noranettan
22-01-2008, 09:01
Jag har inte haft min Maigold i särskilt många år, den är bara en meterhög buske hos mig. Därför blev jag både glad och förvånad när jag såg den i Stadsparken i Örebro en septemberdag i full blom och som klätterros. En härlig syn. Bilden är tagen en kall och regnvåt dag, men man kan ändå förstå att den klarar regn skapligt bra. Blomknopparna är vackra, mörkare än blomman, nästan orangeröda. Maigold har den allra ljuvligaste rosdoft, stark och söt. Maigold har en Frühlings-ros i generna, det gör att blomman är stor som en handflata.

Anette

Maigold, jag är så glad för färgen och rosen verkar trivas i lite sandig jord, min är två år och i höstas hade den skjutit 3 m långa skott och i höstas när det blev varmt blommade rosen om. Mycket taggig, stora rackare, doftar. Kordes ros från 1953.
Anders Roslagen
22-01-2008, 21:52
Hmmm... Kanske har en lämplig plats för den.... Kan den passa bredvid Frühlingsduft eller skulle den göra sig bättre med annan ros emellan?
En vit ros emellan vore väl snyggt
Anna NV Uppsala
23-01-2008, 23:20
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig Maigold och Frühlingsdoft tillsammans. Det blir en lite speciell brytning, men jag tror att det kan bli läckert.
Annars finns det ju spadar...
noranettan
24-01-2008, 07:24
Jag skulle nog känna oro för att Maigold "äter upp" Frühlingsduften. Men det är klart, men någon vit mellan så kanske det går bra ändå.
Anders Roslagen
24-01-2008, 23:57
Jag gör en chansning, fegvarianten - en vit emellan!
Lasse Lucidor
25-01-2008, 08:11
Jag gjorde eller rättare sagt försökte plantera en rabatt med maigold, Brun Grekisk fingeborgsblomma, gul fingeborgsblomma Clematis Brunette och Mme Plantier.
Brunette och Brun Grekisk fingeborgsblomma dog tidigt så jag fick aldrig se hur det blev....tyckte det skulle bli ballt med en gul/brun rabatt /LASSE
noranettan
25-01-2008, 09:01
Det tycker jag också att det hade blivit. Du har väl inte gett upp tanken Lassa?
Lasse du skriver att din klematis Brunette dog kan det varit den tuffa Maigold, ? Jag har nu satt två olika klematis snett bakom Maigold och båda dog, så i höstas satte jag nr 3, klematis Södertälje E och går inte den starkväxande så får jag ge upp, har funderat på om inte Maigold tar för sig ordentligt där nere i jorden som den vuxit på två år ?
Lasse Lucidor
25-01-2008, 22:08
Maigold var en fjolårsstickling så den kan nog inte ha tagit livet av Brunette. Förns nu tredje sommaren börjar den få meterhöga skott, jag ser fram mot att den skall klättra mot ett plank, och kanske remontera litet....Hur skulle det bli med desse perenner runt om,,inte rogivande för ögat direkt..
http://www.warrenhills.co.uk/AstrantiaMajorClaret.jpg http://www.garten.cz/images_data/1678-salv...iolet-queen.jpg
Aha, var Maigold så liten, ja då var det något annat fel, klematis är inte så lätt. Stjärnflocka och Salvia kan väl aldrig bli fel. Några år kantade jag en del rabatter med Salvia men sakta men säkert frös dom bort, det blev för kallt här, nu har jag alunrot och tuffa rosor istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.