Hej
Jag önskar komma i kontakt med er som har erfarenhet av hur hunden kan vara med inom vården. Äldrevård, rehabilitering m.m.
ingeborg.hook@halsansnatur.se
CITAT (Bojann @ 20-01-2008, 17:37)

Hej
Jag önskar komma i kontakt med er som har erfarenhet av hur hunden kan vara med inom vården. Äldrevård, rehabilitering m.m.
ingeborg.hook@halsansnatur.se
Yxe Herrgård har eller hade i alla fall två Norfolk Terriers som arbetade med husse och matte (ägarna). I alla fall på 1980-90 talet då min dåvarande make arbetade där. Vill minnas att ägarna heter Lars-Olov och Gunbritt, du kan säkert ringa och tala med dem.
Mvh
Fenja
Jan Lindgren
20-01-2008, 18:01
Hej!
Varför begränsa sig till hundar. Det finns många djur som är användbara i vården. Vi är alldeles för rädda för allergier i Sverige och utnyttjar inte de fördelar det har för både vuxna och barn att umgås med djur. Själv anser jag att lamadjur är ett fantastiskt djur som lämpar sig som vårdgivare för många människor. Lamor används en del i vården i USA.
MVH
Jan Lindgren
Arbetade på ett äldreboende i Lidköping. Där har de undulater i dagrummet på en avdelning. Helt klart mår de äldre bättre av att få umgås med djur.
Har en kompis som jobbar med utvecklingsstörda och hon har ibland sin hund med och dom bara ÄLSKAR det humöret blir betydligt bättre på alla.
Myosotis
21-01-2008, 11:00
Häromdagen var det en artikel i Sydsvenskan om en griskulting på ett äldreboende. Hemskt söt. Nånstans i Norrland hade de renar på ett äldreboende med många f.d. renägare. Sånt ger verkligen livet mening.
Djurens Ö har ett projekt med djur inom kriminalvården;
Länk.
Kakaduan
21-01-2008, 14:08
Men en sak som jag har funderat över är hur man gör när man börjar med djuren. Kollar man att alla boende på till exempel ett ålderdomshem faktiskt inte är allergisk först? Det måste ju vara jätteknöligt. Man kan ju inte tvinga någon att flytta om den skulle vara allergiker... Sedan måste man ju se till att ingen kommer dit som är allergisk. Det måste ju vara nästan omöjligt när det är såpass många människor på ett ställe. Någon som vet?
Kakaduan
Kajsa i Arvika
21-01-2008, 15:06
Hej på er.. jag jobbar som usk på ett demensboende här i Arvika. Jag har planer på att skaffa hund och siktar på att kunna ha den med i arbetet.
En av mina arbetskamrater har sin hund med på jobbet och det funkar bra.. "killen" som för övrigt heter JEHU har varit med på boendet sedan han var ca tre månader. Det finns säkert de som har negativa åsikter om pälsdjur på boenden men hos oss är det tämligen accepterat. En av våra ssk har också haft sin hund med på boendet och tom en av läkarna brukar ha sin schnauzer med när han rondar...
Allergier e inte särskilt vanliga hos äldre men man får ta reda på om det t ex e någon som e rädd för hundar..
Helt klart har djuren en lugnande verkan på dementa och de ger t ex plattformer för samtal..
Har lite funderingar på vilken ras jag ska välja? vill personligen inte ha en liten hund utan mellan eller stor. Bör ju också vara lugn och lättlärd.. har någon några tips
Titta på shetland sheepdog, det är en stor hund i en liten förpackning!
Mvh
Fenja
Kakaduan
21-01-2008, 15:41
Jo, men nu undrade jag ju vad man gör om det faktiskt FINNS någon boende på hemmet (eller vad det nu är) som råkar vara allergisk? Kollar man det INNAN man tar dit något djur, eller hur bär man sig åt? Det är ju inte så lyckat att uppmärksamma allergin på grund av att någon får en våldsam reaktion. Det var SÅ jag menade. Min kusin arbetade inom äldrevården och hade hund med sig, men det fick han sluta med när det var någon som var allergisk. Jag kom att tänka på det och det var därför jag undrade. Det vore ju hemskt om det kom fram genom att en gamling var tvungen att åka till sjukhus med astmaanfall eller så. Inget bra sätt att få reda på det, menar jag.
Jag var bara allmänt nyfiken på hur det brukar gå till eftersom man ofta läser om hur bra djur är för gamlingar och sjuka, etc.
Kakaduan
Kajsa i Arvika
21-01-2008, 16:21
Klart du ska kolla innan! snacka med din chef och dina arbetskamrater.. kan ju va nån i personalen som e allergisk också..
är det ett stort boende behöver ju inte hunden vara överallt..
Börja tidigt när hunden e valp, med kortare stunder, ta gärna med en hundbur eller som min arbetskamrat har, ett kompostgaller som hon bygger en liten hage av inne på vårt kontor där hunden får vara ifred ibland.
lydnad tycker jag e viktigt, hunden ligger plats inne på den boendes rum medan vi håller på med omvårdnadsarbetet. när det e klart kan han komma fram om den boende vill.. är den boende sängliggande kan hunden få komma upp och ligga bredvid en stund..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.