Full version: Oxel häck
Gary
Hej,

Är ny här på forumet, har en liten fråga om en oxel häck som jag beskar ner till ca 20 cm tidigt förra året. Har lite svårt att säga hur gamal den är men säkert över 50 år. Den har tagit sig rätt så bra tycker jag, frågan är bara när man ska klippa den nu??

Tacksam för svar.
Cilla
Nej det ska du inte behöva göra. Däremot ska du vattna senare i vår när det börjar bli torrt, dvs en tid efter snösmältningen (eller regnet). Om du dessutom luckrar jorden 10 cm djupt invid häcken och tar bort lite gräs om det växer intill häcken så hjälper du häckbuskarna att komma igång.

Första året kommer du i bästa fall få en kaskad av skott som riktar sig uppåt. Dessa kommer senare att bilda sidoskott och grenar som gör att häcken burrar till sig igen, men antagligen inte första säsongen. Oxel i häck brukar hålla längre än 50 år, men det är en ansträngning för en 50-årig planta att få börja om helt igen med att bilda gren med blad (som är livsförsärjningen) och det gör att du bör vänta ett tag med att ta bort ytterligare gren och blad.

När grenarna når den bredd och höjd du vill ha, då klipper du in den på vårvintern igen en liten bit längre in än du vill ha slutformen, och så kan du putsa på sensommaren, dvs ta bort grenar som sträcker sig ut på ett sätt du inte önskar.

Efter några år efter en radikalbeskärning av oxel (med en välmående häck som luckras och vattnas tar det ofta inte mer än 3 säsonger) kan man beskära den på vårvintern om man vill få ytterligare skottbildning, och på sensommaren om den växer kraftigt - och man kan beskära båda säsongerna. Men beskär man kraftigt en sensommar så får man inte den skottbildning som gör den tät igen, det är vårvinterbeskärningar som stimulerar tillväxt. Putsningar efter midsommar om man är noga med häckens yttre form brukar hålla hela sommaren - en beskärning då resulterar inte i samma tillväxt.

Formmässigt brukar det vara bra att beskära så täta häckväxter som oxel lite koniskt, så att solen når hela häcksidorna. Det kan göras så lite att det nästan inte syns, eller mer så att det är tydligt att toppen är smalare än basen.
Bengt i Särö
Hej Gary.
Det blir ingeting av oxelhäcken om du inte gödslar,gärna med blå korn tidigt på våren.
Bengt i Särö
Cilla
Här har jag en annan uppfattning. Blå korn är inte det bästa gödslingsmedlet, inte ens särskilt bra för vedartade växter. Kogödsel, löv och jordluckring då och då samt bevattning vid torka är mitt recept.

Det är sällan gödslet det hänger på för våra träd och buskar. Det är att vi låter jordarna kompakteras genom att aldrig luckra, låta gräset växa över rötterna - och att vi inte vattnar på försomrar och torra sensomrar som gör att många unga plantor växer långsamt eller inte alls.

För mycket kväve, som t ex med konstgödslingsmedel som Blå Korn eller organiskt som med hönsgödsel, skapar oftare problem än problemlösning för det vedartade. Det är inte brist på kväve i våra trädgårdar - det är brist på syre och vätska.
Unni
Hej (tjuvlånar tråden...)

Jag har en Oxelhäck jag är rätt missnöjd med, den är gles, och har funderat på att klippe ner den för att börja om från början. Efter att ha läst denna tråden är jag säker på att jag ska göra det. Häcken är ca 8 år. Jag måste dock fråga för att vara helt säker på att jag begripit ditt råd ovan rätt, Cilla: Menar du att häcken ska klippas ner och sedan inte klippas alls förrän den nått rätt höjd och bredd, kanske 3-4 år? Ska den inte uppbyggnads-klippas lite varje år?

/Unni
Cilla
Hej Unni,
Med en oxelhäck som det är fart på, dvs som har god tillväxt (kolla grenarna på din!) kan man göra på flera sätt. Men med en häck som det är dålig tilväxt på blir resultatet bäst om man jobbar med jordarna och vattnar, eller gör detta och radikalbeskär samtidigt.

En så ung häck som 8 år borde frodas rejält utan att behöva radikalbeskäras. Om tillväxten är god kan du stmulera den ytterligare genom beskärning på vårvintern, men du får inte sidogrensproduktion av detta utan helt enkelt raka skott som bryter från de ställen du beskär.

Vad som är bäst i ditt fall går inte, iallafall inte för mig, att veta utan att ha sett plantorna och stället de växer på, samt ett par närbilder eller uppgifter om tillväxten.
Unni
Tack för ditt svar Cilla, jag har haft fel på datorn/camerakopplingen, men nu har jag lyckats ta lite bilder på min sorgliga häck.

Jag vet inte om jag tycker att den frodas så bra. Det är definitivt olika beroende på hur mycket gräs som ligger nära. Så jag tar ditt råd om att rensa och vattna. Men jag är fortfarande osäker på om den har blivit för dårligt klippt upp genom åren så att jag i alla fall behöver klippan ner och börja om, eller om jag bara ska beskära sidorna.

[attachment=14302:200802_1_kompr.jpg]
[attachment=14303:200802_3_kompr.jpg]

/Unni
Cilla
Den här var inte så lätt att bedöma, men så vitt jag kan se på bilderna så har du grenverk långt end på stammarna. Det är bara det att de inte har sidogrenar som gör att man upplever det som kalt.

Diket som plantorna står i ser smalt ut. Jag skulle ha vidgat det till minst 1 meters bredd. Det kan du göra i efterhand, eftergräva. Du kan använda samma befintliga jord, vitsen är att man luckrar. I det här fallet luckra djupare än normal gröngödslingsluckrong, eftersom dina träd ser ut att behöva större rotutrymme på flera nivåer i marken.

Två andra orsaker som skulle kunna vara orsaker till långsam tillväxt är ljusförhållandena (om det är skuggigt) eller sankt i marken (för vått). Det kan också vara sortbenäget, dvs att du har en smalväxande oxalsort.

EN radikalbesärning av häcken tror jag dock riskerar i en fortsatt smal tillväxt.

Unni
Tusen tack för råden, du är verkligen toppen. biggrin.gif
Här ska grävas och luckras!!!

/Unni
Cilla
Jag talade med en kunnig häckodlare idag och passade på att fråga om din häck. Han gjorde ungefär samma bedömning som jag, dvs att det skulel kunna blivit lite bättre om man radikalbeskurit på år 2 elelr 3, men att det finns tilllräckligt mycket grenar nedtill för att man kan få dem att förgrena sig och häcken inte stamma upp sig helt.

Döremot sa han att oxel är svår att få grön hela vägen, att den gärna vill stamma upp sig. Och då kom jag att tänka på de smala oxelhäckar jag sett, att de ofta har lite stam. Jag tycker visserligen det kan bli vackert, men hur det påverkar funktionen är ju en lokal fråga, dvs det är ju inte så lämpligt om man pga vind elelr insyn behöver blad och gren ända nere vid marken.

En annan sak som han sade var att det med oxel är mycekt viktigt att man gör sidobeskärningen sluttande, så att toppen på häcken är smalare än botten för att ljus ska falla på samma sätt. Beskär man sidorna lodrätt stammar den upp sig mycket snabbare.

Slutsatserna som jag drog utifrån dina bilder som jag återigen tittar på, är att om häcken vore min skulel jag prova detta året med att:
1. vidga växtbäddsdiket till minst 1 meter
2. skära in de lägre grenarna något och de övre ändå mer opch göra det nu på vårvintern
3. vattna vid torka under bladsäsongen

ger inte häcken ett bra svar så återstår nog inget annat än radikalbeskärning, men det är värt ett försök att slippa förlora 8 års tillväxt på höjden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon