gunvor
håller världen på att gå under nu? Börsen rasar och huspriserna sjunker i Kina och våldtäktsman dömdes till 7 års fängelse plus halv miljon i skadestånd - detta var min sammanfattning av nyheterna kl 18.00 och då undrar jag faktiskt hur det är- väldigt ofta döms folk för än det en och än det andra till att betala en massa pengar i skadestånd. Vem betalar?
Bee
Ang utdömda skadestånd. Hur det är i andra länder vet jag inte men här i Sverige får den som skall ha pengarna gå till domstol om h*n inte får något från den dömde. Visar det sig att denne inte har betalningsförmåga - och så är det väl oftast - så blir det inget. Härrör skadeståndet från ett våldsbrott kan man vända sig till Brottsofferjouren (tror det heter så) och ansöka om pengar där. H*n som ursprungligen var skyldig att betala kan få Kronofogden efter sig.
Elisabeth G
CITAT (Bee @ 21-01-2008, 18:41) *
Ang utdömda skadestånd. Hur det är i andra länder vet jag inte men här i Sverige får den som skall ha pengarna gå till domstol om h*n inte får något från den dömde. Visar det sig att denne inte har betalningsförmåga - och så är det väl oftast - så blir det inget. Härrör skadeståndet från ett våldsbrott kan man vända sig till Brottsofferjouren (tror det heter så) och ansöka om pengar där. H*n som ursprungligen var skyldig att betala kan få Kronofogden efter sig.

Skadestånd p.g.a. brott döms i allmänhet ut inom ramen för brottmålet. Då krävs ingen ytterligare domstolsprocess. Har den dömde inga pengar kan man vända sig till Brottsoffermyndigheten. De gör dock en självständig bedömning och är inte bundna av vad domstolen bestämt. Ibland betalar de ut mer pengar, ibland mindre. I vilka fall Brottsoffermyndigheten betalar ut skadestånd kan man läsa mera om på www.brottsoffermyndigheten.se

Alla som döms för ett brott, där det ingår fängelse i brottets straffskala, får betala 500 kr till Brottsofferfonden. Dessa pengar är med och finansierar de skadestånd som Brottsoffermyndigheten beslutar om.
Netha
Ofta blir också de tilldömda utan ersättning ... iaf stor del av den.
Har ett ex med grannflicka 12 år som utsattes för sexuella övergrepp av mammans sambo.
Hon bad att få ersättningen från BRÅ, men det avslogs och hon fick nöja sig med småslantar då och då...
när "äcklet" tyckte sig ha råd att avvara några slantar.

Detta är en stor brist i vårt system, att brottsoffer måste kämpa för att få tilldömt skadestånd. sad.gif
Elisabeth G
CITAT (Netha @ 21-01-2008, 21:52) *
Ofta blir också de tilldömda utan ersättning ... iaf stor del av den.
Har ett ex med grannflicka 12 år som utsattes för sexuella övergrepp av mammans sambo.
Hon bad att få ersättningen från BRÅ, men det avslogs och hon fick nöja sig med småslantar då och då...
när "äcklet" tyckte sig ha råd att avvara några slantar.

Detta är en stor brist i vårt system, att brottsoffer måste kämpa för att få tilldömt skadestånd. sad.gif

BRÅ betalar inte ut någon sådan ersättning. Det är det Brottsoffermyndigheten som gör.

Det låter underligt att din grannflicka inte fick någon ersättning om mannen blev dömd i domstol för brottet.
Anma
Jag fick ersättning från min hemförsäkring och brottsoffermyndigheten när jag blev överfallen och gärningsmannen aldrig åkte fast. Hade hellre sett att han åkt in än att jag fått pengar, men men... Polisen gjorde vad de kunde.

Kuriosa eller onödigt vetande: Jag ver med på Efterlyst också...
mamamaggan
Det här är något som jag har framför mig. Ska bli intressant att se om man får något skadestånd för såväl fysiskt som psykiskt lidande. Gärningsmannen är känd , mycket känd , av polisen.
gunvor
det betyder alltså att när man hör eller läser att ngn fått skadestånd så skall man inte tänka "så bra då" utan "hoppas det blir sant"
KURT
Men det sker en prövning för den som utsatts för ett våldsbrott. Det finns exempel på personer som bråkat och där den som skadats inte fått ersättning p g a han ansetts varit delaktig i bråket.
Netha
CITAT (Elisabeth G @ 21-01-2008, 22:30) *
BRÅ betalar inte ut någon sådan ersättning. Det är det Brottsoffermyndigheten som gör.

Det låter underligt att din grannflicka inte fick någon ersättning om mannen blev dömd i domstol för brottet.

Inte alls underligt, han dömdes till fängelse i 2 månader och skulle sedan betala en summa varje månad.
Visst, han gjorde det, men som sagt, bara småslantar. thumbdown.gif
mamamaggan
CITAT (gunvor @ 22-01-2008, 06:59) *
det betyder alltså att när man hör eller läser att ngn fått skadestånd så skall man inte tänka "så bra då" utan "hoppas det blir sant"

Det är nog så man ska tänka och destutom alltså såpass mycket att det känns som att det är någon mening med skadeståndet. Ibland hör man ju hårresande historier om vad man begär , och också får , i t ex USA medan man här i landet ibland just får småslantar.
Elisabeth G
CITAT (Netha @ 22-01-2008, 07:27) *
Inte alls underligt, han dömdes till fängelse i 2 månader och skulle sedan betala en summa varje månad.
Visst, han gjorde det, men som sagt, bara småslantar. thumbdown.gif

Men då var det nog avbetalningarna som gjorde att hon inte fick något av Brottsoffermyndigheten. Hade han inte betalat alls hade det nog blivit annorlunda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon