|
Marina i Hällekis
21-01-2008, 10:27
Hej! Jag har fått en påse med "hemliga frön", troligen träd eller busk frö. Så instruktionerna är b la: Acid stratification
Har testat detta en gång tidigare, med att lägga fröna i vinäger i 30 min och sedan så dem, detta fungerade inte. Hittade detta rådet på nätet:
"Acid treatment requires SAFETY measures that should not be overlooked. There are two different acid treatments. One uses concentrated sulfuric acid and the other uses common household vinegar. Sulfuric acid can be very dangerous for an inexperienced individual and should be used with extreme caution! Vinegar is safer, of course, but may not be strong enough for all species and requires a longer soaking time. The technique is the basically the same as with sulfuric acid: Seeds are placed in a glass (Do not use any other type) container and covered with the proper concentration of sulfuric acid. NOTE: NEVER, EVER add water to acid! ALWAYS add the acid to the water!!! The seeds are gently stirred with a glass rod and allowed to soak for 10 minutes to several hours, depending on the species. If this method is recommended by us, then the appropriate time is listed on the seed packet along with the proper acid concentration. Otherwise, there are reference books available which list proper soaking times. When the seed coat has been soaked for the proper amount of time, the seeds are removed, washed, and stratified"
Nu undrar jag hur gör ni andra? verkar både krångligt och riskabelt, men jag är nyfiken på vad detr blir av fröna.
Några andra frågor:
Jag har även fått gratis frön av Camassia Leictlinii (Mörk stjärnhyacint) och de ska ju gro lätt har jag förståt. Min fråga har inte med kultivering att göra utan, är alla Camassia ätbara, eller är det bara Camassia quamash syn. Camassia esculenta som är det?
Fick även från till Moraea Huttonii, vad heter den på Svenska? Moraea spathulata heter Gul Påfågeliris, men även Huttonii är gul. Denna ska inte vara härdig, men jag är nyfiken på i fall någon har testat den på friland.
Jag har läst att fler handlar från Plant World Seeds, så jag antar att fler har fått dessa gratis fröer och kanske vet mer!
Mvh Marina
kerstin z5-6
21-01-2008, 10:31
Saltsyra och /eller annan behandling syftar ju bara till att göra ett hårt ska mer permiabelt -Något som sker tex i djurmagar Att lägga frö i citronsaft lär vara ofarligt , likaså kan vissa trädo buskfrö gro lättare om de sandpappras
Marina i Hällekis
21-01-2008, 10:51
Tack för svaret! Får prova med citronsaft denna gången. Sandpappra fröt gjorde jag efter ( det stog så), sist när jag la fröna i ättika, det kanske blev dubbel verkan och det var det som gjorde att det inte grodde. Får prova igen, det enda som kan hända är att de inte gror och de var ju gratis!
Ättika är nog bättre än både vinäger och citronsaft.
Marina i Hällekis
21-01-2008, 11:16
CITAT (KURT @ 21-01-2008, 11:07)  Ättika är nog bättre än både vinäger och citronsaft. Hur länge ska jag våga låta fröerna ligga i ättikan. Om det ska motsvara tiden frön ligger i magsyra, borde det ligga längre än 30 min?
CITAT (Marina i Hällekis @ 21-01-2008, 12:16)  Hur länge ska jag våga låta fröerna ligga i ättikan. Om det ska motsvara tiden frön ligger i magsyra, borde det ligga längre än 30 min? Enligt instruktionerna ovan, verkar det ju variera väldigt mycket med sorten .På denna sida är det två arter som de rekommenderar syrastratifiering för, den ena 30min-3h , den andra 4h.
Marina i Hällekis
21-01-2008, 12:00
CITAT (KURT @ 21-01-2008, 11:51)  Enligt instruktionerna ovan, verkar det ju variera väldigt mycket med sorten .På denna sida är det två arter som de rekommenderar syrastratifiering för, den ena 30min-3h , den andra 4h. Tack! Det är 8 frön i påsen, får prova olika metoder och hoppas på att åtminstonde 1 gror, så att jag får reda på vad det är. Ingen som vet något om dessa: "Några andra frågor:
Jag har även fått gratis frön av Camassia Leictlinii (Mörk stjärnhyacint) och de ska ju gro lätt har jag förståt. Min fråga har inte med kultivering att göra utan, är alla Camassia ätbara, eller är det bara Camassia quamash syn. Camassia esculenta som är det?
Fick även från till Moraea Huttonii, vad heter den på Svenska? Moraea spathulata heter Gul Påfågeliris, men även Huttonii är gul. Denna ska inte vara härdig, men jag är nyfiken på i fall någon har testat den på friland."
Eva 33c
21-01-2008, 12:11
CITAT (Marina i Hällekis @ 21-01-2008, 12:00)  Min fråga har inte med kultivering att göra utan, är alla Camassia ätbara, eller är det bara Camassia quamash syn. Camassia esculenta som är det? Jag hittade nedanstående uppgift på nätet, som visar att i allafall tre sorters camassia anses som ätbara. Även om de "rankas" olika här, betyg 5 är högsta betyget. Plants for a future
Marina i Hällekis
21-01-2008, 12:20
CITAT (Eva 33c @ 21-01-2008, 12:11)  Jag hittade nedanstående uppgift på nätet, som visar att i allafall tre sorters camassia anses som ätbara. Även om de "rankas" olika här, betyg 5 är högsta betyget. Plants for a futureTack för länken! Då ska alltså den sorten jag har frö till vara en 4. Ska bli spännade att prova när fröna grott och plantorna vuxit till sig. (Ständig optimist  )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|