kompostjord
Nu är det beställt, man kan inte få för många buskar och träd, eller kan man det?
Tur att man har braskamin och att Almsjukan snart tar min lille Hollandica Wreid, den ser ju inget vidare ut ändå.

Ja här är det fullt,kunde inte låta bli att beställa dessa.
Clethra alnifolia "Hummingbird" 1st
Bara ett måste, hoppas att den doftar lika fint som min andra konvaljbuske. Den här skall tydligen hålla sig kompakt och liten, spännande. Den ser ganska oansenlig ut på bilderna, men doften kommer man ihåg, inte mycket som slår denna i styrka.
http://images.google.se/images?gbv=2&s...ird&spell=1

För er som kan ha konvaljbusken vill jag bara säga, skaffa en, de blommar sent och doftar så starkt och gött.

Cornus kousa x florida 'Venus' 1st
http://images.google.se/images?gbv=2&s...;q=Cornus+venus

[/color]

[color="#000000"]Cornus rutgeriensis `Stellar Pink` kousa x florida 1st
http://images.google.se/images?q=Cornus+st...tart=0&sa=N

Det roliga med dessa korsningar kousa x florida är att de blommar i unga år, ibland som småplantor i storleken som man köper dem.

Någon som har erfarenheter om dessa Cornus?

Cornus x ‘KN-30-8’ Venus® is an advanced generation interspecific hybrid involving germplasm of Cornus kousa and C. nuttallii.
Plants of this hybrid are distinguished by their exceptionally large, white floral bracts, superior winter hardiness, good tolerance of drought conditions, and high resistance to the incitants of Powdery Mildew and Dogwood Anthracnose.
Cilla
Roligt att läsa! Cornus-släktet kan man inte lära nog av. Jag har ingen konvaljbuske alls, och blir väldigt sugen på en efter att ha läst detta.

Vill du sätta in bilder så smångingom så är jag nog inte ensam om att vilja titta, även om doft inte gör sig så bra via internet!

Och jag håller med dig. Man kan absolut inte får för många buskar och träd när man blivit intresserad av dem... ;-) Alla som blivit bitna kommer till liknande slutsatser, till exempel att man blir glad när en dör så att man får plats för en ny! ;-)
kompostjord
Ja Konvaljbusken överaskade mig med sin starka doft då den kom igång med sin blomning, Juli-Aug om jag minns rätt. Den vill helst ha torv och Rhododendron jord.
Det här är en väl etablerad trädgårdsbekant som det sägs i literaturen, men för mig var den starka doften en överaskning. Den finns även i en mer trädliknande form barbinervis , men jag tror mig ha hört att den sorten är mer lämpad för de varmare delarna av landet. När jag Googlat runt på C barbinervis så har jag mest sett bilder på stora buskar snarare än träd, men jag har sett ett snyggt uppstamat exemplar i en samlarträdgård i Kalmar.
Tydligen skall det finnas nåt storvuxet ex i Göteborgs Botaniska, kanske kan någon som sett det där berätta vad de sett och om de har sett.

Här är mer om Konvaljbusken
http://www.odla.nu/arkiv/mv_juli00.shtml
Marina i Hällekis
Vilka vackra buskar du har beställt!
Speciellt, Cornus kousa x florida 'Venus' blir jag sugen på.

Clethra alnifolia (konvaljbuske) har jag redan (inte "Hummingbird") och visst doftar den ljuvligt. Någon annan konvaljbuske har jag inte plats för att prova, vill ha så mycket annat.

Men verkligen vackra buskar!
Jag hoppas att du tar många foton i trädgården i sommar, för jag är nyfiken på dina buskar/träd.

Mvh
Marina
kompostjord
Ja, jag är oxå nyfiken på hur det hela kommer att utveckla sig. Vissa buskar och träd har tagit god tid på sig för att komma igång. Visst gödslar jag och pysslar om mina växter, men ibland undrar jag om jag inte skall öka på gödseldosen, men som oftast får man veta att det är bättre att gödsla lite än förmycket.
Vissa av mina träd har stått på sin plats i ungefär 4 år, och visst märker man att de börjar komma igång, det är bara att vänta, vänta och vänta.

Det var just det här med väntan som fick mig att nappa på iden med flera träd. Förslaget kom från en kompis, han är inte trädgårdsintresserad, därför planterade han inga träd när han köpte sitt hus för 15 år sen, han är ganska förargad över att han inte gjorde detta, och utifrån hans resonemang föddes mina trädideer.
Christer i Falköping
Men hur är det med härdigheten på Cornusen? På Öland tror jag knappast det blir något problem, men för oss andra?
Christer (som ändå inte kan ha den i zon4-5).
kompostjord
Ingen aning. Men det går nog att få en indikation om man surfar runt lite.
Den blommar alltså i mycket tidig ålder, 60cm. Jag har en bekant i Kalmar som fick hem den i fjol, den blommade första sommaren.

Vill man läsa mer om denna växt så finns det en bok som bara handlar om Cornus, läste i den förra vintern, ditt bibliotek tar hem den på fjärrlån.
Kanske någon här som har boken och kan läsa om Venus ?
Don Quijote
Hej!

Var bestællde du din Cornus 'Venus'? Någon som vet var den går att få tag på? Har frågat på några plantskolor men de har den inte. Bambu.de skickar tydligen bara till Østerrike, Frankrike och Beneluxlænderna.

Blev vældigt intresserad av din konvaljbuske, snarare den rena arten, som såg så fin ut på lænken du gav. Hur væxer den? Tror du den skulle funka som hæck? Ær den tæt? Tål beskærning? Såg att den låg runt 150-180 cm i højd.

Tack før spænnande inlægg. :-)

/DQ
jegi
Hej.
Jag var med på en beställning av Venus och vi tog hem från Tyskland. Kolla med signaturen Yvonne zon 4 på AoT:s forum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon