Full version: massfrösådd
papegojflickan
hej
Jag har en hopplös slänt som det växer allt möjligt på.Undrar om jag kan köpa frö från olika nordiska vildblommor och bara kasta ut fröerna, eller måste jag hålla på och pilla med frölådor och omskolning?Där har jag redan så det räcker.
Christer i Falköping
Är det ängsfröblommor det handlar om? Det är faktiskt ett jättejobb att få en sådan äng vacker. De blommorna vill ha en mager jord för att klara av konkurrenterna och därför måste man klippa växtligheten på det stället under några år och forsla bort det nedklippta. Inget skall vara kvar för att gödsla marken, då tar maskrosor och annat över. Men har man det klart är det i princip bara till att slänga ut fröerna. Fast man måste räkna med att djuren kommer att festa en hel del på fröerna eftersom de ligger öppet.
Christer.
KURT
Men det beror också på vilka "vildblommor" man avser. Om man sår t ex lupiner där så kan de både klara näringsrik jord och konkurrera ut andra växter.
kerstin z5-6
Jag Säger som Johan P -det är enkelt att få till en snygg vildäng - så fröna och klipp / slå den varje år
ta bort klippet -Vänta 100 år
klart smile.gif

nja ..
Så huller om buller brukar inte bli något alls
kanske i stället lite mer invasiva , starkväxande duktiga perenner
kungljus , digitalis , vallmo , mfl -de klarar konkurrens från det mesta
Bör sås som vanligt och få tid att etablera sig i fred -men sen .. sköter de resten ..

En slänt kan man ju göra mycket vackert med -förutom "äng "

(fast undertecknad -omgiven av just äng har nog inte riktigt förstått tjusningen med sådana:) )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon