|
Full version: Sticklingar
mamamaggan
21-01-2008, 23:43
Provade att ta sticklingar på ett par minirosor i somras och det lyckades över förväntan. Nu vill jag klippa ner en Mme Hardy som ser helt förskräcklig ut. Lång , säkert 1,60 m , men tanig. Nästan bara dessa långa grenar.
Nu kanske inte är den optimala tiden att klippa ner henne och samtidigt få sticklingar men det kliar så i mina fingrar. Någon som kan ge mig råd?
noranettan
22-01-2008, 08:52
Javisst är det roligt att ta sticklingar och lyckas! Jag tror du ska försöka hålla fingrarna i styr tills du börjar med vårbestyren med rosorna. Fast allra bäst brukar det gå (hos mig måste jag säga, för jag vet vi gör olika här) med årsskotten som jag klipper mellan varje bladveck. De får stå i vatten ett par dygn först för att bli riktigt vattensprängda, sen är rotningen ~90%-ig. OM du nu ändå inte kan hålla dig måste du ge skapligt med värme och ljus och eget växthus i form av plastpåse.....
De flesta verkar lyckas bäst om de tar sticklingar på sommaren. Själv har jag lyckats bäst med de jag tog i höstas. Så prova om du vill, men du behöver nog tillskottsbelysning. Jag sticker mina i såjord, sparar ett bladpar i toppen, tar bort alla taggar och rispar i barken längst ner. Sätt sticklingen i krukkanten. Ett tips är att använda genomskinliga krukor, tex plastmuggar, så är det lätt att se om det kommit rötter. Och ge inte upp, en del vill ha god tid på sig. Har haft en stickling sedan i juli, och först nu efter nyår har den fått rötter. Så länge de lever finns det hopp
mamamaggan
22-01-2008, 12:37
 . Tror att jag försöker nu iaf. Har ju möjlighet att ha dem under belysning. Tänk att man inte ska kunna tåla sig utan vill igång så fort som möjligt  men om man tittar ut så ser det ju mer ut som vår än vinter.
Här har vi vinter Men jag tänker som så när folk säger att det inte går, att det kostar inget att försöka, och jag har ju kul under tiden iaf.
mamamaggan
22-01-2008, 12:59
CITAT (Tosan @ 22-01-2008, 12:55)  Här har vi vinter Men jag tänker som så när folk säger att det inte går, att det kostar inget att försöka, och jag har ju kul under tiden iaf. Precis ! Men lite goda råd skadar ju aldrig ändå. Mme Hardy here I come!
CITAT (mamamaggan @ 22-01-2008, 12:59)  Precis ! Men lite goda råd skadar ju aldrig ändå. Mme Hardy here I come!  Heelt sant! Och de där första sticklingarna är man ju så rädd om så det är inte klokt. Nu har jag slutat va så försiktig med dem, och jag har betydligt lägre dödlighet  Blir de rädda tro? Lycka till med madamen
kerstin z5-6
22-01-2008, 13:55
fast jag skulle vänta -inte för sticklingarnas del men för rosen ..Jag tror inte alls de gillar att klippas ner denna årstid. Vänta till det blir mer vårlikt -sticklingarna tar sig bra då med
mamamaggan
22-01-2008, 16:46
Jo jag vet Kerstin att det inte är optimalt för madamen men ..................
Jag säger som Kerstin,sticklngen kanske ta sig men madamen mår inte bra av att blir klippt nu.Om du inte kan vänta tills björken ha musöron ta en stickling men klipp inte ner Mme Hardy.Fast det är ja din ros och inte min så du får göra som du vill så klart. Det är inte vår,långt därifrån även om vi gärna vill tror det.
Anna NV Uppsala
23-01-2008, 23:33
Jag har haft jättesvårt med sticklingar som jag tar på vintern. Jag sätter dem i sandblandad jord, platpåse över, inne, under lysrör. De växer fint men säckar sen ihop efter ca 6 veckor.
På sommaren däremot så klarar sig väldigt många.
mamamaggan
23-01-2008, 23:51
Är tacksam för alla svar. Hoppas ni inte har uppfattat det jag skrivit om att kanske göra det nu i alla fall som att jag på något sätt ringaktar era råd. I så fall ber jag om ursäkt .
Längtar bara så in i Norden efter att få sätta igång i trädgården. Tror att jag tar bara ett par sticklingar och provar med för att inte skada Mme Hardy för mycket för visst är det så att det fortfarande är vinter . I kväll har vi fått lite snö men det håller sig bara kring 0 grader.
Anna NV Uppsala
23-01-2008, 23:53
Klart du ska dra igång ett sticklingsprojekt NUUU! Blir det något som lyckas så är det bonus, och annars har du haft kul under tiden!
mamamaggan
24-01-2008, 00:04
Jodå några blir det allt!
Det här hör ju inte hemma i den här avdelningen men , har du några erfarenheter av att ta sticklingar av hassel? De är ju på G nu så........
Anna NV Uppsala
24-01-2008, 00:10
Nä, mina hasslar ger rotskott som man kan ta om man vill. Men tror det finns tips i AoTs sålista... http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...okning/corylus/
mamamaggan
24-01-2008, 00:43
Tack Anna! Där fick jag lite råd. Hasseln är ju på G som sagt var och jag vill gärna ha fler. Har nu på några ställen som en sorts häck/insynsskydd men vill som sagt ha fler. Avläggare funkar väl så klart , fast inte nu , men det är likadant med hasselsticklingarna som med rosen , vill göra det nu!
Mia, zon 3
25-01-2008, 14:30
Om det kliar i fingrarna (och så här års så är det ju ofta så...), så köp fina snittrosor och ta sticklingar av! Lika kul som trädgårdrosorna, och får man dem att ta sig så kan man ju alltid testa att sätta ut dem på friland. Beroende på var man bor, antagligen, men annars får man väl ha dem som krukrosor. Min första sticklingsomgång var på en strimmig snittros, varav en planta nu upplever sin första frilandsvinter. Håller tummarna!
De verkar uppskatta undervärme när de ska rota sig, men sedan är det lite knepigare att hålla liv i dem tycker jag.... Tycker också att det ofta blir så att sticklingarna kommer igång så himla fint, men sedan när de har fått fina blad och allt, så bara ledsnar de och dör....
Jag flyttade en massa rosor i höstas, och var då tvungen att klippa ned dem såklart. Klippet gjorde jag sticklingar av, och stack i en pallkrage utomhus. Nu är de täckta med löv, men inget mer. Ska bli himla kul att se om någon tog sig, eller om de bara återgick till jorden.....
svennis
25-01-2008, 16:10
Hej! Det kan säkert bli något. Dålig erfarenhet att täcka med löv. Prova att sätt över en plastburk, du kan ju täcka burken med löv om det blir väldigt kallt. Någon minusgrad någon dag tål dom. Jag har sticklinga ute. Zon 1. Någon dag har det varit fruset här. Kul att det kliar i fingrarna. Har du ingen Multiflora, Hybrida eller något liknande som du kan sticka nu  . Du behöver ju inte så mycket
Mia, zon 3
28-01-2008, 06:56
Är multifloran lättstucken, Svennis? Grannen har en, och jag tycker den är så himla charmig.... Gillar framför allt nyponen. Ska kanske tigga en stickling eller två....
noranettan
28-01-2008, 09:17
Just multifloran är oerhört lätt att få rötter på. Jag har satt en av mina multifloror vid vår damm (såg för mig den oerhört stora multifloran som speglar sig vid en damm som Lars-Åke G har på bild i en av sina böcker). Där blir det varje år några grenar som ligger ner i vattnet. Det blir rötter vid varje bladpar som jag brukar kruka. De behövs inte ens stickas.
Mia, zon 3
28-01-2008, 15:12
Låter som ett projekt i min smak, alltså!  Kul med idiotsäkra saker ibland, när man gett sig på för svåra saker och behöver uppmuntran.....
mamamaggan
01-02-2008, 02:45
Mina fingrar kliade så in i Norden så.............
Tog lite sticklingar från Mme Hardy, hassel och fläder. Lät dem stå i vatten ett par dagar. Mme fick lite ljusgröna skott , flädern också medan hasselns knoppar nöjde sig med att bara svälla.
Nu har jag petat ner dem i krukor med såjord och så ska de in under lysröret i morgon. Går det så går det!
noranettan
01-02-2008, 08:56
Det blir spännande att se hur det går för dig. Du rapporterar väl?
mamamaggan
01-02-2008, 11:48
Absolut !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|