Full version: tryckimpregnerat
stari
Jag skall göra en upphöjd surjordsbädd för rhododendron och andra surjordsväxter. Tänkte mig byggtimmer, två stockars höjd som ytterbegränsning. Sedan kom jag att tänka på att dessa stockar är klass A tryckimpregnerat timmer. Alltså tål de kontakt med blöta/vatten. Det är ju bra men vad finns det för impregneringsmedel i dessa stockar och hur giftigt är det?

Tacksam för svar.
MariaS
CITAT (stari @ 20-01-2008, 15:14) *
Jag skall göra en upphöjd surjordsbädd för rhododendron och andra surjordsväxter. Tänkte mig byggtimmer, två stockars höjd som ytterbegränsning. Sedan kom jag att tänka på att dessa stockar är klass A tryckimpregnerat timmer. Alltså tål de kontakt med blöta/vatten. Det är ju bra men vad finns det för impregneringsmedel i dessa stockar och hur giftigt är det?

Tacksam för svar.

Jag vet inte exakt vilket medel som man använder för impregnering idag, däremot vet jag att just klass A och B inte ska släppa ut något i naturen, utan vara "miljövänliga".
Jag kan i alla fall försäkra att det tryckta som jag har använt de sista 10 åren, inte har påverkat min växtlighet. Så jag fortsätter använda detta i min trädgård i alla fall.
Jan Lindgren
Hej!
Jag använder också massvis med tryckimpregnerat virke. Växterna tar absolut ingen skada. Jag äter inte grönsaker men odlar en del i ramar till husdjuren och de har alltid mått bra av det.
MVH
Jan Lindgren
stari
Hej och tack för svar.

Det verkar som om tryckimpregneringsmedel idag inte är lika giftigt som tidigare medel man använde förr. Nu för tiden används huvudsakligen koppar och ingen krom eller arsenik om jag har förstått det rätt. Vad man skall undvika är nog slipers och gamla telestolpar då de behandlas med kreosot.
ingrid fuxwall
Sedan är det ju en kostnadsfråga också - hur ofta man vill byta.
Vi köpte obehandlade slippers och de behandlades med miljövänligt ämne varje år och höll i sex år!!!
Det blev ganska dyrt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon