CITAT (pantis @ 21-01-2008, 16:36)

Hej, jag har alltid tyckt om palmer, exotiska växter så jag beställde in mer än 20 olika frön som jag sått nu i ett ekvarium. Varje frötyp isin egna lilla torvplatta ( eller vad det heter, köpte på plantagen ). Som ljus har jag lysrör som är avsett till växter och dessutom köptejag en röd värmelampa, ljus och värme får de ungeför 12-14 h / dag, jag har lyckats få upp temperaturen till 28-29 grader under dagen och 22 under natten. Jag ser alltid till att de är fuktiga och duschar dem varje kväll. Dett har gått en månad och första skottt har kommit fram, fån mammut trädet!!
Har även planterat. dvärg palm, väderkvarnspalm, bambupalm, drakblodsträd, kanariepalm, solitärpalm, sagoträd, kinesisk solfjädersplm, kotte palm, mammut träd.
Jag tror jag följer anvisningarna ganska bra. Eller ? Vad tror ni ?
tack
/ Pantis
tycker tempen är lite väl för varm för en del av dom ,, många av plamerna du har där tycker inte om så pass hög temp även som plantor .
skötsel av dom olika arterna
dvärgpalm - trivs inte inne , vill vara ute när det är över +1c sedan tas den in innan frostnatten och övervintras svalt 0c +5c och ljust vill stå soligt å låt torka upp lätt . / väderkvarnspalm - vill också vara ute när det är över +1c och sedan tas in och övervintras 0c +5c och ljust vill också torka upp lätt / bambupalm - vill ockås gärna vara ute men den tas ut när det är runt +15c och tas in innan det blir +5c vill stå i halvskugga eller skuggit trivs där det är svalt och vill övervintra i en temp på +10c och ljust vill inte torka ut helt . / Knariepalm - samma som dvärgpalm / solitärpalm -- vill ha det varmt och ljust och fuktigt åretrunt // kinesisksolfjäderspalm - vill stå fuktigt ooch varmt åretrunt på vintern extra ljuse och +15c // kotteplamen - växer jätte långsamnt men sköts lika dant som dvärgplamen dock kan denna stå inne åretrunt men trivs bättre ute