Mian
Trots att alla andra ser på dem som att de vore maskrosor. Kanske för att det var den första krukväxt jag sådde själv som 7-åring smile.gif

Nåja, hursomhelst så vad gör man när de rännt i väg på höjden trots ihärdig toppning? Kan man klippa ner den? Eller kastar man den och sår en ny? (Fast det alternativet existerar inte, kan inte kasta någonting som fortfarande lever)
Åsa, mälardalen zon 2
Är inte palettblad en ganska modern växt?? fast nu används den nog mera som utplanteringsväxt, i enköping finns det palettblad överallt nu i sommar i urnor, längs broarna, i sommarblomsplanteringen mm.

Vet inte hurpass hård beskärning växten tål men du kan väl klippa ner några grenar och se om den skjuter skott långt ner. Använd klippet som sticklingar, det brukar gå att ta sticklingar på palettblad. Det ska även gå att övervintra växten och ta sticklingar på våren.
Mian
Ja, det skadar ju inte att prova.

Jag tror inte att den är så ny, men kanske har den fått en renässans? Pappa skäller jämt på mina palettblad, han har något dåligt minne av dem sedan han var barn...
Eva i Skåne
Palettblad minns jag var populärt på 70-talet. Jag har för mig att man kan ha dem som krukväxt året om.
Jag hade tre sticklingar som jag provade att sätta i utekrukor, men se - det ville de inte sad.gif . Jag har också sett dem ganska mycket i uteplanteringar, men inte mina. Två av dem tynade helt bort och den tredje är inte ett dugg större än när jag satte ut den i början av sommaren. Jag är lite förvånad huh.gif

Jag har dock en fröpåse som jag ska så av nu när jag snart flyttar hem från stugan, men de hade jag tänkt skulle glädja mig hela vintern rolleyes.gif
Mian
Det kommer säkert att gå alldeles utmärkt! Jag tror alla frön jag satte grodde, så nu har jag 13 enorma palettblad, de helröda är de enda som är någorlunda kompakta i växtsättet. Men fina är de, minsann!
Almdalen
Jag har haft mina palettblad i tre år , årets sticklingar satte jag ut i en ring av tagetes och det blev inte så tokigt eller hur? Bild.
wub.gif
Nina A
jag tycker också om palettblad biggrin.gif
har länge v arit min favoritblomma,har det som åretrunt krukväxt

kan inte du klippa av grenar och låta dom rota sig i vatten?har själv gjort det för att föryngra växten och få fler exemplar

palettblad finns i flera fina färger,jag köpte fem olika färger förra sommaren
men bara den vanligaste överlevde,resten vissnade ner trots exakt likadan vattning som "standardmodellen"

bry dig inte om vad din pappa säger
och var STOLT över palettbladen biggrin.gif

/Nina
Ina
Visst är dom fina! Skulle gärna samla på palettblad men jag får inte plats med allt jag vill ha!!! wink.gif

Jag minns att jag hade ett gäng olika palettblad just på 70-talet. Det var då mitt krukväxtintresse (eller vi kanske skall säga mani...) kom igång. Då hade jag dom som krukväxter inne året runt. Dom såg ofta lite skräpiga ut efter ett tag, men då var det bara att ta sticklingar och rota i vatten eller plantera direkt. Det är otroligt lätt att sticklingsföröka palettbladen!!

En bekant i Dannike har en mörkröd variant som ursprungligen kommer från en planta som hennes mamma fick som nybliven mor. Det var 1955, så jag tror inte att det är en utpräglat modern växt. Fast det beror ju på vad man räknar som modernt, förstås! smile.gif
lilla mamma
Här i kristinehamn har stadsträdgårdsmästaren kört hårt och i år har vi palettblad i urnorna.

Tänk att det finns såna hos mig nu rolleyes.gif

Enklast tänkbara; ner i jord med dem så rotar de sig på en gång

På Marieberg, vårt gamla vackra mentalsjukhus, har de byggt en sinnenas trädgård, naturligtvis som ett arbetslöshetsprojekt,
men vackert är det. Om jag hade haft en digitalkamera kunde jag visat bilder.
Tänk, för inte så länge sedan var det ett eget samhälle här ute med eget lantbruk och allt.
De var självförsörjande med frukt och allt.
Många tusen äpplen och päron och nu är nästan allt borta.
Men det finns palettblad

Här finns flest ädelträd i hela norra Europa inklusive Valnöt

Enköping är inte ensam om vackra trädgårdupplevelser wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon