CillaM
Läste på kattforum.se att någon där påstod att flasklilja, Beaucarnea recurvata, är giftig för katter. Jag kan inte hitta någon information som kan stödja det påståendet. Är det någon som vet mer?
Fenja
Kolla på giftinformationscentralenssida om den är giftig till att börja med.
Mvh
Fenja
CillaM
Redan gjort och jag kan inte hitta nåt där. Den veterinär som påstod detta måste ha förväxlat flasklilja med nåt annat. Lite korkat i så fall.

CITAT (Fenja @ 21-01-2008, 23:16) *
Kolla på giftinformationscentralenssida om den är giftig till att börja med.
Mvh
Fenja

Fågelvägen
Giftinformationscentralen håller väl reda på vad som är giftigt för människor? Kanske jag har fått det om bakfoten.
I alla fall kan djur äta riktigt giftiga växter utan att bli sjuka. Jag har själv sett får sätta i sig både röd flugsvamp och stora mängder liljekonvaljer. Eventuellt fick de hallucinationer av svamparna utan att berätta för oss.

Är inte katter kloka när det gäller sånt?
Nej förresten, en av våra katter åt upp en talgboll och gick omkring och såg uppblåst ut i flera dagar.
Fenja
Det är sant som du säger Fågelvägen att det som är giftigt för oss kanske inte är det för katter och tvärt om. Men det är alltid en bra början i alla fall att ta reda på om växten innehåller några kända gifter.
Mvh
Fenja
MariaS
Flaskliljan är inte giftig för katter, men oerhört farlig! Flaskliljan trådar sig med mycket starka trådar som skär sönder kattmagar och tarmar innifrån. Förekommer ett par fall varje år i detta landet, med katter som dör på grund av flaskliljor.
Så det hoppas jag verkligen, att ni håller denna tjusiga växt ifrån era katter.
Sailor Pluto
Våra katter har varit och smaskat i sig topparna på de spetsiga bladen, och då ställdes flaskliljan undan. Nu står den på ett ställe där ingen kommer åt den (inte ens jag när det ska vattnas...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon