Full version: Resa i USA
freddie
Undrar om det är någon på forumet som har erfarenhet av att resa i USA. Jag tänker eventuellt göra en 5-6 veckors rundresa tillsammans med en vän. Gärna med tåg, eventuellt med hyrbil eller buss. Vilken årstid passar bäst? Vi tänker oss att åka från öst (NewYork) till väst (Los Angeles eller San Franscisco). Budgeten är begränsad. Förlag/erfarenheter välkomnas!
niklaswik
Är budgeten verkligen begränsad ska du nog inte ens fundera på det.. wink.gif

Jag har varit i USA två gånger, båda på hösten och det var helt ok. Dock var vi bara i Florida andra gången och det är ju oftast "ok" där.
Det beror ju lite på vad man vill åt. Vill ni passa på att åka skidor i RIKTIGA berg och inte nåt lite småfjantigt "sälen" eller så, då är det ju vintern eller tidig vår som passar bäst. Vill ni istället ha sol och värme så kan ju sommaren vara bra. Och nåt mittemellan är ju vår och höst, tro det eller ej. smile.gif

San Francisco rekommenderar jag starkt. Jag var bara 10 år när jag var där men redan då kände jag vilken fantastisk stad det är! Otroligt fin utsikt när man är högst upp på nån av kullarna där och ser ner för dom branta gatorna. Man kan verkligen inte förstå vilka backar det är förrän man ser och känner det själv. Inga bilder gör dom rättvisa.
Man får säkert ut mer av staden i vuxet tillstånd.

För att spara pengar kan jag rekommendera nåt som min pappa har provat dom två senaste höstarna:

Firmor som hyr ut husbilar, eller i alla fall Cruise America som min far har använt sig av, dom behöver ibland transportera ett antal husbilar från stad A till stad B och erbjuder då otroligt trevliga priser. Du får ett datum då bilen blir tillgänglig i stad A och sen får du X antal dagar på dig att lämna bilen i stad B. Under tiden får du en riktigt bra deal, pappa fick bl.a. senast massor med fria mil och betala någon hundring (i svenska kronor) per natt plus bensin/diesel då. Oftast bensin. Som också är mycket mycket billigare än i Sverige.

Delat på två personer blir det rent skamligt billigt.

Kan ta reda på lite mer fakta i frågan om intresse finns.
Kolla annars på deras "hot deals"-sida. En bit ner där finns "one-way specials" där du betalar $24 per dygn och upp till 3000 fria mil och 9 dagar.
freddie
CITAT (niklaswik @ 20-01-2008, 16:42) *
Kan ta reda på lite mer fakta i frågan om intresse finns.

Jättegärna! Begränsad budget för oss är i nuläget ca 35.000 SEK per skalle inklusive flygresan.
estet
håller på att spara till just en USA-resa. Lutar åt att vi flyger till Miami och utgår därifrån. smile.gif
niklaswik
CITAT (freddie @ 20-01-2008, 17:03) *
Jättegärna! Begränsad budget för oss är i nuläget ca 35.000 SEK per skalle inklusive flygresan.

Okej. smile.gif Det bör ju räcka ett tag. smile.gif

Så här gjorde pappa när han åkte senast (nu tar jag det här ur minnet för jag får inte tag på honom just nu):

Bokade flyg med British Airways (för dom var visst billigast just då iaf, vet inte hur det är nu men det går ju att ta reda på) via London till Chicago. Sen tog han sig till Milwaukee, jag tror det var med buss för det är inte många mil dit. Där hämtade han ut husbilen som skulle till Phoenix i Arizona. Det är en bra bit. Kolla gärna upp nån karta, t.ex. maps.google.com nu medan du läser så får du bättre uppfattning om saker och ting.

Hur som helst så fick han 9 dagar och 3000 fria "miles". På den tiden och sträckan hann han göra en del omvägar och se flera fina nationalparker, bl.a. Grand Canyon, och vägen gick genom Omaha, Denver och Las Vegas.

Efter han lämnat från sig husbilen så tror jag han flög upp till Seattle och hälsade på några släktingar, men jag är inte 100% säker på det. Hem flög han lika som dit, Chicago via London med BA.

Vet inte riktigt hur det är med campingplatser och vad det kostar. Tror faktiskt man får stå lite vart som helst efter vägen om man vågar men det är säkert olika i olika stater osv.

Ska försöka komma ihåg att fråga honom vad det kostade och lite mer detaljer om bokning och så när jag pratar med honom nästa gång.
Mollis
oj, jag har rest massor i USA, på alla tänkbara sätt, bil, tåg, buss, båt och flyg och jag vet inte var jag ska börja....skulle kunna skriva en bok om alla äventyr där. Men det första jag tänker är att jag inte skulle ta hela kontinenten öst-väst på en gång, jag skulle nöja mig med att först utforska västkusten från San Diego i söder och uppåt i Californien (skippa LA men missa för allt i världen inte San Fransisco), staterna öster om skulle jag också besöka, Arizona, Nevada och Colorado och fortsätta uppåt mot klippiga bergen och se Idaho och Montana (det är riktiga vilda västern)....det är såå vackert och om man gillar naturupplevelser kan man hyra häst och rida i bergen, paddla, hajka, jaga ja det finns hur mycket som helst att uppleva...

Jag har varit på östkusten också från Toronto(Canada) i norr ända ner till Miami Florida och även kryssat i karibien men jag tycker att västra USA ändå är det som gett mig de allra bästa och mest minnesvärda upplevelserna.

Det allra bästa är att ha bil förstås, men det går att kombinera tåg/buss också, Greyhoundbussarna tar en till mindre städer och tågnätet funkar bra mellan stora städer. Den här campingkulturen vi har i Europa är inte riktigt lika utbredd i USA, när folk reser så bor dom på Motell....

Mvh
Mollis
freddie
Tack för tipsen! tummenupp.gif Hur är det med priser på boende. Tänker främst på motell, och billigare hotell. Vandrarhem eller Bed and breakfast finns väl inte... Vad gäller årstid gissar jag på maj-juni alt. sept-oktober är bästa tid?
estet
Nu har det svängt igen i vår planering! det hinns nog med fler ändringar ju mer vi läser om allt. Flyg till Chicago, route 66 till L.A. utan Las Vegas hellre Grand Canyon.. Men jag hade gärna åkt tåg samma sträcka också!
Inga från Närke
Det som är av stor vikt är väl också att du har en försäkring som täcker det mesta, många glömmer ofta det. Allt kostar ju och skulle ni bli sjuka och behöva komma hem eller läkarvård så är det ett MÅSTE.
För många år sedan funderade min dotter på att åka dit och jobba och den försäkringen vi tittade gällde även för mig om jag måste åka dit om det skulle ha hänt något. Kolla upp detta. Annars vet jag inget om hur man reser m.m.
freddie
Tack för alla tips, suger gärna till mig lite ytterligare info om det finns någon mer därute som har erfarenheter! smile.gif
mamamaggan
Har en son som ska till USA i 3 veckor i maj-juni tillsammans med tre kompisar. De har bestämt rutten , kollar på bl a Google Earth om vad som finns att se , skrivit ut olika info mm mm .

Sedan har de redan nu beställt hyrbil ( betalt också) och beställt en hel del hotellrum , även de är redan betalade.

De har kollat med försäkringar , vad som ingår i hemförsäkringen , vad som måste kompletteras , skaffat försäkring för flera förare av hyrbilen, börjat köpa på sig en del dollar medan den är billig .

Kollat vilka kort som är mest fördelaktiga att använda vid betalning av olika saker ( man får försäkring på köpet om man betalar resan med vissa kort ) , vilka som är mest fördelaktiga att använda i USA , kollat upp telefonkort ( billigaste ) .

Kollat vad som är fördelaktigt att handla ( märkesjeans, elektronik mm) .

Det var kanske inte det här du tänkte på när du ville ha tips och jag vet ju inte om ni tänkt på det här redan men ............

Ha en bra resa!
estet
Har beställt lite reseguider o atlas från amazon nu, mycket billigare än här i svenska bokhandlar.
Vad jag har kunnat läsa mej till kan det vara bra att gå med i motormännen för då kan man utnyttja Usas motsvarighet AAA:s guider, rabatter mm. Det verkar fördelaktigt att boka hyrbilen genom motormännen.
Vår budget vore bra om vi sparar ihop 50-60 000 kr.
estet
Shit vad billiga böckerna blev, fint att priserna stod i sek när jag blivit medlem.

2 rese-kartguider över Route 66
1 Lonely Planet över L.A. och SoCal (kostar 192:- adlibris)
1 stoor atlas över hela kontinenten, 2008 års upplaga och mycket detaljerad.
Summan blev 480 kr. Då ingick frakt hem på bron för 129 kr fast det visste jag inte att de skulle stå där nån dryg vecka senare, kul!

Flygresan plus anslutning till Arlanda och hyrbilen är bokad. 2 september bär det av. smile.gif

Motormännen har vi gått med i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon