Flyguy
Förra årets perennsådder som lämnades över vintern krukade i kallbänken börjar nu gro lite här och var, mitt i vintern.
Hur skall man lyckas rädda dom här nu då? Kan man plocka in dom i rumstemperatur och låta dom fortsätta där, eller måste man ge dom en "vår"?
När det nu fryser till igen, för det lär det väl göra, då lär ju allt som grott stryka med, eller? sos.gif
kerstin z5-6
Jag ska inte ge råd -för jag sysslar inte med kallsådd på det viset egentligen men ..

Ta in -njae .. tekniskt sett kan du , svalt under lysrör i så fall , men de står ju ute nu och du har knappast de attiraljerna klara om du sår så här ..
Rumstemp -oftast förkastligt för perenner -utan ljus -uruselt
Återstår ute -Täck med granris -det skulle jag göra -de flesta kan nog klara sig ..

Kan tillägga att just detta -är orsaken till att jag i 5-6 inte gillar metoden "så och ställ ut " lämna kvar till vår-metoden ..för här klarar de sällan -25 .. vilket väntas här nästa v .. vi har haft + en tid innan ..
Boxer
Så här gör jag:

Min kallbänk (tre pallkragar högt) är till hälften fylld med 50% jord och 50% sand. Där ställer jag mina sådder under ett ganska tjockt lager torra löv, och lägger på ett lock med god ventilation.

Redan i höstas hade ett par sorter kommit upp men än så länge lever dom. Jag bor i Halland nära havet.
Flyguy
Tackar för råd och tips!
Jag gör nog så att jag fördelar över äggkorgarna och låter en del krukor stå kvar ute, medan jag tar in andra och ställer under seriöst lysrör.
Metoden att låta sådderna stå ute och låta naturen ha sin gång verkar praktisk, men även naturen kan vara på humör att luras...

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon