Full version: Mangokärna
Veganvarg
Hej!

Jag undrar vilken del av mangokärnan som ska sättas nedåt?
Den delen som är lite rund och slät, eller den delen med en mörk "plupp" på (där frukten en gång satt fast i trädet)? huh.gif

Hur djupt ska den sättas?

mvh
/Ylva
Towanda
Jag har egentligen ingen större aning, men jag satte en i "upprätt" läge med mörka "pluppen" neråt och det verkar som att det är där som roten kommer ut (råkade bryta av den när jag skulle slänga kärnan eftersom jag trodde att den inte grodde). Dock har inget hänt på ovansidan än. Jag satte den så att den stack upp lite över jordytan, men jag vet inte om man egentligen ska göra så, eller om man ska täcka över hela. Någon annan som har bättre koll?

Mvh,
Lena
Veganvarg
Jag tycker det låter logiskt att "pluppen" ska vara nedåt. Så är det iaf på avocadosar! tongue.gif

Hmm... satte just min kärna, och begravde hela kärnan i jord... kanske borde plocka av lite jord så den sticker upp... Någon som vet? huh.gif

mvh
/Ylva - som hoppas att mangokärnan ska bli en blåvalsbäbis. (den var så söt där den låg och flöt i en skål i köket). wub.gif
Hyound
Jag satte min mangokärna med den smala delen uppåt förra året. Nu har den växt till sig och blivit ett fint litet träd på dryga 40cm med en massa blad biggrin.gif

Jag kanske borde tillägga att jag har endast lyckats med en kärna, den första, och jag har försökt med sex kärnor.

Är det någon som vet hur man ska klippa den för att den ska förgrena sig på ett fint sätt?

/Alex
Hyound
Här är en bild på min lilla mango rolleyes.gif

/Alex
Towanda
Det var en fin liten mango. =)

Mvh,
Lena
Hyound
Tack, jag gör mitt bästa tongue.gif

/Alex
Towanda
Vilken del menar du är den smala delen? Tycker den är smal på ganska många håll och kanter. Ska den "ligga ner" eller "stå upp" (horisontellt eller vertikalt)? Jag kanske har satt min fel, men det kommer ju en rot på den i alla fall...

Mvh,
Lena
lurvig
Tja! här ska ni få ett jättebra knep!!

1. SKRAPA av allt fruktkött som det bara går med en vass kniv. Använd sedan en disksvamp med den grova sidan och gnugga bort det sista.

2. Skär av toppen ca 1 cm av kärnan.

3. Sätt kniven vertikalt mot fröt och bänd upp det en bit (lossnar på "sidorna" typ som man öppnar ett ostron) Men INTE för mycket!!

4. ta en plåtburk, typ krossad tomat och gör ren den ordentligt och fyll med jummet vatten. Lägg ner lärnan stående med den avskurna sidan uppåt (över vattnet)

5. Låt stå i ett söderfönster och byt vatten ofta!!

Miraklet sker innom kort...

Lycka till!
Towanda
Bra tips, det ska jag testa. =)

Mvh,
Lena
Towanda
Kan man inte helt enkelt ta ut fröämnet från det hårda skalet och bara sätta fröet?

Mvh,
Lena
Towanda
Har gjort det nu, så snart kanske jag kan svara på om det funkar! För övrigt såg jag att den som jag satte för ganska länge sedan har spruckit på ena sidan och jag kan se att fröämnet har svullnat, vilket väl borde betyda att den har grott och att den inte dog av att jag råkade slita av roten. =)

Mvh,
Lena
Towanda
Häromdagen tog jag bort toppen på den kärnan som jag satte förut (skära var inte så lätt, jag fick använda avbitartången!) och nu, bara några dagar senare har en stängel kommit upp! Jippi! =)

Mvh,
Lena

(Hmm, det känns som att jag pratar med mig själv i den här tråden, hehe.)
Veganvarg
Underbara tips!
Ska genast prova.
Har två kärnor som jag satt i jord för någon vecka sen, men jag ska nog ta upp en av dem och knipsa av toppen! biggrin.gif

Mvh
/Ylva
hobnob
vad är topp och botten på fröt då, jag vill ha till att den änden som frukten hängt i är botten, eller

hade två mango som jag grott i jord för ett tag sen men båda dog när jag planterade om dem
hobnob
CITAT (Towanda @ 17-08-2003, 19:04)
Häromdagen tog jag bort toppen på den kärnan som jag satte förut (skära var inte så lätt, jag fick använda avbitartången!) och nu, bara några dagar senare har en stängel kommit upp! Jippi! =)

Mvh,
Lena

vilken del klipte du, den som frukten hänger i eller den andra
Towanda
Den andra, den som jag satte uppåt.
hobnob
ok, tack
Hyound
Eftersom jag inte lyckats få fram någon ny liten mango på länge så har jag tagit en bild på min mangokärna som verkar ha grott.

Den övre delen på bilden, där det har växt ut nån liten sak, är den delen där mangon växte. Jag planterade kärnan precis som den är på bilen. Men eftersom den lilla utväxten (en rot kanske huh.gif ) växer neråt så undrar jag om det verkligen är rätt och om den inte ska sitta neråt?
Nån som vet bättre ?

/Alex
hobnob
min, i vatten, har groddar i båda ändar nu

tänkte lägga min, men jag tror knapt det spelar nån roll vilken ände man sätter ner, den hittar nog rätt väg med rot resp knopp själv, annars är den väl smått oduglig som överlevare wink.gif
Towanda
Rapport: 14/8 satte jag två "mangofrön", alltså frön som jag tagit ut ur det hårda fröskalet. Det ena ruttnade men det andra har fått en jätterot! Dock syns inget ovanför jord än.

Den mangon som jag klippte frötoppen av har nu en ca 10 cm hög stängel med några blad på. Det ser inte ut som att stängeln kommer från toppen av fröämnet utan verkar komma längre ner ifrån i skalet, kan det vara så att både roten och skottet utgår från samma ställe på fröet? I så fall kanske det är bättre att lägga fröet horisontellt i jord istället för att ställa det upp?

Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon