Full version: Tips?
älvan
Hej...
Jag har skruvat upp en lysrörsarmatur i en hylla inne i vårt dator-rum, där jag har mina sådder. Lysrören är T8-rör, 2 x 18 W...
Jag tog "tempen" på jorden på mina sådder, den mätte då upp till ca 24-26 grader... Är detta för varmt? Finns det ngt att göra åt saken, utan att flytta sådder och lysrörsarmaturen...? (har tyvärr inte plats någon annanstans...)
Mina svartögon ser ut att må bra därunder jallefall...

Men ville bara höra om det kanske ändå kan va för varmt, kanske för mina andra fröer?
E det inte viktigare att dom har rätt ljus än att dom har rätt temperatur?
Vad kan annars hända om det e för varmt?
Finns något sätt att få det svalare där?

Och hur gör jag med frösådderna (som ska stå gro utomhus), som sen blivit småplantor...? Klarar dom att stå ute i dagsljuset så här dags på året, eller e det för lite ljus?

Ha det gott!!
kerstin z5-6
2. de som står ute gror inte än på ett tag förhoppningsvis

1. Ljus är viktigt -temp är nr 2 i viktighetsgrad -en lite fläkt som går o cirkulerar luften ett par tim om dan ger bättre miljö -om man vill fjäska lite ..
Annars får du försöjka få ut växterna för avhärdning tidigt med fiberduk på -det går säkert bra
Håll utkik efter ohyra som löss-de frodas lätt i för hög temp .. så du kan beh tidigt

Se till att det är svalt i rummet när lysrören inte är på -kanske kan du vädra nattetid framöver i vår ?i det rummet ?
Anki V
Jag har precis samma problem som du….alltså för varmt. Jag odlar i köket och även om all värme är avstängd så är det svårt att få ner temperaturen.

Jag försöker lösa det genom:

1. En liten bordsfläkt som går några timmar varje dag (här får man akta sig för fläkten gör också att det torkar lite fortare i krukorna).
2. Altandörren alltid på glänt så fort det är över 0
3. Vissa växter som jag pjoskar lite mer med får stå i svalskåpet (8-10grader) på natten. Där har jag plats för 80 krukor om jag skippar potatis och morötter innocent.gif
4. Jag börjar bära in och ut så tidigt som möjligt och avhärdar tidigt. Vid hot om lättare frost lägger jag bubbelplast över plantorna.

Jag har haft turen att inte drabbas av någon annan ohyra än sorgmygg hittills och brukar få fina utplanteringsbara plantor.

Tre av fyra möjliga hyllor.....ev 5 hyllor om jag även tar den nedersta i kylen whistling.gif

/Anki
kerstin z5-6
Vi kan säga att Anki är extremt duktig på odling på liten yta -Läs o lär smile.gif av Sundsvalls ljusaste kök smile.gif
Anki V
Nej, nej, nej…….Jag är definitivt inte nå´t extremt duktig! ohmy.gif

Jag bara testar mig fram och försöker tänka mig in i hur jag skulle vilja ha det om jag vore en liten planta..... utifrån de förutsättningar som gäller (yrkesskada – sjuksköterska).

Ibland går det bra och ibland inte! Precis som i yrkeslivet.

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 21-01-2008, 22:35) *
...Jag bara testar mig fram och försöker tänka mig in i hur jag skulle vilja ha det om jag vore en liten planta..... utifrån de förutsättningar som gäller (yrkesskada – sjuksköterska).......

naughty.gif Aha! Nu är du avslöjad............du gör dem Radioaktiva så de blir Självlysande! coolgleam.gif
Väldigt smart sätt att klara 'belysnings' problematiken.........även I själva kylskåpet! angel_not.gif
älvan
CITAT (Anki V @ 21-01-2008, 16:44) *
Jag försöker lösa det genom:

1. En liten bordsfläkt som går några timmar varje dag (här får man akta sig för fläkten gör också att det torkar lite fortare i krukorna).
2. Altandörren alltid på glänt så fort det är över 0
3. Vissa växter som jag pjoskar lite mer med får stå i svalskåpet (8-10grader) på natten. Där har jag plats för 80 krukor om jag skippar potatis och morötter innocent.gif
4. Jag börjar bära in och ut så tidigt som möjligt och avhärdar tidigt. Vid hot om lättare frost lägger jag bubbelplast över plantorna.

/Anki

Kan jag göra såhär?
Jag låter mina såbyttor stå under lysrören, dom 14 timmarna som lampan är tänd, och sen på natten låta dom stå i en av våra fönsterkarmar, där det är lite svalare?
Kan dom stå ut me 25 grader i 13-14 timmar?

Kan detta va något?
Anki V
Det tror jag blir jättebra! tummenupp.gif

/Anki
kerstin z5-6
tummenupp.gif
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 21-01-2008, 22:50) *
naughty.gif Aha! Nu är du avslöjad............du gör dem Radioaktiva så de blir Självlysande! coolgleam.gif
Väldigt smart sätt att klara 'belysnings' problematiken.........även I själva kylskåpet! angel_not.gif

Äsch…avslöjad och avslöjad……. blush.gif Det finns väl många som använder sin utbildning i privata syften. En snickare bygger sitt eget hus, en bagare bakar sina bullar….en röntgensyster fixar ljus i kylskåpet med hjälp av röntgenfotoner. nuke.gif

Hur jag gör…..? Det är en hemlighet tills Nobelstiftelsen hör av sig. cool.gif

/Anki

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon