Brytbönan
Hej!

Jag tänkte att jag skulle ta mig i kragen och bygga till ett rejält lock till min upphöjda odlingsbädd som är cirkus 3 * 1½ m. Cirka 1 meter hög. Jag tänkte att jag skulle bygga en ram som går upp lite, kanske cirka 50 cm ovanför översta jordlagret. Själva locket tänkte jag klä med dubbla lagret byggplast.

Undrar över följande:

Blir det för högt mellan jorden och taket? Tänker att kanske den lilla värmen som finns inte orkar värma upp så stor volym som jag har tänkt. Eller har det ingen betydelse?

Är dubbla lager byggplast bra ur värmeperspektiv? Eller är det onödigt? Hur är det med ljusinsläpp? Räcker det?

Jag antar att jag bör bygga med lite sluttning så att vattnet har liiiite chans att rinna av. Har ni några andra tips? Mottager tacksamt! kiss.gif
ingrid fuxwall
Mitt tips är du istället för byggplast köper en skiva som är avsedd till detta. Hittar inte namnet nu men vi har det som lock till mina odlingslådor.
Det var inte speciellt billigt men håller bra, tredje eller fjärde året och är som ny.

Självfallet måste det vara lutning och så måste det gå att ställa upp, eller tänker du lyfta av?

ingrid
Brytbönan
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-01-2008, 20:40) *
Mitt tips är du istället för byggplast köper en skiva som är avsedd till detta. Hittar inte namnet nu men vi har det som lock till mina odlingslådor.
Det var inte speciellt billigt men håller bra, tredje eller fjärde året och är som ny.

Självfallet måste det vara lutning och så måste det gå att ställa upp, eller tänker du lyfta av?

ingrid

En skiva säger du?! Hmmmm. Får kolla upp det.

Tänkte att jag skulle sätta dit gångjärn ohc ev en träkil för att lufta lite när det blir varmare. Eller tänker och tänker, jag vet ju liksom inte hur man gör, jag drar bara en massa slutsatser av allt jag läser. Så jag "tänker" nog mest att jag behöver råd... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon