Full version: Lämpliga häckrosor?
*Humlan*
Jag funderar som bäst på att anlägga en häck till våren. Jag har funderat fram och tillbaka på olika alternativ men återkommer ständigt till alternativet rosor!
Det är inte särskilt lång bit, 3 meter lite drygt skulle jag tro, och jorden är genomarbetad och lucker. Sol hela dagen och öppet utan att vara ett "blåshål. Nu är jag nyfiken på vad ni kan rekomendera för sorter till just en rosenhäck?
Tacksam för alla förslag!
Christina i Taxinge~
I vilken zon bor du?
svennis
En galllicahäck yes.gif Kan du klippa med häcksax. Pumila har ju trevliga nypon. whistling.gif
Dag
- eller en lav, tett gjenblomstrende hekk med fantastiske blomster: 'Rose de Rescht'
holder akkurat på å skrive en artikkel om denne vinnerrosen!
Dag
svennis
CITAT (Dag @ 20-01-2008, 15:59) *
- eller en lav, tett gjenblomstrende hekk med fantastiske blomster: 'Rose de Rescht'
holder akkurat på å skrive en artikkel om denne vinnerrosen!
Dag

Du har helt rätt. Tar du då med den goda marmeladen som man får. yes.gif
Rose de Resht.jpg

Christina i Taxinge~
Hmmmm...........ja, Rose de Rescht går ju ända till zon 6 så den fungerar säkert! smile.gif
Och doftar mycket & gott!

*Humlan*
Jag bor i zon 1.

Gallicahäck? Några särskilda sorter du tänkte på så? Förutom Pumila förstås. Det finns ju så många fina gallica att välja bland!

"Rose de Rescht" har jag redan i min trädgård. Underbar absolut! Men nja... Kanske inte som en hel häck...
svennis
[quote name='*Humlan*' date='20-01-2008, 19:07' post='742361']
Jag bor i zon 1.

Gallicahäck? Några särskilda sorter du tänkte på så? Förutom Pumila förstås. Det finns ju så många fina gallica att välja bland!

Jag har en 40-tal, men jag kan inte så mycket om dom. Det är ju julafton när de blommar.

Tycker om Belle Isis. tummenupp.gif

Belle Isis.jpg
Rosa Mundi är kul, jag har rotäckta, den blir bara 50 cm hög.
En granne har en häck som är mer än 50-år.

Mundi.jpg

Mundi.jpg
Tricolore de France lagom hög och nätt.

Tricolore de France.jpg
Hypthia är trevlig

Hypatia.jpg
Belle Doria...Det finns många. Andra kan mer... wink.gif

Belle Doria 640.jpg

Pumila är enkel

Pumila.jpg

Kajsa
I zon 1 finns det väl hur mycket som hellst att välja på, hur hög ska den vara, vilken färg gillar du ? Själv skulle jag valt en ros som blommar hela sommaren, här några förslag

Wild Edric, en ny Austinrugosa med en mycket stark och fin doft, frisk, 1.20 ev högre, zon 4-5

Mme Boll, Portlandsros, blir ca 1.20 och doftar starkt, blommar om, zon 5

Duchesse de Rohan, Portlandsros, blir 1.5 m, doftar starkt och blommar till sena hösten, zon 5

Salet, en mossros med en stark doft, lilarosa, blir ca 1.20 och blommar om, zon 5

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon