JungmanJ
Hej!
Jag vill gärna plantera en Syrenhortensia, typ Grandiflora (som jag vill stamma upp) nära mitt hus, 1/2 - 1 meter från husgrunden. Jag har nu en skifferbeläggning och panerar att ta bort en del plattor för att göra plats för hortensian. Men jag är fundersam kring avståndet till huset.
Hur brett blir rotsystemet? Finns det risk att husgrunden skadas? Vi har platta på mark som husgrund.
Finns det sorter av syrenhortensia som inte blir så stora som Grandiflora men som ändå är tacksamma att stamma upp?

Tacksam för svar från någon som har erfarenhet eller bara tror sig veta något om detta!

Hälsningar
JungmanJ
renate
Hur stort rotsystem syrenhortensia har vet jag inte.Men de flersta buskar och träd trivs inte så nära husgrunden,det blir för torrt.Det är bättre du plantera den en bit bort i bra trädgårdsjord gärna med lite inblandning av torv och grovt grus.
Lars
Det är ingen risk att rotsystemet förstör husgrunden. Syrenhortensia har ett snällt och ganska litet rotsystem. Dock trivs den bäst i en mullrik, fuktighetshållande jord. Syrenhortensian är ändå den hortensia som tål mest, dvs lite sämre jordar o dyl.

/Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon