Jan Lindgren
20-01-2008, 17:05
Hej!
Jag tänkte prova med en gammal välkänd teknik. Jag gillar inte att gräva och rensa ogräs samtidigt har vi en del hönor i burar. Hönor krafsar, äter allt och gödslar. Min plan är att göra ramar som är 2 x 3 m och ställa en bur med hönor på ramen. Hönorna förstör effektivt allt ogräs och efter ett år så bör det vara perfekt jord för odling. Ett år odling och ett år höns. Det perfekta växelbruket??
Är det någon som har erfarenhet och vet om det fungerar i verkligheten?
MVH
Jan Lindgren
titti49zon6
20-01-2008, 17:23
Ja, att dom gräver eller rättare sagt sprätter och äter gräset / ogräset det vet jag men det luktar ganska illa efter ett tag. Deras avföring luktar inte gott så du får nog sätta nåt slags strömaterial om du har dom länge på samma ställe

säger en som har haft höns tidigare i bur utom och innomhus( i hönsgård)
Det blir goda och stora ägg och man kan göra väldigt goda sockerkakor från äggen eftersom gulan blir gulare av grönfoder
Jag hade kalkoner som rensade en flera kubik stor jordhög från precis ALLT ogräs en sommar! Sedan var det bara att ösa ut i rabatterna och se hur det frodades

Perfekt tycker jag!
Mvh
Fenja
ängsvädd
20-01-2008, 17:51
Jag tycker det verkar vara en mycket bra idé. Att ta vara på naturgödslet som produceras av hönorna på det sättet samt få marken bearbetad. Förutsättningen är att hönorna har det bra, att de inte är för många i buren, att de inte behöver gå för länge på samma ställe.
Har själv varit inne på idén, men då att ha hönsen i flyttbar kaninbur.
titti49zon6
20-01-2008, 19:18
Jag hadenågra år hönsen i en bur som jag "släpade" upp på släpvagnen och tog med till sommarstugan,fniss,
jag hade färska ägg åt alla på området hela semestern och fick gödsel på köpet.
Efter semestern gjorde jag samma sak och gödslade hemma i trädgården.
Nu har jag tillgång till hönshus och utebur men har inga höns för närvarande
Men om hönsen skall kunna krafsa ordentligt så bör man nog inte ha någon botten i buren?
titti49zon6
21-01-2008, 08:15
Jag hade ingen botten på min bur, jag sköt bara in en masonitskiva under buren
och föste upp hönorna på denna innan vi lyfte upp buren på släpet, väl på plats så drog vi bort skivan
och hönsen kunde picka i sig gräs
Fågelvägen
21-01-2008, 11:14
Roligt att läsa om alla höns-erfarenheter!
Höns är verkligen både effektiva och väldigt vilsamma att se på medan de förvandlar utmarkerna till frodigaste planteringsjord. Rena terapin, om man känner sig stressad.
Med tanke på rovfåglar och gassande sol tror jag något slags skydd är viktigt att tänka på - ett flyttbart hus kanske? Prova att googla på "hönstraktor"! Där finns flera idéer och erfarenheter. Lycka till!
Limeblossom
22-01-2008, 18:41
Fenja, vilken bra ide!!!! jag har gått och glott på en jordhög av gammal hästskit men dragit mig från att fråga om jag får ta något pga ogräsen. Undrar just hur det skulle funka....hmm..får fundera på det här
Limeblossom, vi hägnade in högen och lite runt omkring så de höll sig på "rätt ställe". Efter några månader så var det både luckrat, gödslat och klart att använda!
Mvh
Fenja
Visst, dom är ju supereffektiva! Maskar, frön gräs och ogräs...det mesta åker med...problemet med mina höns som går helt fritt är att man måste skydda allt som INTE ska ätas och sprättas upp!! Häromdagen hittade dom en jätteskön plats i solen med fin torr jord...myllade (badade) runt som galningar och plattade ner nästan alla snödroppar innan jag upptäckte dom fulingarna!! Jag har en gigatisk tupp med fötter som skovlar!!! Han MÅSTE bli bortjagad för att inte sprätta sönder varenda liten planta!! Alla frösådder utomhus måste täckas med väv och även nyplanteringar i vissa rabatter, dvs dom med fin tjock härlig myllvänlig jord!! Om man byger en fin "badbalja" åt dom så kan man ge sig 17 på att den inte duger!!
Jag älskar mina höns, dom ger mig goda ägg och är allmänt trevliga men snart måste jag bygga hönsgård så att jag kan välja om jag har lust att springa ut och schasa bort dom . Dom vill ju gå ute!! Problemet med min höns är att de är så stora att en hönsgård blir förstörd på nolltid. Det är ju inget kul att se dom traska runt i lera...
Men så fort man har kommit in i juni och det mesta har satt fart är det ingen fara längre...då går de mest och plockar insekter och mask...dom ser fantastiskt roliga ut när de jagar gräshoppor!!!
Garden Girl har lite tips om att använda höns för att rensa rabatterna
här.
Hej
Jag tycker att tacka er så mycket för bra planering. Som man ska bli fri från ogräs och insekter och från dåliga maskar, på samma tid man kan få färska ägg och bra gödsling och kyckling kött,
Obs: man måste skydda sina plantor för att höns äter vad som helst.
Lycka till, H: Bassam
Aqvakul
26-03-2008, 19:00
Mkt intressant utredande tråd

blev klart sugen på höns igen...
zoodiak
26-03-2008, 19:32
Jag har frigående höns i trädgården.
De är underbart trevliga att titta på, umgås med och de kommer gärna fram och tigger bulle när det vankas fika.
De gödslar och rensar. Och ger mig fina gula ägg.
Fast har man ömtåliga växter kan jag rekommendera att stänga in hönsen, alternativt växterna. Hönsen rensar lite fööör bra ibland, direktsådd är inte att tänka på... grönsaker är svårt (årets projekt är att sätta upp nät runt grönsakslandet)
Men de växter som är etablerade och relativt okänsliga, de har inga problem med att hönsen krafsar. Inte ens under våren när de första bladen och knopparna ska upp.
...höns äter upp ALLA knoppar på höstanemonerna, så dessa får man aldrig se blomma...
En bur utan botten, ingen hemsk ide´. Fast jag är allergisk mot burar av alla slag, har t om kaninerna i frihet och de stannar kvar :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.