Lotta Olsson
21-01-2008, 22:31
Hej Alla!
Jag funderar på att starta eget med bl.a trädgårdsplanering/design som tjänsteutbud. Jag tycker att jag får motstridiga uppgifter när jag försöker få uppgifter om efterfrågan för sådana tjänster, å ena sidan är det jätteinne, nu när alla media är fyllda av flådiga design, å andra sidan verkar ingen jag träffar kunna tänka sig att själv anlita en designer...
Jag tycker ju själv att bland det roligaste med trädgård är att just planera/designa och att sedan (under årens lopp) omsätta idéerna i praktiken - eller kanske ändra i planeringen om andan faller på, trädgård är ju något som gjärna får "växa" fram, eller hur? ;-) Men - om det är mycket som ska göras, nog är det skönt att ha en plan att hålla sig till i stället för att dutta än här, än där så att det till sist mest liknar sillsallat...
Vad tycker ni? Är det lönt att starta? Kan en "normal" trädgårdsinnehavare tänka sig att köpa in planering av en hel eller delar av en trädgård ? Under vilka omständigheter? Är det priset som styr eller handlar det om att känna någon personligen som kan designa ?
ingrid fuxwall
21-01-2008, 22:38
Jag tror att priset har stor betydelse. Själv inbillar jag mig att det är jättedyrt så jag har inte ens tänkt tanken.
Men jag vet också att det finns folk som är intresserade men att det kan vara svårt att få ut någon, även om man är villig att betala.
ingrid
Jag tror du frågar fel ”målgrupp”.
Jag kan tänka mig att nyblivna husägare mitt i karriären med barn, träning, jäkt och en massa ”måsten” vill ha snabba lösningar eller snarare måste ha sabba lösningar kan vara intresserad av en trädgårdsdesigner som kan hjälpa dem till den ”lättskötta trädgården” eller den "trendiga trädgården"
Jag skulle inte kunna tänka mig att anlita någon för att skapa ”min trädgård”. Varför skulle jag köpa in någon som skulle ta över det roliga?
Är det inte det som är charmen med en egen bit att odla på……..Att få skapa, OK om det inte alltid blir så bra…….. jag får ju ha kul ytterligare en tid när jag ska ”göra om” och när jag har tröttnat på det så kan jag göra om igen.
/Anki
Tja, inte för att jag någonsin skulle göra det. Det förtar ju HELA iden med att odla och ha trädgård. Det enda jag verkligen på allvar skulle betala för är om någon kom och gjorde något åt mördarsniglarna, så att de VERKLIGEN försvann.
Trial end error och det långsamma framväxandet är ju rent teraputiskt. Samt socialt, man pratar med andra odlare, byter växter och tips. Nej, designers är nog till för... Tja, vem?
Wilma
En designer behöver ju inte göra rubbet.
Man brukar kunna bestämma själv hur mycket man vill ha gjort. Kanske enbart ett besök och en lättare skiss eller en lösning på enbart funktionerna utan växtförslagslista med planteringsbeskrivning.
Betala för det tråkiga och gör själv det roliga.
ingrids
22-01-2008, 12:58
Jag gick en kurs i att planera trädgård i höstas och den var så översökt att kursledaren delade upp den i två. Kanske det kan vara en väg att gå - hålla kurser och de som sedan lärt känna dig som kursledare kanske är mer benägna att hyra in dig för personlig rådgivning? "Gör det själv" är stort.
Sommartjejen
23-01-2008, 11:32
Hej Lotta och ni andra.
Har just sökt på trädgårdsdesigner på gula sidorna. Hittade ingen i närheten. Gick vidare in på Odla, där jag nyligen blev medlem. Tänkte höra med andra medlemmar om någon kände till/hade anlitat någon designer. På så sätt hittade jag ditt inlägg när jag sökte.
Det jag är ute efter är inte att få hjälp med att designa en hel trädgård (i alla fall inte på en gång). Däremot skulle jag gärna anlita hjälp för att dra upp huvuddragen. Min trädgård (sommarstuga funnits i 80 år) har väl blivit lite som den blivit, jag har haft den i cirka 7 år och huvuddragen är detsamma som tidigare, jag köper lite nytt varje år, planeterar lite ostrukturerat och tja det blir lite som det vill. Känner nu att det är dags att göra något mer ordentligt. Men då infinner sig ju direkt frågan. -Var börjar jag. Har inte kunskap, tid att sätta igång utan en hyfsad plan. Fast och andra sidan har jag inte råd att anlita någon som gör om totalt (hade jag det, är det nog ändå inget alternativ, en av anledningarna till att ha ett sommarställe är ju att fixa själv). Därför letar jag efter en "trädgårdsdesigner light". Kanske via mail med foto givetvis, få lite förslag (tänker mer på var ska det vara gångar/gräs/plattor/trappor/spaljeer än vilken typ av ros jag ska välja). Behöver iofs hjälp med det också men har ju upptäkt att ODLA är en guldgruva. Det är väldigt lätt att fasta bland alla råd och inlägg. Bad om hjälp/förslag (häromdagen) hur jag ska göra med sluttningar/slänter på tomten. Fick direkt några svar från hjälpsamma entusiaster. Underbart !
Kanske finns det fler som jag som behöver hjälp med strukturen inte ta allt på en gång och vill fixa mycket själv. Är det någon som anlitat hjälp på det här sättet? Jätteglad om ni hör av er.
Sommartjejen
En del plantskolor har just den här designer light-servicen. D.v.s. att man för någon tusenlapp kan få en skiss över trädgården där olika partier med växtförslag finns inritade. Av någon anledning brukar förstås växtförslagen vara på samma växter som finns i plantskolan! Kontakta en plantskola med bra rykte så får du säkert hjälp eller förslag på personer att kontakta.
CITAT (Sommartjejen @ 23-01-2008, 11:32)

Har just sökt på trädgårdsdesigner på gula sidorna. Hittade ingen i närheten.
Var bor du någonstans?
Sommartjejen
23-01-2008, 15:12
Ja just det

närheten av vad!

Gamla Skaraborg (mellan vänern & vättern).
Sommartjejen
Trädgårdsform i Lidköping HB - Projekteringar, Trädgårdsarkitekt, Trädgårdsdesign, Villaträdgårdar
John Tizzard Vänersborg - Trädgårdsarkitekt, individuella lösningar för din trädgård, baserat på dina önskemål och krav.
Jag är urusel på geografi men ligger någon av dessa i närheten?
Vi har funderat på att anlita en trädgårdsdesigner. Ett par vänner gjorde detta och det såg mycket fint (om än ej uppvuxet) ut hemma hos dem! En sak är att man funderar över om det kommer att bli dyrt. En annan om det går att hitta någon med samma smak som man själv. (Eller som kan göra det i min smak.) Just när man flyttar till en trädgård är det också så mycket som ska göras - och betalas för. Det är lätt att detta prioriteras bort.
Man lär sig också mer och mer efterhand och ändrar sina ideer, ibland ganska drastiskt. Tanken att hela planeringen blir bortkastad är inte så kul. Jag anser mig själv inte helt "borta" vad gäller det estetiska, så jag tror att jag kan fixa det själv ändå. Men det skulle ju vara underbart om någon annan kunde komma in och ganska snart förstå mina visioner och min smak och sedan göra en praktisk plan som överträffar mina vildaste fantasier. Planen skulle då innehålla tydliga arbetsbeskrivningar och listor med växtval och antal. O s v. (Det blir tillräckligt kul för mig ändå!)
Jag har också funderat på att gå en kvällskurs med målet att designa sin egen trädgård. Jag har ännu inte kollat upp detta men fördomarna gör i dagsläget att jag tror att detta kanske inte kommer att ge så hemskt mycket. Att feedbacken kanske inte kommer att bli jättestor/bra. (Kanske helt fel av mig!) D v s att jag går därifrån med samma plan som jag hade kommit på själv.
En sorts mix av att anlita någon designer själv, och att gå någon sorts kvällskurs över en längre tid skulle vara jättebra.
Jag vill gärna vara med i processen, och tror att den kommer att ta tid. (Måhända att de stora dragen inte ändrar sig så mycket efter ett tag.) Jag skulle också se det som en bonus att träffa andra med samma intresse. Dessutom känner jag att jag behöver snåla lite...
Trädgårdsdesign är ju ett jobb som man kan ha samtidigt som ett annat, så vad har du att förlora? Du startar vid sidan av, sedan får du se hur mycket jobb du får. Sedan beror det förstås på i vilken dek av sverige du bor hur stort kundunderlaget är.
Lotta Olsson
23-01-2008, 22:28
Det är jättebra att få era kommentarer !
(Hoppas det är här jag ska flika in min egen respons -jag är ny på detta med forum) Mycket av det ni säger är som jag själv har tänkt - det handlar mycket om pengar, eller föreställningen om vad det kan komma att kosta. (Jag har en massa prisuppgifter från olika firmor - får återkomma om det om någon är intresserad) Och att skapandet ju är något många vill ha själv, men också att ibland kan hjälp med strukturen vara bra. För att sedan - med en "marschordning" i handen gå vidare själv...
Jag tror att det är vanligare att man låter "designa" eller planera en del av sin trädgård, eller att man köper planteringsförslag, snarare än att göra en "hel make-over" som i TV, för det blir dyrt. Speciellt om man ockå ska ha hjälp med själva utförandet, gräva dammar, gjuta stödmurar eller lägga marksten...
Sen är det ju det här med hur "trendig" man ska vara. Spontant är jag o-trendig i den bemärkelsen att jag tycker att trädgård är ett livstidsprojekt, och om man lägger en massa pengar på att köpa tjänster borde resultatet vara så tidlöst eller snarare tidsbeständigt som möjligt, och att man naturligtvis måste prata ihop sig med kunden/kunderna om vad de gillar och behöver för trädgården är ju DIN oas, inte någon annans och din smak ska styra!
Jag bor 1,7 mil väster om Umeå, förresten. Men härstammar ifrån och tänker nog återvända till Rengsjö i Hälsingland vad det lider...
mamamaggan
23-01-2008, 23:12
Den enda erfarenhet jag har av trädgårdsdesigner är att en granne anlitade en när hennes hus var nybyggt.
De slutsatser jag drog av det han gjorde var att en designer kan komma med förslag som du själv aldrig tänkt på. Min grannes tomt blev annorlunda mot våra men på ett mycket bra sätt. Den blev också annorlunda mot vad hon tänkt sig.
Om jag själv skulle ta hjälp av en så var det för att få lite annan input än mina egna fastlåsta uppfattningar. Om man kan och vill så gör man nog jobbet själv men enligt de idéer/skisser/anvisningar man fått av designern men det uppkommer ju frågor under tiden man fixar och donar .Då är det bra om designern finns till hands igen.
Jag skulle nog vilja ha ett kontrakt med designern som sträcker sig över flera år. Att kunna få hjälp när det inte blev som ingen av oss tänkt eller när man kanske vill lägga till saker o s v. Skulle kanske vara villig att betala ett timpris på 500:- Skulle också uppskatta om det fanns fasta priser för olika " paket " där jag själv kunde välja vilken nivå jag vill lägga mig på.
Hur marknaden ser ut har jag svårt att uttala mig om. På mindre orter , som min ( 10.000 inv) så tillhör det väl kanske ovanligheterna att någon anlitar en trädgårdsdesigner . Min granne , som flyttade hit från en större stad , är nog såhär drygt 20 år senare en av de få som anlitat en såvitt jag vet. Trädgårdsintresset är ju ett helt annat nu fast folk väljer fortfarande att till större delen göra jobbet själva.
Inte vet jag om jag tillförde så mycket matnyttigt men ............Lycka till!
Citrona
24-01-2008, 09:07
Jag skulle verkligen behöva hjälp av en trädgårdsdesigner! Inte till hela min trädgård, utan till mindre delar och små projekt som jag funderar på. Men för min del är det priset som avskräcker. Jag har iofs inte tagit in några offerter på just design, men jag inbillar mig att det skulle kosta för mycket!!
Vi ska anlita nån form av planerare för vår tomt till vårt nybyggda hus.
Var i Sverige håller trådstartar-Lotta hus?? Eller finns det nån som känner sej proffsig nog att kunna göra en bra plan för vår lantliga tomt??
// Anna
Vi bor i ett nybyggt område och här är det några stycken som har anlitat trädgårdsarkitekt bla vi. Jag rekommenderar alla att anlita en arkitekt om man inte har kunskapen själv. Själv tycker jag det är kul att planera och planter och fixa på tomten men jag har verkligen inte kunskapen om olika växter. Det var det jag behövde hjälp med. Dessutom kom hon med annorlunda ideer som jag aldrig skulle ha kommit på.
Vi fick en skiss med växtförslag över vår tomt och betalade drygt 5000:- vilket jag tycker var ett ok pris. Nu kommer jag ändå inte göra tomten exakt som hon har ritat men jag har fått många bra ideer som jag är nöjd med. Andra saker tycker jag mindre om och ändrar efter eget tycke.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.