Lilla Birka
När jag tog det sista ur en flaska vitt vin, fick jag se en lustig formation på insidan av mitt glas. Det såg vid första anblicken ut som små bubblor, men när jag tog upp det med fingret kände jag att det var hårt, som socker. Smakade på det, ingen smak, bara knastrigt, insåg då att det kunde röra sig om små glasbitar. Kollade flaskan som är brun, men såg att det fanns dels en bit på insidan av flaskväggen och några bitar i botten. Om det är vinsten, borde det inte gå att smula sönder då? Och borde det inte ha en syrlig smak?
Ophelia
Visst kan det vara vinsten och med allra största sannolikhet så är det säkert det. Det är absolut inget farligt och det innebär inte att vinet på något sätt är dåligt. För att undvika detta vid en fin middag så kan man dekantera vinet. Vinsten uppkommer när vinets syra reagerar med kaliumet eller kalciumet i vinet och vid vita viner blir det genomskingliga glasliknande bitar. Det är helt naturligt men för att vi konsumenter ska slippa det (ofta) så brukar man kylstabilisera vinet (dock ej alla) vilket innebär att man kyler ner vinet i några minusgrader under ett antal veckor för att sedan filtrera bort det. Man kan själv försöka förvara vinet på ett bra ställe för att undvika vinsten, bästa sättet är att förvara det i lagom temperatur för vinet att avnjuta och alltså inte för kallt. Lustigt är att man brukar faktiskt se vinsten som ett kvalitetstecken i bättre viner då man inte vill hålla på att filtrera riktigt bra viner för mycket yes.gif
Lilla Birka
CITAT (Ophelia @ 20-01-2008, 21:14) *
Visst kan det vara vinsten och med allra största sannolikhet så är det säkert det. Det är absolut inget farligt och det innebär inte att vinet på något sätt är dåligt. För att undvika detta vid en fin middag så kan man dekantera vinet. Vinsten uppkommer när vinets syra reagerar med kaliumet eller kalciumet i vinet och vid vita viner blir det genomskingliga glasliknande bitar. Det är helt naturligt men för att vi konsumenter ska slippa det (ofta) så brukar man kylstabilisera vinet (dock ej alla) vilket innebär att man kyler ner vinet i några minusgrader under ett antal veckor för att sedan filtrera bort det. Man kan själv försöka förvara vinet på ett bra ställe för att undvika vinsten, bästa sättet är att förvara det i lagom temperatur för vinet att avnjuta och alltså inte för kallt. Lustigt är att man brukar faktiskt se vinsten som ett kvalitetstecken i bättre viner då man inte vill hålla på att filtrera riktigt bra viner för mycket yes.gif

Tack för det svaret! Det var faktiskt från Systembolagets beställningssortiment, ett alldeles utmärkt och gott vin: Cono Sur Gewürztraminer 2006 från Chile. thanks.gif

[
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon