Full version: ankor och sniglar
Rosa_75
Förra sommarn hade jag invasion av mördar sniglar. Jag fick inte ha kvar nåt i trädgården för dom.
I år har jag en ide om hur jag sak hålla nere på mängden sniglar.
Jag funderar på att skaffa mig ankor som äter såna här sniglar.
Problemet är att runt min tomt går en bäck.
Vad jag funderar över är om ankorna skulle stanna kvar eller om dom skulle ge sig iväg med bäcken.
Skaffar jag dom vill jag ju gärna att dom stannar hos mig och gör det jag vill att dom ska göra här rolleyes.gif

Vädigt tcksam för svar och tips om hur jag kan hålla kvar dom hos mig.
Hade tänkt dom skulle ströva fritt på tomten och mumsa sniglar.
ingrid fuxwall
Vet inte mycket om ankor och hur man håller dem kvar så jag hoppas du får många bra svar

ingrid
Jan Lindgren
Hej!
Det finns en liten risk att ankorna ger sig iväg efter bäcken. Jag tycker att du ska använda myskankor. De är väldigt trevliga och tystlåtna. Vanliga ankor låter förfärligt. Naturligtvis är det honorna som är störande. ( ev mänskliga jämförelser?? ). Myskankor kan flyga och jag hade en hona i somras som flög iväg till ett översvämmat område men hon kom alltid tillbaka. Har du vant ankorna vid trädgården så är alltså risken liten att de försvinner. Nackdelen med lösa ankor är att de äter massor av olika växter. Flox är gott för att inte tala om små Cypripedium. Tom julrosor anses ätliga. Har du ett par myskankor så får du sannolikt ungar. Det är skoj och de smakar utmärkt. När du ska övervintra ankorna så tänk på att myskankor är lite känsliga för kyla. Vanliga ankor härstammar från gräsänder och är därför mycket tuffare och kan vara ute hela året.
MVH
Jan Lindgren
Lilla Birka
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-01-2008, 22:27) *
Vet inte mycket om ankor och hur man håller dem kvar så jag hoppas du får många bra svar

ingrid

Men snälla Ingrid, varför svarar du då????
zaaritha
Våra myskankor stannade i trädgården o på ladugårdsbacken, trots bäcken!
Men, räv, grannhund dödade dem,tyvärr!
De var tama o trevliga o värpte fina stora ägg.
Hade 1 hanne+ 3 honor.
kerstin z5-6
De flesta som testat upplever tydligen att de inte hinner med , eller vill ha så mycket mördarsniglar som trädgårdägaren önskar ...
Katta
Vi har inte problemet med mördarsniglar, men vanliga siglar har vi dock.
Hade 6 ankor i tre sommrar, de brydde sig knappt om sniglarna vi försökte övertala dem att äta. Men de flesta rabatter och planterade krukor (framför allt) var intressant. Och de klängde alltid på spaden när vi gräde för de ville åt masken.

Så min erfarenhet är iaf att de var värdelösa som snigel-jägare
Det var inga renrasiga ankor (blandning av kejsaranka, svensk blå, svensk gul mm)

Hur de skulle ha bettet sig om vi haft vattendrag nära vet jag inte.
Mer än att de var väldigt hemma-präglade utom just tiden mellan påsk och fram till midsommar (vårkänslor och "gull"-nödiga) då de kunde bege sig låååånga vändor och inte komma hem förräns vi letat upp dem och chasade hem dem. Efter den perioden varje år lämnade de aldrig tomten.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon