare än att klippa itu dom. När man klipper itu dom lever de faktiskt en stund efteråt. O att ha en massa slemmiga sekatörer eller saxar, det vägrar jag. Sedan är det skillnad på sniglar o sniglar, svarta låter jag vara, likaså pantersniglarna.

En kompost är alldeles utmärkt att slänga sniglarna i, men givetvis måste det vara ett HÅL som man hela tiden får öppna och stänga, det luktar inget alls. Garanterar! Jag samlade över 19.000 sniglar 2007, jämfört med runt 8,000 2006. Det är stor skillnad och min meditativa inställning infann sig förra året. Räkna... siffror associerar alltid till olika sånger, har jag lärt mig nu. Som när man kommer till 63, 163, 263, 363 osv... då dyker Beatles-låten upp... when i'm 63 smile.gif Man får göra det bästa av det. Men börja TIDIGT!

CITAT (Fågelvägen @ 23-01-2008, 18:35) *
Kokande vatten är väl inte särskilt humant?
Klippa itu dem med sekatör går snabbt, är snällare mot sniglarna, påstås det. Men om man håller i sekatören är snigeln (ituklippt sick.gif !!) väldigt nära. Jag har tränat att sikta snabbt med en vanlig stor trädgårdsspade. Avståndet till snigeln minskar äcklet en smula. + känslan att det var mindre sniglar än året innan.

Vår kära granne upplever att snigeljakten är "meditativ". Borde väl försöka ändra den egna inställningen till dylikt...

buffy
Att plocka sniglarna kan i bästa fall kännas lite som en sport, förutsatt att man har diskhandskar på sig. Att döda dem - bl a har jag använt t-röd eller ammoniaklösning - är bara hemskt och sorgligt. Att göra sig av med liken är minst sagt äckligt. Hur djupt hål att lägga dem i behöver man gräva? När vi grävde ned våra döda sniglar i hål i marken o sedan skottade igen och trampade till jorden, så verkade begravningsplatserna som rena snigelmagneter, förmodligen var det ej i egenskap av sörjande som de andra sniglarna kom dit. Vi grävde 25 - 30 cm djupa hål. Vi har mkt tung lerjord, vilket kanske inte var så bra för ändamålet.

ingrid fuxwall
CITAT (buffy @ 23-01-2008, 22:47) *
Att plocka sniglarna kan i bästa fall kännas lite som en sport, förutsatt att man har diskhandskar på sig. Att döda dem - bl a har jag använt t-röd eller ammoniaklösning - är bara hemskt och sorgligt. Att göra sig av med liken är minst sagt äckligt. Hur djupt hål att lägga dem i behöver man gräva? När vi grävde ned våra döda sniglar i hål i marken o sedan skottade igen och trampade till jorden, så verkade begravningsplatserna som rena snigelmagneter, förmodligen var det ej i egenskap av sörjande som de andra sniglarna kom dit. Vi grävde 25 - 30 cm djupa hål. Vi har mkt tung lerjord, vilket kanske inte var så bra för ändamålet.

Att artvännerna kom beror givetvis på att de är kanibaler och älskar att tugga på sina "kompisar"
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-01-2008, 22:56) *
Att artvännerna kom beror givetvis på att de är kanibaler och älskar att tugga på sina "kompisar"

dom äter bara skadade eller sjuka individer inte friska . eller döda
ingrid fuxwall
CITAT (flaxss @ 23-01-2008, 22:58) *
dom äter bara skadade eller sjuka individer inte friska . eller döda

Hos mig äter de glatt döda kompisar och som jag förstått är inte detta strikt lokalt för just min trädgård
pejori
märkte förra året att dom undvek min liljerabatt, där jag hällt ut myrmedel mot liljebaggar. tummenupp.gif
har bara en liten plätt, så jag ska pudra över och se vad som händer rolleyes.gif
Fågelvägen
CITAT (ingrid fuxwall @ 23-01-2008, 23:16) *
Hos mig äter de glatt döda kompisar och som jag förstått är inte detta strikt lokalt för just min trädgård

Jodå, hos oss också - döda kompisar lockar fram många "sörjande" , så man behöver inte springa runt så mycket med spaden under den dagliga snigeljakten...
rosita
Jag har hittat årets första mördarsnigel i dag! ranting.gif Så det blir en tidig vår! Jakten har börjat! naughty.gif
buffy
Om man på kvällen hugger en spansk skogssnigel mitt itu (med t ex ett skyffeljärn) och låter den döda snigelns delar ligga kvar på marken, så dröjer det inte många minuter innan det sitter ett gäng levande (sp. skogs-) sniglar och kalasar på den döde.
magdalena81
Jag ska bygga en ränna av något slag runt trädgården i den ska jag ha grus med grovsalt (rännan för att saltet ej ska komma ner i jorden). Saltet kommer fungara som ett staket så de inte kommer in i min trädgård.
Monaxe
CITAT (buffy @ 25-01-2008, 01:22) *
Om man på kvällen hugger en spansk skogssnigel mitt itu (med t ex ett skyffeljärn) och låter den döda snigelns delar ligga kvar på marken, så dröjer det inte många minuter innan det sitter ett gäng levande (sp. skogs-) sniglar och kalasar på den döde.

Jag låter alltid ituklippta eller förgiftade sniglar ligga kvar, det drar till resten av tjocka släkten. devil.gif Giftet fungerar även i 2:a generationen, dvs de som äter sina förgiftade artfränder dör dom med. whist.gif Sniglar som klipps med sax ligger kvar som en ny fälla, bara att gå dit en stund senare och klippa ett gäng till. devil.gif Alltop brukar vara borta på morgonen. tummenupp.gif

Gift tänkte jag börja strö i helgen om det inte regnar, bäst att vara ute i god tid och ta dom j***a djuren innan dom hunnit föröka sig för mycket ranting.gif
uno
CITAT (buffy @ 23-01-2008, 07:35) *

Jag har ett elstängsel runt mitt av byggtimmer uppbygda grönsaksland. Två koppartrådar som löper paralellt med i cm mellanrum. De är kopplade till en 12 volts transformator för utomhusbruk. Använd jordfelsbrytare.
Som alternativ till transformator kan man nog koppla trådarna till ett bilbatteri. OBS Trådarnas slutändar skall vara fria och inte kopplas ihop.

Det elstängdet á 50 meter som nämns har alldeles för klen tråd. Tråden bränns av.

Uno

Jag har ett elstängsel runt mitt av byggtimmer uppbygda grönsaksland. Två koppartrådar som löper paralellt med i cm mellanrum. De är kopplade till en 12 volts transformator för utomhusbruk. Använd jordfelsbrytare.
Som alternativ till transformator kan man nog koppla trådarna till ett bilbatteri. OBS Trådarnas slutändar skall vara fria och inte kopplas ihop.

Det elstängsel á 50 meter som nämns har alldeles för klen tråd. Tråden bränns av.

Uno
rosita
Förra våren hittade jag minst 1000 små snigelbebisar i trädgårdskomposten ranting.gif , så det var bara att plocka! whist.gif
Men jag fick ligga i! sweatingbullets.gif Bara 1 meter därifrån hade jag nyplanterade tomatplantor! Året innan hittade jag lika många snigelägg UNDER hushållskomposten! ranting.gif Så håll utkik kring era komposter! Det är bättre att ta dem innan de blir stora! flirting.gif
bear
Var ute idag i det soliga vädret, vid kolonistugan här i Göteborg men tyvärr var också 3 st små exemplar av mördarsniglar ute också..........så nu börjar kampen igen..............

Har ju knappt varit frost någon gång i vinter här i Götet så det kan nog bli en tuff kamp och ovanligt många motståndare som överlevt..........

Gift inte aktuellt här, vill ha roligare för dem pengarna............. utan gör som vanligt delar dom med rensjärnet låter dem ligga kvar och locka fram övriga släkten..........

Ska också kolla bättre under marktäckarna och leta upp äggsamlingarna hittade en del där i höstas...........
bear
Ute vid stugan i solskenet i dag också hade kameran med, fångade en rejäl snigel på bild som tydligen klarat sig bra under den sk göteborgsvintern
SWE_Monstro
Jo här har vi oxå redan hittat ett gäng mördarsniglar, och av den jorden jag tog in för att förkultivera i så har även många bebissniglar kläckts (eller vad de nu gör..)

vi har en stor trädgård på över 6000 kvm så det blir svårt att plocka alla.. men jag har tänkt att redan nu sprida ut de här giftkornen över hela området, och på det viset slå ut stora delar av den första kullen... förhoppningsvis så hinner de inte i kapp som de gjorde förra året då jag reagerade helt försent på invasionen... här gäller det att skapa stridsplaner om man ska vinna...

någon som provade en sådan strategi förra året?!!
Lisbeth zon2
CITAT (pejori @ 23-01-2008, 23:19) *
myrmedel mot liljebaggar.

Mot liljebaggar fungerar det väl inte, men intressant, om sniglarna inte gillar det.
Wilmer
Jag har krossat min andra snigel för i år med en sten devil.gif

Men jag har svårt för det, de är så fina trots allt.
Falco
Verkar som dom små slemkrypen är extra förtjusta i att tillbringa dygnets ljusa timmar i den sköna skuggan under halvruttna plankbitar. Har lagt ut några sådana och går till attack med en välvässad morakniv en gång om dagen. Det är bara att vända på plankbiten och sedan använda den som skärbräda. Sniglarna hinner knappt fatta vad som händer...
Har halverat ett drygt hundratal småsniglar den här veckan. Är en smula förvånad över att jag inte hittar några äggsamlingar. Rotade igenom komposten och hittade varken sniglar eller ägg. Kan det måhända vara allt kaffesump som avskräcker sniglarna? Borde testa att hälla ut en barriär av kaffesump och se om man kan ändra sniglarnas migrationsvanor.
Kampen fortsätter! Falco
Törnsångare
Hej!
Jag kör hårt så fort de sticker fram näsan. Klipper med sax (och pannlampa) varje kväll och lämnar kvar dom klippta som lockbete åt nya sniglar. Jag är noga med att ta de riktigt små och nykläckta, de trivs i de mossigare partierna av gräsmattan och även undertill på späda blad av t.ex. Vårkrage. Jag strör ut snigelfritt runt smakliga växter och har även kört med kaffesump runt attraktiva växter (det funkar sådär). På dagarna händer det att jag går en runda och lyfter på stenar och tittar under andra skrymslen med saxen redo. Ölfällor har jag provat, det blev för äckligt och jag kunde inte dricka en enda öl utan att tänka på sniglarna. Urk! Annars är det väl tålamod, envishet och ett gott humör som gäller! Att sjunga en truddelutt när man går där med saxen är heller inte fel. Jag brukar köra med "Lilla snigel"! devil.gif Lycka till önskar jag oss alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon