Sidor: 1, 2, 3, 4
Wilmer
Jag tycker att kolonilotten förtjänar en egen tråd. Det verkar inte skrivas så mycket kolonilotter specifikt, så jag försöker dra igång det med att skapa en tråd. Fram med tips och bilder!
Min mor skaffade en kolonilott för två säsonger sedan. Där är jag med och odlar. Mor har haft kolonilott förut, men denna tycker vi är så fiiin, två glada amatörer vi är. Området är vackert, grannarna är goa, en lisa för själen och allt annat bra..
Första året vi odlade växte allt vi stoppade i jorden över förväntan. Andra året var vi nog lite kaxiga, så vi blev tagna på sängen när inget kom upp. Det tog ett tag innan vi förstod att vår fiende var liten, slemmig och brun. Sedan den dagen har kriget varit i full gång. Vi ligger under med 10-1 tyvärr, då våran lott gränsar till en äng. Där frodas spanjorerna i frid.
Lite växte upp sommaren -07 sniglar, kyla och regn till trots. Skam den som ger sig, i sommar vet vi vem som lurar under lerkokorna.

Jag har nog inga bra bilder att stoltsera med tyvärr, men här kommer en bild från första sommaren som mor tog. Djungeln åt höger är vår, den välskötta gräsmattan med hus är grannens whistling.gif .

Wilma

ingrid fuxwall
Vad tänker Ni odla i år? och hur tänker Ni kriga mot spanjorerna?

Har aldrig haft kolonilott men förstår tjusningen
Wilmer
Ja, det är så kul att göra något ihop också.

Vi odlar mycket ätbart. Potatis, jordärtskockor, corogi, morötter, grönkål, dill, persilja, bönor, lök, kryddor, purlojlö, rotselleri... Jag har försökt med brysselkål - inget vidare resultat. Vi försöker hitta något nytt varje år (har trädgård parallellt). I år blev det jordmandel tex. Det smakar ju så gudomligt från egna lotten, när mormor levde var det så kul att dela med sig till henne. Hela säsongen hade hon blommbuketter på sitt rum wub.gif , det gjorde odlandet hundragånger värt.
Vi har också beställt från Odla förra året, för perenner känns lättare än fröblommor, när vi odlar så mycket ätligt. Jag har också dahliaklnölar som fick flytta till lotten, men i höstas ruttnade många av dem, så jag får se hur de tar sig i år.

Mot sniglarna har vi snigelfritt som göms lite här och där, i komposten osv. När det inte regnade (två dagar typ) hade vi en kalksträng runt lotten. Ölfällor fungerade bra men regnet var problem.Mamma knipsade för det vilda... Jag samlade i hink och saltade, flera liter varje dag under högsäsong. Grannarna började gå kvällsrundor runt gärdet och knipsa, vi fick även kommunen att slå gräset bravo.gif . De som har sina lotter längre in på området har klarat sig - än, så de hjälper till att mota. I höst letade jag ägg som jag krossade. I vår ska vi vara snabbare när vi vet att de finns. Jag såg snigel bebbar häromdagen när jag var där ranting.gif . Lite snö och kyla hade inte skadat.

Oj, vad jag babblar, men jag älskar det stället wub.gif

/ Wilma
ingrid fuxwall

Redan sniglar!
Måste kanske ta fram mordredskapet
Wilmer
Ja... Även om de var söta så... Nu finns de inte mer whistling.gif
Lillja
Jag har en odlingslott som jag är så glad över, tyvärr ingen stuga
det vore ju en dröm, på min lott vill jag ha allt, jag är ingen vän
av raka rader vill blanda hej villt med blommer o grönsaker, synd
att det inte är inhägnat händer ibland att vi har besökare som
förstör, nu planerar man vilt vad man ska göra till sommarn. giggle.gif
Wilmer
Jamenvisst, lillja! Planeringen är det ju helt underbar. Vi är inte helt konventionella i vår odling, inga raka rader för min del. Får plats mer om man sprider ut yes.gif .

Har du några bilder? Vore kul!

Jag har en fråga. När vattnet sätts på så sent (slutet av april) som det ofta görs, hur vattnar man frösådderna?? DET är vårat andra största problem (efter sniglarna).

lotten bod.jpg

Kolonilotten 2007. Ogräs i raderna, vi jagade sniglar...
Observera, djungeln är borta. Inte ett sallads blad...
Lillja
Fy va jobbigt med sniglar här uppe i norr har
vi ju inte men de kommer säkert hit oxå,
vi har diken som vi tar vatten ifrån sen finns det
en pump oxå.
Wilmer
Å, det såg grönt och härligt ut. Var det squash plantor jag såg på bilden t v? Jaha, vi har ingen pump tyvärr. Hur gör du för att hålla gångarna ogräsfria? Rensar noga eller har du något annat knep?

Skönt att någon slipper sniglar, det unnar jag dig.

WIlma
storm
Min lott var bara kvickrots matta,sen började jag att vända spadtag för spadtag ,bort med rötter.sen fick jag tag i ett ruckel för en billig penning
sen var det bara att bita ihop tänderna.planera och vips så blir det vad man vill
storm
En till , ops dubbelt .......kärlek.
Lillja
CITAT (Wilmer @ 21-01-2008, 21:30) *
Å, det såg grönt och härligt ut. Var det squash plantor jag såg på bilden t v? Jaha, vi har ingen pump tyvärr. Hur gör du för att hålla gångarna ogräsfria? Rensar noga eller har du något annat knep?

Skönt att någon slipper sniglar, det unnar jag dig.

WIlma

Jag är frälst på zuccini odla mer än jag behöver tur
man har stor släkt, syltad squach är ju hur gott som
helst, jag har lagt bräder i gångarna, man kan ju oxå
lägga duk eller tidningar o lägga på sand eller sten.
man får ju hoppas att det blir en varm o lagom regnig
sommar, för som sagt hade jag tänkt satsa på mycket
grönsaker iår ,grönkål är ju en favorit oxå. hade tänkt
så inne de mesta tror jag tjänar på det, gjorde så förra
året med dill o persilja.
Lillja
CITAT (storm @ 22-01-2008, 00:51) *
Min lott var bara kvickrots matta,sen började jag att vända spadtag för spadtag ,bort med rötter.sen fick jag tag i ett ruckel för en billig penning
sen var det bara att bita ihop tänderna.planera och vips så blir det vad man vill

Oj så fint, de är ju så att från början får man jobba,
men man får ju motion o frisk luft, färdig blir man
aldrig, men tycker man att det är roligt spelar det
ingen roll, vilken gullig liten stuga.
Wilmer
CITAT

Vips?! Oj, vad fint det blev. Tog det lång tid?

Jag testade med tidningar i mina gångar, sedan la jag torv på (har tillgång till det). DET var inte så smart, eftersom det blev väääldigt geggigt när det regnade hela somaren duh.gif Blir mer och mer sugen på att köpa ett lass grus.

Wilma
Wilmer

första våren.jpg

Puttar upp tråden..
Zoyas matte
Hej
Vad kul med lite kolonister. Jag köpte min i april i fjor, och nu bara längtar jag nåt otroligt.
Jag vet itne riktigt hur jag vill ha det på min tomt. Den är 300 kv.meter. Raka fula gångar och knappt någon gräsmatta. En massa spaljerade äppleträd som är fina (och framförallt underbara äppleni olika sorter), men det gör att man inte kan ändra på mittgången.
Förra sommaren höll jag mest på att måla huset. Hade potatis och jordärtskockor. Allt annat blev snigelmat. Blommor klarar sig däremot ganska bra från sniglarna verkar det som.
¨Måste nog dit snart och kolla sniglar, här har i stort sett knappt varit någon minusgrad på hela vintern.
För en vecka sen plockade jag en massa ogräs:crying: . Maskrosor, grästuvor och dylikt. Rabarber, aklejor och annat håller på att komma upp.

Det är så kul att se era andra bilder. Jag har några fler bilder i mitt album,

huset2.jpg
Här är det nyköpt.

min solplats Min gräsplätt och grannens hus i bakgrunden.

nästan färdigmålat
Här är huset nästan färdigmålat, sen gick det inte mer på grund av reget. Får fortsätta i år.

Wilmer
Mild fin färg det blev på huset! Så synd att det finns sniglar där. Men skam den som ger sig! Det SKA gå att odla ändå sweatingbullets.gif Visst kliar det i fingrarna att börja. Blir veckan fin ska jag åka till lotten och grejja lite..

Kicki
Lillja
Zojas matte, fint du har det, synd att du måste kämpa mot
de där otäckingarna sniglarna, men va kul att du kan va där
redan nu, här får man nog vänta ett tag allt ligger under snö
o is.
Inger S
Va kul med en alldeles egen "kolonitråd".
Här är en förväntansfull kolonist till. Jag köpte min våren 2000. Lotten är på 385 kvm och jag har en stuga där jag kan bo. Den har öppen planlösning och utanför har jag en stor veranda. Hälften av den är inglasad och hälften öppen. När jag blev ägare till min lott bestod den av en rak stenlagd plattgång, med rosbuskar på var sida, in till stugan och förutom gräsmatta (stor) fanns några fruktträd, rosbuskar vid huset, ett växthus gjort av gamla fönster.... Köpte av ett dödsbo och den sista ägaren hade inte gjort speciellt mycke där på fem år.
Jag orkade på grund av hälsan inte göra speciellt mycket första året. Snart nog började översvämningar avlösa varandra. Kunde sitta på verandan och titta ut på gräsmattan där traktens änder samlades för att ta en SIMTUR. Hjälpsamma grannar hjälpte mej att gräva stora krondiken där vattnet samlades. Jag köpte en pump (som fick gå dygnet runt) men det var ständigt fullt i dikena. Till slut fick jag beställa proffesionell hjälp. Efter 1,5 månads jobb kunde jag börja anlägga min trädgård. Ett enda äppelträd och en klätterros överlevde eländet. Nu har jag dränering kors och tvärs över hela lotten, så jag får tänka mej för vad jag sätter var.
När dräneringsarbetet var klar hade jag stora berg av jord, grus och travar med cementplattor. Köpte mer av allt och började skopa ut det för hand. Har bara haft vaga skisser inne i huvet och sen lekt fram mitt Eden.
Naturligtvis var många bekymrade och oroliga för hur jag nu skulle få ordning på allt. En del är kritiska till vad jag gjort, men de flesta grannar är imponerade och kommer gärna på en rundtur.

Har sett det som att jag har fått möjlighet att göra något alldeles eget och ganska unikt av plätten jag har. Nu har jag två ingångar, upphöjda rabatter, vindlande gångar kantade med natursten och grus. Faktiskt är det områdets enda kuperade lott.
Har planterat svart Bigarrå, Opalplommon, Mullbärsträd (från frö), rabatt- och klängrosor, Fläder (både buske och träd) och så har jag satsat på frösådder av både sommarblommor och perenner. När jag äntligen vågade klippa det överlevande äppelträdet blev det mycket grenar att ta hand om. Av dem har jag flätat rabattkanter och vindskydd. Har anlagt en rund uteplats och nu i år ska det bli en till. I växthuset har jag satt en vinstock och där odlar jag gurkor, tomater och lite annat smått och gott. Odlingslandet försöker jag hålla rent från Kers, som jag har rikligt av vid ena tomtgränsen. Vid en tomtgräns har häcken dött av vätan. Där kan jag inte sätta en ny för där går ett dräneringsrör. Har gjort en mur av torvblock tills jag kommer på något bättre. Gräsmattan krymper mer och mer och jag gör hela tiden nya planteringar.

Tycker livet på landet är så berikande. Tänk så mycket frisk luft och motion man får och så många nya vänner man får.

Här är min stuga. (om jag nu lyckades infoga bilden) - annars finns den i mitt magra album.

Kolonistugan
Bilden är tagen innan det stora dräneringsarbetet.

Krolliljan
Har ingen koloni längre no.gif men längtar.
Läser med glädje denna tråden.
Måste tala om att jag fick "Koloniträdgården" bok av Kenneth Nilsspn( f.d Allt om trädgård) och Ingrid Nordwall på posten i går. Jag tror detta blir min favoritbok. Vilka fina bildet och käcka tips. wub.gif
Wilmer
Men OJ Inger, änder som simmar på gräsmattan. giggle.gif Så här i efterhand kan du kanske skratta åt det? Husbåt i stället för kolonistuga?! Hoppas du slipper flera sådana upplevelser. Synd att växtligheten strök med, drygt jobb att börja om från början. Men viist är det härligt!

Kicki
Forslinskan
Hej alla glada kolonister!!!
Här är en till nybliven kolonist. Jag känner igen din historia Inger! Tog över ett dödsbo våren 2007 som legat för fäfot i ca 4 år. Inte ens gräsmattan var klippt! Kers (kirskål säger vi här) i massor, tistlar, maskrosor o ett oanvänt växthus som bara var nerställt utan markförberedning! Om jag vetat vad som väntade hade jag nog inte varit så ivrig att köpa......
Det första jag gjorde var att rensa ur HUSET (25kvm+inglasad terass o "sommarkök" på verandan), städa, kasta o måla väggarna. Det andra var att sälja växthuset "på rot"! whist.gif
Sen hände det som inte får hända: jag föll utför en trapp med en soffa! -cry-.gif AAAAJ, axeln ur led, i led igen en helt oduglig!!!! Till råga på allt elände är det höger axel, ännu ej brukbar efter snart 9 månader.
Jag har ändå gjort en del, bl a börjat på en rund uteplats, tröttnade på alla raka linjer både på hus o i trädgården. det ska bli en berså. Har även hädat o tagit bort den obligatoriska hallonhäcken. Där har jag o grannen gemensamt grävt upp mellan hennes o min fd häck o lagt markduk o stenmjöl. På min ida ska det bli 7 st blomsterbågar i st f staket/häck. På dessa ska det växa olika sorters klätterväxter, mest blommande i rosa, lila, vitt, blått o mörkrött. Samma färger framför men lägre växter. I övrigt ska det vara gräsmatta. Ja, bärbuskarna blir kvar förstås.
Eftersom jag samlar på Pelargoner o Hoyor så finns det blomster att placera ut i krukor o terassen är välfylld. Dessutom växer en vinranka där redan, fick massor med druvor i höstas. Den klippte jag ner med ca 2 meter före jul. Blir nog så jag klarar mej ändå, o så är det lite jobbigt att få nerdimpande druvor innanför kragen!
Är hemskt nyfiken på var alla ni har era lotter o stugor?!? Själv har jag kollo i Gävle, blir lite kort säsong men man får väl ändå inte bo över i stugorna under vintern i andra delar av landet heller????
Ska se om jag kan få in en bild på kollot innan jag köpte!
Nej det funkar inte, är ju URDÅLIG på detta!
Ha de gott, snart är våren här! (Fast idag faller snön ymnigt!)
smiley_small_hug.gif Karin
Inger S
Nej Wilmer nån husbåt var det aldrig tal om, däremot att göra om en stor del av tomten till damm. Vägen utanför min lott döptes faktiskt om till Näckrosstigen (för som en granne sa - "Här bor ju Näckrosen) - vad han nu menade med det?
Att börja om från början ser jag nu efteråt som bara positivt även om jag de första åren grät floder över förödelsen. Allt jag planterade och det som redan fanns bland ogräset dog ju. Fortfarande har jag ett riktigt besvärligt hörn med tistlar och Kers, men jag ger mej inte.

Karin - Känner igen mej i det där med att inte vilja ha raka linjer. Den uteplats jag gjort är rund och den jag ska göra ska också bli rund. Inte en enda av gångarna jag gjort har nån rak kant. Än så länge har jag bara fyra rosbågar, men de ska bli fler. De färger Du nämner håller samma skala hos mej.
Hoppas Du blir bra i din axel snart. Det är ett elände när man inte kan göra det man vill. Själv har jag nu i två säsonger haft problem med händerna (eksem, sår och självsprickor). Försöker se det som att jag kanske ska ta det lungt och att kroppen kanske säger ifrån när det blir för mycket.

Visst är det härligt med kolonilott. Just nu (i mina drömmar) är allt i min trädgård helt perfekt.
Wilmer
Kolonilotten är något fint att tänka på inan man somnar rose.gif

Hur gör ni på våren, sätts inte vattnet på sent hos er? Eller har ni egna dammar blush.gif ...

innan snigeln kom.jpg

Inger S
Vattnet brukar sättas på på någon gång månadsskiftet april till maj. Avstängning görs nån gång i mitten av oktober (om vädret tillåter). Det skulle ju vara förargligt om ledningarna frös.
Jag har två vattentunnor som jag sätter upp ganska tidigt på våren. På hösten, innan jag tömmer dem, sparar jag vatten i vattenkannor, som jag ställer in i stugan. Bra att ha att vattna vinterförvarade krukor inomhus med under vintern. Drickvatten kan vi hämta i vår klubbstuga när vi inte har tillgång till det i våra stugor och eventuell disk får jag ta hem. Vi har också en toalett öppen hela vintern, men det är långt dit så man får lära sig att "knipa". fniss...

Nu på söndag (hoppas jag) ska jag ut till min lott och se över krukväxterna. Har inte vattnat dem sedan slutet av november. Har väl en hel del visset att ta hand om också förstås. Kanske klipper jag ner mina pelargoner också. Får väl klä mej varmt och regntåligt för här ska det bli både blåst och regn. De ska i alla fall bli kul att titta till allt där ute. Hoppas bara att inga råttor eller möss tagit sej in. Så får jag väl gå igenom alla lådor med äpplen. Det blir nog en hel del till komposten med andra ord.

Zoyas matte
CITAT (Wilmer @ 01-02-2008, 11:51) *
Hur gör ni på våren, sätts inte vattnet på sent hos er? Eller har ni egna dammar blush.gif ...

Åh så kul med en kolonitråd!!
Här tror jag vattnet sätts på månadsskiftet mars/april. Bor i Lund/skåne. Finns inget vatten att hämta vid toaletterna / föreningshuset heller. (kissar ibland på min baksida som är insynsskyddad naughty.gif )

Inger S: Har du verkligen pelargoner där nu ? Har du el i huset? Jag hade några pelargoner inne i stugan i söderfönster men fegade och hämtade hem dom när jag hörde att det skulle bli minusgrader för ett bra tag sen.

Tyvärr har jag ingen el ? Hur har ni andera det.? Ingen på området har det, men förfrågan har gått ut hur många som önskar det , men än är det inte i majoritet, så då blir det inget. har nog börjat vänja mig vi att vara utan. Har gasolkylskåp som fungerar perfekt, gasolkök etc. Men ingen värme förstås.

Forslinskan: Nä, här får man inte bo på vinterhalvåret. Får överhuvudtaget inte vara skriven på en koloniadress.
Vad menas med att sälja växthuset "på rot"? Jag har ett växthus som jag vill bli av med, men vet inte riktigt hur jag ska få bort det.
(hoppas verkligen att axeln blir bra nu till "vårbruket"). Och snälla försök fixa in lite foton. Jag tycker med det är lite invecklat men vad jag fårstått är det enklare om man först ladda hit sina foton till sitt s k "album" som finns i din profil/kontrollpanel. Eller klicka på "bläddra" välj bild, sen "ladda upp", välj sen "infoga bild i texteditorn".

Ett bekymmer jag har är att jag är ensamstående (alltså ingen man som kan hjälpa till med saker. ) Har heller ingen egen bil och den jag kan låna har inget lastutrymme eller dragkrok.
Skulle så gärna vilja forsla dit lite gatsten/ kantsten och sånt, men det går nog inte. Klarar inte det själv att forsla dit och sen bära omkring. Jag HATAR mina raka gångar. samtidigt så innebär det att jag måste fälla 4 äppleträd om gången ska ändras på , så jag får väl ha det så här. Men lite ny kant är av stort behov vid mittgången (se tidigare foto). Den som är där nu är nån slags söndrig plastkant, som börjar ge efter för jorden. Nån som har nåt bra förslag på kant??

Jag har dessutom två superhöga tujjor, som bara är till stort besvär och skugga. De skulle jag vilja få bort. Ska nog ta hjälp med det i sommar. Nä nu ska jag verkligen inte gnälla. Jag är ju superglad för min koloni. Kan knappt vänta till våren.
Här kommer bild på min julros tagen några dagar innan julafton:
[attachment=12640:julros_006_lit.jpg]
Wilmer
Ja, fler foton! Jag har ju sett mina egna bilder, så jag vill se andras flirting.gif

Vi har ingen stuga, bara en liten redskapsbod, så vi har ingen el heller. Toan är stängd lika länge som vattnet, c:a 15 april. INTE roligt för de som har svårt att hålla sig, det är det mest negativa med lotten (efter sniglarna). Kissa går ju whistling.gif

Vi har också funderingar på kanter, mot perennrabatten. Jag har varit inne på att spika ihop bräder, c:a 2-3 dm över jord, just nu har vi ingen kant. Även om de är obehandlade håller de ju några år. Plastkanter är jag lite allergisk mot. Vi har knott, heter det väl, runt några rabatter. Lite besvärligt att rensa mellan, så blir det inte så högt land heller. Men det blir fint!

Kicki

Jättefin julros! En sådan vill jag ha!!
torvan
Härligt med en kolonitråd! Jag har en kolonistuga som är
40 kvm och en friggebod. Tomten är på 440kvm och är
riktigt fin med gamla fruktträd. Tyvärr helt platt.
Funderade på att göra nåt åt det när vi grävde ut för en damm.
Men jag kunde inte komma på nåt som skulle se naturligt ut.
Annars har jag nog grävt upp snart varenda växt och
planterat om och utökat rabatterna.
Har en separat odlingslott som är ca 55kvm och ligger
så fint med utsikt mot Mälaren.
Dit går jag tidigt på morgonen och bara njuter.
Efter jag gått mördarrundan...
Vattnet sätts på ca 1 maj och det tycker jag funkar.
Vi har en färskvattenpump i närheten om det krisar.
Det är värre på hösten då det stängs av i början av oktober.
Vi har ju haft torra somrar i Stockhom dom sista åren.
Så vi försöker att få vattnet kvar längre, det är ju ingen fara
att rören fryser så tidigt här.
Stugan är verkligen min oas. Jag är "sjukpensionär" efter att ha
fått en skallskada så tystnaden där är underbar.
Tar mig dit på mindre än en timme med bussen så det blir
så ofta jag känner att jag kan "överge" familjen.
Förra hösten bodde jag där ensam för vi stamrenoverade hemma.
Det var så mysigt, alldeles mörkt och tyst och jag eldade
i öppna spisen varje kväll
Oj vad jag längtar ut dit nu, måste ta en tur dit i veckan.
Jag ska se om jag hittar lite bilder att visa. Torvan
Zoyas matte
CITAT (Wilmer @ 01-02-2008, 19:42) *
. Vi har knott, heter det väl, runt några rabatter. Lite besvärligt att rensa mellan, så blir det inte så högt land heller. Men det blir fint!

Vad är knott? (inte myggknott väl?)
Inger S
Zoyas matte - Jo vi har el i alla stugor på vårt område. Jag har ett oljeelement stående på 10 gr som frostvakt. Inne i stugan är det knökafullt med pelargoner, änglatrumpeter, äpplen, mm.
Var inne och kollade dina foton. Tycker du ska ta en riktig funderare på om du verkligen ska fälla Tujorna. Jag skulle råda dej att i stället först stamma upp dem. Träd är lätt att fälla och lika lätt att ångra sej efteråt. Att stamma upp är ett alternativ medan du tänker efter ordentligt. Fundera på om du inte kan lägga om den raka gången till snirklar runt träden.

Zoyas matte och Wilmer - Ett alternativ till gångens kanter är att fläta ett lågt staket som kant.

Det där med foton i våra album - Jag har lagt in bilder, som helt plötsligt är borta. Lagt in på nytt, men nu finns där bara två kvar. Har försökt lägga in igen men får felmeddelande om att bilderna är för stora. Har ju fått in dem förut?????
Lillja
CITAT (Wilmer @ 01-02-2008, 19:42) *
Ja, fler foton! Jag har ju sett mina egna bilder, så jag vill se andras flirting.gif

Vi har ingen stuga, bara en liten redskapsbod, så vi har ingen el heller. Toan är stängd lika länge som vattnet, c:a 15 april. INTE roligt för de som har svårt att hålla sig, det är det mest negativa med lotten (efter sniglarna). Kissa går ju whistling.gif

Vi har också funderingar på kanter, mot perennrabatten. Jag har varit inne på att spika ihop bräder, c:a 2-3 dm över jord, just nu har vi ingen kant. Även om de är obehandlade håller de ju några år. Plastkanter är jag lite allergisk mot. Vi har knott, heter det väl, runt några rabatter. Lite besvärligt att rensa mellan, så blir det inte så högt land heller. Men det blir fint!

Kicki

Jättefin julros! En sådan vill jag ha!!

Sten är ju fint, fast tungt att släpa dit, min dotter håller på att bygga sommarstuga o där
var det många småtallar på tomten ,tiggde mig till dem, är fint o lägga som kanter(klart
man måste kvista dem före) klart grövre timmer vore snyggast men det är ju så tungt o
släpa dit.
Wilmer
CITAT
Vad är knott? (inte myggknott väl?)

Nej det hoppas jag inte de utvecklas till. Heter det inte knott, de där fyrkantiga stenarna som liknar gatsten fast med skarpa kanter? Det är gatsten jag menar i alla fall.. Men ja, det är tungt att släpa mycket sten. Inget bra alternativ till större avgränsningar.

Forslinskan
Hej igen kolonister!
Hos oss har de flesta el i stugorna och även indraget vatten. Jag har varit dit idag o kollat mina pelargoner som står i stugan med extraljus o ca 5 grader. Tog några sticklingar o diskuterade ombyggnad med en kille som ska hjälpa mej. År också ensamstående så visst är det jobbigt när kök ska göras om, trädgården grävas upp etc. Har lite svårt att be om hjälp också!
Sen väntar jag bara på fröna från Odla så jag kan få så mina klätter/klängväxter! Är så nyfiken på om det funkar med Klematis, nån som testat? Tänker göra ett "klematisparasoll" i den runda bersån. Tänk vad mysigt att sitta där under på sommare o titta på alla blommor, lyssna på humlor, bin o fåglar o dricka en kopp kaffe. Hoppas bara att inte grannen har gräsklipparen igång! Jag försöker tima de närmaste grannarna så vi har dem igång samtidigt. Vi har faktiskt tillsägelse att undvika klippning på lörd em-sönd em. Skönt tycker de flesta.
Har du pelargonerna i samma färger som blommorna utomhus Inger? Mina är mest vita, rosa elller mörkt röda.
Jag ska försöka få in kort från huset, men är också sjukpensionär, halvtid, sen väggen hoppade fram o slöt mej i sin famn...... Den jäkeln har inte släppt taget än! Så vi får se hur det blir!
Karin
Wilmer
Jag har en dröm om prunkande klematisar, men det vill sig inte riktigt. I sommar kanske? Vihar mycket lera så jag fick tipset att plantera med grus runt stammen en bit ner i jorden. Testade det, men sedan regnade det ju hela sommaren så de kom av sig i växten. Kanske inte pga regnet, men jag hoppas de tar sig i sommar! Jag har en alpklematis i kruka som är otroligt härdig och blommar vackert en - två ggr per år. I år åker den ner i jorden hemma, inte vid lotten, men jag kanske kan ta skott? Ska undersökas.

CITAT
Jag ska försöka få in kort från huset, men är också sjukpensionär, halvtid, sen väggen hoppade fram o slöt mej i sin famn...... Den jäkeln har inte släppt taget än! Så vi får se hur det blir!
Karin

Den berömda väggen har visslat förbi här också, men jag har kurerat mig (?) med fingrarna i jorden, i lagom takt. Hoppas din lott får dig också att må bättre!
mamamaggan
Såg att du funderade kring att ta skott på din alpklematis. Vill bara säga att det har inte varit några problem för mig. Den t o m sprider sig själv minst en meter bort , troligtvis med frön för jag ser inga grenar som lagt sig ner .
Wilmer
OK, då testar jag stickling! Jag har även sparat frön, ska testa och så dem i år. Kul med blommor som blommar tidigt.
Wilmer
I går beställde vi massa fröer. Årets nyheter blir bland annat (på vår lott är de nyheter);

Jordmandel
nakenfröpumpa
spagettipumpa
Alcea rosea 'Peony Salmon Apricot', stockros
Cucurbita maxima Duchesne 'Lumina', pumpa
En ny sort melon, skam den som ger sig
slanggurka
blomkål
Tagetes erecta F1 'Vanilla'
Lathyrus odoratus 'Franciscus Cupani', Siciliansk Vildluktärt
Kamomill
Portlak

Detta ska bli mycket spännande! Hoppas hoppas något av detta kommer upp och överlever sniglarna. Annars får mamma flytta dit och vakta dem..

Inger S
Forslinskan - Nja de pelargoner jag samlar på är en salig blandning av succulenter, vildisar, doftp, mini, pense´, rosenknoppar, kaktusblommande, nejlikblommande, mm mm mm och så vanliga pellisar förstås. Jag har några gulblommande, men annars går de flesta i färgerna vitt, ljus- o mörkrosa, lila och så knallröda. Försöker att inte blanda in de tegelröda. Ute i mina rabatter försöker jag undvika gula, orangea och röda blommor. Tänk innan jag blev sjuk var de mina älsklingsfärger och nu mår jag inte alls bra av dem. Jag blandar in ganska mycket vitt och det är väl dessa färgskalor som kallas gammalromantisk stil.

Det blev ingen tur ut till lotten för mej förra söndagen, men jag hoppas det blir av denna helg.

Oh Wilmer vilket urval Du gjort i din fröbeställning. Jag har beställt massor med fröer på grönsaker och perenner, trots att jag har massvis med fröer kvar från förra och förrförra året. Dessutom har jag drivbänken full av höstsådder. Hade lovat mej själv att ta det lilla lugna, men vad hjälpte de när man sitter och bläddrar i katalogerna och helt glömmer bort att det bara är en liten jordbit man har och där allt ska få plats. Jag fortsätter att drömma.
Zoyas matte
quote name='Inger S' date='02-02-2008, 19:47' post='755255']
Zoyas matte -
Var inne och kollade dina foton. Tycker du ska ta en riktig funderare på om du verkligen ska fälla Tujorna. Jag skulle råda dej att i stället först stamma upp dem. Träd är lätt att fälla och lika lätt att ångra sej efteråt. Att stamma upp är ett alternativ medan du tänker efter ordentligt. Fundera på om du inte kan lägga om den raka gången till snirklar runt träden.

[
[/quote]
Hej här är några mer tydliga foto på tujjorna tagna idag. (de är uppstammade tror jag) De är extremt höga. Jag når upp till där det börjar grena sig på denna. (grannens hus i bakgrunden) :

[attachment=13131:tujja3.jpg]

Och nästa träd:

[attachment=13132:tujja2.jpg][

Vad tycker ni. jag tycker att de är ganska fula, de skuggar jättemycket samt all marke ser död ut under dem. jag vill att de ska bort. I alla fall den där stammen inte grenar sig.

Till slut en vårhälsning till er från Lund där det idag var 11 grader, sol och vindstilla....Tjoho!
[attachment=13133:vinterga2.jpg]
Inger S
Ja Annica det är ju din lott och du som bestämmer. Jag ville bara att du skulle tänka efter en gång extra först. På min koloni har ju alla träd utom ett dött drunkningsdöden. Har sparat en stam från plommonträdet som klätterstöd till en clematis och en murgröna och en stam av Krikonträdet som klätterstöd åt Humle. Har satt flera nya träd under åren, men det dröjer länge innan de blir så stora att de skänker mej skugga. Drömmer om att Bigarråträdets krona ska bli så stor att jag kan sitta därunder och filosofera med en kaffekopp i handen.

En hel del nya lottägare på vår koloni mejar ner alla träd det första dom gör. Många av dem ångrar sig gruvligt efter ett tag.
Jag förstår Dig att Du vill ta bort träd/träden och kanske kan Du använda stammen/stammarna till nån vacker klättrare.
Inger S
Avundas Dig Annika med det fina vårvädret ni hade i går. Här har det varit nermulet hela dagen och också kommit en hel del regn, men vi har haft ca 4 gr. Jag har ändå varit ute på min kolonilott några timmar idag. Farit runt i stugan och klippt ner ungefär hälften av pelargonerna och så har alla mina stackars övervintrare fått en lite skvätt vatten var. Det tog ett par timmar. Resten får jag ta en annan dag. Tyvärr har nog inte alla klarat sig. Gick sen runt och kollade in läget på tomten. Har en hel del krukor med sådder i. Frösådderna från Styvclematis och blå Kronclematis visar ännu inga livstecken, men i två såpottor är det rikligt med julrosbabysar. Jag har plockat fröna från egna plantor och känner mig mäkta stolt. Kardonen eller om det nu är Kronärtskocka har överlevt än så länge. Hemma på fönsterbrädan har några frön av Slingerstormhatt tittat upp. Visst är det härligt att våren snart är här.
Wilmer
CITAT
Oh Wilmer vilket urval Du gjort i din fröbeställning. Jag har beställt massor med fröer på grönsaker och perenner, trots att jag har massvis med fröer kvar från förra och förrförra året. Dessutom har jag drivbänken full av höstsådder. Hade lovat mej själv att ta det lilla lugna, men vad hjälpte de när man sitter och bläddrar i katalogerna och helt glömmer bort att det bara är en liten jordbit man har och där allt ska få plats. Jag fortsätter att drömma.

Jag hade lovat mig själv att släppa loss yes.gif Har en ny trädgård att fylla också. Man kan nog aldrig få för många fröer tror jag. Det finns krukor att fylla i värsta fall..

Kronärtskocka verkar häftigt, jag tycker blomman är ursnygg. Har du någon bild Inger?

Kicki
Inger S
Ja det har jag, men tyvärr kan jag inte vare sej infoga den här eller lägga upp den i mitt album. Får felmeddelande om att den är för stor.
Jag lutar nog i alla fall åt att det är Kardon som överlevt vintern. De ser ju nästan likadana ut, men Kardon blommar först andra året.
Wilmer
Nu har jag läst i trädgårdsboken om både Kardon och Kronärtskockan. Verkar inte helt lätta att övervintra g.gif

Jag har också försökt hitta en bra förklaring av hur man lägger upp bilder. Jag själv fick så bra hjälp när jag började! Jag är inte så bra på att förklara, men själv gör jag så här även om det kan finnas lättare sätt;

Lägg in din bild i Paint, där kan du förminska den. Spara ner, sedan ska det gå att ladda upp den nya bilden. Det är till att trixa lite innan man får det som man vill. Hoppas det hjälpte något? Lycka till, fråga gärna på support annars, det finns många som är bättre på att förklara än jag!

Kicki
Wilmer
I helgen dödade jag den första mördarsnigel på lotten. 3 cm lång bebbe, men hur många ägg kunde inte den ha producerat i sommar?!

Jag såg också att jag lyckats driva upp en pion från frö!! Yipee!! Jag sådde den förra våren, så tålamod gäller. Små röda blad stack upp nu wub.gif

Överallt stack tulpanblad upp. Förra året ruttnade de flesta bort så i år planterade jag dem efter tips med grus under, dessutom upphöjda bäddar. TYVÄRR myllade jag ner benmjöl i jorden, så räven har varit ett stort problem. Nu täckte jag med fiberduk, får se om det håller räven borta. (Innan hade jag plast, också för att hålla värsta vätan borta).
Magnolian hade små knoppar och buskpionen hade små blad. Det var tilloch med läge för lite ogräsrensning.

Vill höra era rapporter!

Kicki
Inger S
Jag var både i förrgår och i går på lotten och röjde. Först en översyn av alla övervintrarna i stugan, fika på den inglasade delen av min altan och så tog jag itu med att klippa ner fjolårsris i min stora kryddrabatt. Ett par grannar kom in och undrade vad det var som luktade så gott. Gick sen en runda på området och så var det dax för lite mat inne på min veranda. I förrgår sken solen och det var riktigt njutbart, men i går blev det kallt om rumpan.

Så tittade jag till mina frösådder förstås. De små babyplantorna av min rosa/lila/vita julros lever än och fick ett nytt lövtäcke som skydd. Kardonens bladspetsar hade gått åt i helgens kyla, men jag hoppas att det fortfarande är liv i rötterna. Sen gick jag och spånade på nåt nytt och tokigt för min Murgröna, som klättrar på ett dött plommonträd. Funderar på att försöka sätta fast en liggande lerkruka i en grenklyka och sen låta Murgrönan växa in i bottenhålet och sen är det meningen att den ska liksom välla ut ur den liggande krukan. Låter det heltokigt? - Ja då passar det hos mej.
På framsidan av verandan har jag två balkonglådehållare fastskruvade. I dem hade jag förra året stora lerkrukor med de största pelargonerna i. Det var annorlunda och ganska snyggt, men i år har jag planer på att smeta in Yogurth på utsidan av krukorna så dom förhoppningsvis får den där lite gamla och mossiga ytan. Hoppas det funkar.

Har skickat efter böcker från Adlibris och ur dem får jag naturligtvis ännu mer stolliga idéer. Gjuta vattenspegel direkt i gräsmattan - kan det va nåt? Snickra egna rosenportaler - nja vet inte om jag klarar det. Pilflätning däremot är jag helsugen på. Har ju en massa egenflätat (av äppelgrenar) i min trädgård och tycker det är urkul att fläta, men pilflätning har jag aldrig provat. Kanske blir det av i år.

Lyckas fortfarande inte lägga in bilder.
Zoyas matte
CITAT (Inger S @ 20-02-2008, 15:59) *
Det var annorlunda och ganska snyggt, men i år har jag planer på att smeta in Yogurth på utsidan av krukorna så dom förhoppningsvis får den där lite gamla och mossiga ytan. Hoppas det funkar.

Åh det såg jag förra veckan på programmet "Iris", men de visade aldrig hur det blev (vad jag kunde se i alla fall). Berätta?? Stämmer det att det blir "mossigt och gammalt". I så fall ska jag börja med det genast. 000.gif
Inger S
Jag vet inte Annika, men jag hoppas och tror att det blir så. Det är väl vattnet inifrån krukan som håller ytan fuktig och då lär ju mossor och alger trivas. Man ska förstås använda naturell Yughurt och nu ska det visst finnas någon utländsk sort som ska vara tjockare i konsistensen. Jag ska i alla fall försöka och jag hoppas att vi båda lyckas.
Zoyas matte
Hej Inger.
Testa i den avdelningen som heter "test-forum" längre ner , på att få in bilder.
Har du bilder (foto) liggande i någon mapp på din dator. ?
Jag ska försöka hjälpa dig i det forumet. Det hade varit så kul att få se några foton .
(har skickat meddelande till dig!)
Wilmer
Jag ska också testa krukmosse grejjen. Jag köpte billiga stora krukor på IKEA förra året som jag planterade pelargoner och lite annat i som jag hade på lotten. Tänkte att jag inte skulle bli så ledsen om någon stal billiga krukor.. Det bästa med krukorna var att de blev härligt mellerade och algiga väldigt snabbt. Jag rekomenderar dem på grund av det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon