Järfälla
02-08-2003, 18:45
Jag har en påse Anisört, närmare bestämt Agastache Golden Jubilee.
Vad händer om jag sår den NU direkt där jag vill ha den? Överlever den till nästa år?
(Jag sådde Blomman för dagen, Blomstertobak och Viscaria Blue som förstagångsprojekt i år, i ett trångt kök - familjen undanber sig fler djungelprojekt inomhus)
Det bör gå utmärkt. En del frö kommer att hinna gro den här sesången, men jag skulle tippa på att de flesta överintrar & kommer upp våren/sommaren, nästa år.
Järfälla
09-08-2003, 21:46
Ååååh, äntligen som bemödade sig att svara... Tack Mynta! Då ska jag ut och testa. Är det lika kinkigt att hålla fröna fuktiga när man direktsår på hösten?? ska man täcka jorden med plast (eller nåt).
Näpp! Bara så... Fast lite fiberduk på skadar inte, då får de nya plantorna X-tra skjuts + att man sublimerar ogräset en smula! Bästa sättet att hålla reda på var dina nya skyddslingar förväntas komma upp, är att så dem i krukor, som du grävt ned i jorden. Det kan hända en hel del vintertid: själv har jag haft växter som "vandrat" flera meter från den urspungliga såplatsen...
Ingrid på Västkusten
10-08-2003, 20:00
De sjlvsår sig hos mig - jag hade nog väntat ett tag till kanske till hösten, strött ut fröna åsså haft dem gro till våren nästa år. Men det är ingen vetenskaplig metod :-))))))
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.