Full version: Kaprifol
Hans i Mälardalen
Hejsan alla glada trädgårdstokar biggrin.gif

Vilken tid på året är det passande att flytta en Kaprifol, funkar det att flytta den nu?

MvH
jenalsam
Hejsan!

Jag skulle vänta till hösten om jag var du. När du gräver upp kaprifolen kommer du att skära av många av de finaste rötterna. Det är de som främst tar upp vatten och eftersom det är så varmt nu kommer det att vara svårt för kaprifolen att suga upp så mycket vatten som den behöver. Den riskerar alltså att torka om du gör det när det är för varmt.

Vänta tills hösten när det inte längre är så varmt, är mitt råd.

Lycka till

Jenny
Mi70
Är den inte alltför stor så kan du nog om du måste flytta den nu. Jag har flyttat en mindre kaprifol mitt inför blomningen iår och den har tagit sig enormt, vuxit massor på bara en månad sedan flytten. Är den stor riskerar du dock att en del grenar går av, vilket ser mindre kul ut. Jag vet inte om vildkaprifol som jag har tål en flytt bättre än förädlade sorter?
Hans i Mälardalen
Tack för tipsen. Jag tror att jag väntar med flytten till senare i höst för det är inte bråttom. OM det blir av förstås rolleyes.gif . Jag meddelade mina grannar igår om min plan att flytta kaprifolen från framsidan till baksidan. Det var inte uppskattat. biggrin.gif Dom sa att om den flytten genomförs så kräver dom att få tillträde till baksidan för att få beskåda "underverket".
Åter tack

MvH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon