noranettan
En alldeles ljuvlig pimpinell. Det är en av de finska hitterosorna, funnen vi Borgbackens nöjespark i Helsingfors. Namnet Linnanmäen Kaunotar betyder Borgbackens skönhet och förkortas oftast till enbart Linnanmäki. Den lär kunna bli upp mot 2,5 meter och det ser jag med längtan fram mot. Blomman är så väldigt fin, enkel och vit med en citrongul ton (som tyvärr inte syns på min bild) och rikblommande. Blommorna är halvstora ~ 7-8 cm. Den doftar lent.

Anette
Kajsa
En finsk hitteros, det måste vara särskilt roligt, knopparna ser randiga ut och så söta blommor.
Fågelvägen
Oj vilken vacker pimpinell! wub.gif Jag skulle så gärna ha massor med rosor. Stämmer det att rådjur inte äter pimpinellrosor?
Anders Roslagen
Mina pimpineller har rådjuren inte ätit, men man vet aldrig med dem, de har ju olika smak individerna.

Linnanmäen Kaunotar köper jag direkt om jag stöter på den, men antar att det är en sällsynt beställningsros.
lissu
CITAT (noranettan @ 21-01-2008, 07:54) *
En alldeles ljuvlig pimpinell. Det är en av de finska hitterosorna, funnen vi Borgbackens nöjespark i Helsingfors. Namnet Linnanmäen Kaunotar betyder Borgbackens skönhet och förkortas oftast till enbart Linnanmäki. Den lär kunna bli upp mot 2,5 meter och det ser jag med längtan fram mot. Blomman är så väldigt fin, enkel och vit med en citrongul ton (som tyvärr inte syns på min bild) och rikblommande. Blommorna är halvstora ~ 7-8 cm. Den doftar lent.

Anette

Vilken katalog hittar man denna ljuvliga pimpinellan?
noranettan
Hos Uleåborgs Plantskola och Matti Kulju. http://www.taimisto.net/
Anna NV Uppsala
Om rådjuren: Många pimpineller verkar få vara ifred för rådjuren. Men ibland kan de ta sig en tugga, och särkilt Stanwell Perpetual blir friserad hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon