trädgårdsnybörjare
Vi har en del gamla buskar här i vår trädgård som vi tänke ta bort eftersom de är mer vissna än levande. Jag är väldigt ny på det här med trädgård och jag har ingen aning om vad det är för buskar vi har mer än att de är ganska höga och har små rosa blommor.

Nu skulle jag vilja ha något nytt att ersätta dessa med, gärna en ganska hög blommande buske som är lättskött och har vita blommor. Vi bor i Zon 4.

Vi har en ganska kal trädgård och det är mest en stor gräsmatta med en häck runt. Vi dränerade för två år sedan och tanken är att vi ska få ordning på trädgården nu till vår/sommar. Vill inte ha för mycket rabatter och liknande som kräver massor med skötsel eftersom vi har små barn och tiden är ganska begränsad rolleyes.gif
cia73
Hög, lättskött och vita blommor... Vit syren kanske, eller nån sort Schersmin?
Jag har en häck som jag har blandat ganska friskt i. Vit syren, olika spireor, vresros och schersmin. Alla går i rosa eller vitt, och det är nåt som blommar nästan hela sommaren. smile.gif
Snöbollsbusken har också vita blommor och blir hög men tyvärr så får den ofta ohyra.
Boxer
Aronia melanocarpa - fin höstfärg, bär som är goda till saft, sylt och marmelad, tål torka och blåst

kompostjord
Hej
Jag skulle inte ta bort de gamla buskarna.
Låna en kraftig sekatör av nån kompis, klipp eller såga av de grövsta grenarna nere vid markytan.Spara några tunna grenar.
Köp kogödsel och hacka ner det runt dina buskar.
Sen blir de som nya till sommaren.
Nyplanterade buskar kan ta många år innan de blir snygga. Dessutom måste de vattnas och pysslas om första åren.
Boxer
Fothergilla major - fin höstfärg
trädgårdsnybörjare
Tack för alla tips! Tyvärr försökte vi redan förra året att klippa ner dem och få liv i dem igen men det gick inte. Tror dessa varit misskötta under många år. Kanske om man klipper ner dem helt och hållet men det vet jag inte om de tål?
Vi har söderläge på tomten så det måste vara någon buske som tål stark sol.
Boxer
Amelanchier lamarckii - vita blommor i april-maj, trivs i sol, 4-6 meter, fin höstfärg, bild höstfärgen närbild

Sorbaria sorbifolia - blommar juli-augusti, flera namnsorter - ca 1 1/2-2 1/2 meter hela närbild höstfärg
Henrik_
Resultatet blir i allmännhet bättre om man kapar ned helt istället för att bara ta bort några grenar.
Dom tunna grenarna som ser unga ut behöver inte vara det, utan kan vara svaga skott som tidigare hållits tillbaka.
Man får en tätare och snyggare buske om man kapar ned hela på våren.
(fast det funkar ju naturligtvis inte med allt)
Krolliljan
Syren och t ex doftschersmin. Då får du två blommningar med underbar doft dessutom. Båda blir höga. En som bor en bit från mig har en doftschersmin som är enorm. Den ska väl bli 2-3 meter men kan tydligen bli ännu högre. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon