pantis
Hej, jag har alltid tyckt om palmer, exotiska växter så jag beställde in mer än 20 olika frön som jag sått nu i ett ekvarium. Varje frötyp isin egna lilla torvplatta ( eller vad det heter, köpte på plantagen ). Som ljus har jag lysrör som är avsett till växter och dessutom köptejag en röd värmelampa, ljus och värme får de ungeför 12-14 h / dag, jag har lyckats få upp temperaturen till 28-29 grader under dagen och 22 under natten. Jag ser alltid till att de är fuktiga och duschar dem varje kväll. Dett har gått en månad och första skottt har kommit fram, fån mammut trädet!!
Har även planterat. dvärg palm, väderkvarnspalm, bambupalm, drakblodsträd, kanariepalm, solitärpalm, sagoträd, kinesisk solfjädersplm, kotte palm, mammut träd. smile.gif
Jag tror jag följer anvisningarna ganska bra. Eller ? Vad tror ni ?

tack

/ Pantis
Fenja
*puffar upp tråden*
Mvh
Fenja
theseraphim
ojoj

Kul att höra om denna odlarglädje:-)

Överlag så har du fattat det hela riktigt bra och fortsätter du så kommer det bli bra skott av dem men kom ihåg att när de börjar bli riktiga plantor kan du med fördel börja kolla på skötselråd för de vuxna plantorna för att kunna skilja deras behov lite mer. Väderkvarnspalmen är ju jättefin, kul med en palm som kan stå ute året runt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (pantis @ 21-01-2008, 16:36) *
Hej, jag har alltid tyckt om palmer, exotiska växter så jag beställde in mer än 20 olika frön som jag sått nu i ett ekvarium. Varje frötyp isin egna lilla torvplatta ( eller vad det heter, köpte på plantagen ). Som ljus har jag lysrör som är avsett till växter och dessutom köptejag en röd värmelampa, ljus och värme får de ungeför 12-14 h / dag, jag har lyckats få upp temperaturen till 28-29 grader under dagen och 22 under natten. Jag ser alltid till att de är fuktiga och duschar dem varje kväll. Dett har gått en månad och första skottt har kommit fram, fån mammut trädet!!
Har även planterat. dvärg palm, väderkvarnspalm, bambupalm, drakblodsträd, kanariepalm, solitärpalm, sagoträd, kinesisk solfjädersplm, kotte palm, mammut träd. smile.gif
Jag tror jag följer anvisningarna ganska bra. Eller ? Vad tror ni ?

tack

/ Pantis

tycker tempen är lite väl för varm för en del av dom ,, många av plamerna du har där tycker inte om så pass hög temp även som plantor .

skötsel av dom olika arterna

dvärgpalm - trivs inte inne , vill vara ute när det är över +1c sedan tas den in innan frostnatten och övervintras svalt 0c +5c och ljust vill stå soligt å låt torka upp lätt . / väderkvarnspalm - vill också vara ute när det är över +1c och sedan tas in och övervintras 0c +5c och ljust vill också torka upp lätt / bambupalm - vill ockås gärna vara ute men den tas ut när det är runt +15c och tas in innan det blir +5c vill stå i halvskugga eller skuggit trivs där det är svalt och vill övervintra i en temp på +10c och ljust vill inte torka ut helt . / Knariepalm - samma som dvärgpalm / solitärpalm -- vill ha det varmt och ljust och fuktigt åretrunt // kinesisksolfjäderspalm - vill stå fuktigt ooch varmt åretrunt på vintern extra ljuse och +15c // kotteplamen - växer jätte långsamnt men sköts lika dant som dvärgplamen dock kan denna stå inne åretrunt men trivs bättre ute
Alexander-VG-zon3
CITAT (theseraphim @ 17-02-2008, 02:06) *
ojoj

Kul att höra om denna odlarglädje:-)

Överlag så har du fattat det hela riktigt bra och fortsätter du så kommer det bli bra skott av dem men kom ihåg att när de börjar bli riktiga plantor kan du med fördel börja kolla på skötselråd för de vuxna plantorna för att kunna skilja deras behov lite mer. Väderkvarnspalmen är ju jättefin, kul med en palm som kan stå ute året runt.

nja den kan bara stå ute åretrunt i zon 0-3(4) och kallare än zon 1 behövs skydd varje vinter och kallare än zon 2 behöver man kanske även tillsätta lite värme . jag har 3på friland av väderkvarnsplam men den skyddar jag när det går under -5c -10c beronde väderlek

jag har även dadelplam och knariedadelplam och dvärgplam på friland med skydd då här i zon 1-2 .
MariaS
Jag har min väderkvarnspalm planterad i kallväxthuset. Där trivs den jättefint. Inget vatten nu under "vinterperioden". Jorden är fuktig fortfarande sen i höstas och det räcker. Däremot är den en riktig törstare på sommaren när det blir varmt.
Ciczi
Jag har ju två småttingar på väg upp från frö. Berättade om dem för min moster när vi var på kalas igår och visade med fingrarna hur länga de var (läs 5-6cm ovan jord) varpå hon påpekade att det hette inte att de var så här stora utan så här små...

Men jag håller inte med (även om min moster kanske har rätt enligt svenska språkregler). Som sann fröodlarfantast så klart som korvspad att så fort nått grott så är de stora och inte små i storlekarna... smile.gif Eller?

Ciczi
MariaS
CITAT (Ciczi @ 17-02-2008, 20:01) *
Jag har ju två småttingar på väg upp från frö. Berättade om dem för min moster när vi var på kalas igår och visade med fingrarna hur länga de var (läs 5-6cm ovan jord) varpå hon påpekade att det hette inte att de var så här stora utan så här små...

Men jag håller inte med (även om min moster kanske har rätt enligt svenska språkregler). Som sann fröodlarfantast så klart som korvspad att så fort nått grott så är de stora och inte små i storlekarna... smile.gif Eller?

Ciczi

Visst är de STOOOORA! De har ju varit mindre naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon