Full version: Stor rosa pion
Lena zon 5
Hej!
När jag flyttade in sommaren -05 fanns en hel del blommor som inte fått så mkt uppmärksamhet de senaste 10-15 åren. Där fanns bla en rad pioner, en vanlig röd bondpion men sedan också två stycken som blommade för första gången sommaren -07 efter att jag flyttat dem till en ny rabatt - och som visade sig vara vit och en var rosa. Den här rosa slog mig med häpnad när dessa gigantiska blommor kom ut! Är det någon som genom bilden kan säga vad sorten heter?
Mvh Lena

[attachment=12008:rosapion.jpg]
Lena zon 5
Hej igen!

Det är säkert för mkt begärt på så liten bild, men uppe till höger i bild på "kullen" finns en samling små malvor i ljusrosa/rosa färg som jag frösått efter att ha tagit frön från min svärmor som bor i Hälsingland. Vore hemskt skoj om någon visste vad den sorten heter också, varken jag eller svärmor har någon aning!

Mvh Lena

Bifogar närmare bild på malvorna om någon orkar titta rolleyes.gif

[attachment=12009:malvor.jpg]
cato
Hej Lena!
Din rosa pion kan vara en Sarah Bernardt. Jag tycker beskrivningen stämmer bra på den sorten.
Kolla på vår hemsida. Där finns en tydlig bild på den.
LindaLunda
CITAT (Lena zon 5 @ 22-01-2008, 10:21) *
Hej igen!

Det är säkert för mkt begärt på så liten bild, men uppe till höger i bild på "kullen" finns en samling små malvor i ljusrosa/rosa färg som jag frösått efter att ha tagit frön från min svärmor som bor i Hälsingland. Vore hemskt skoj om någon visste vad den sorten heter också, varken jag eller svärmor har någon aning!

Mvh Lena

Bifogar närmare bild på malvorna om någon orkar titta rolleyes.gif

[attachment=12009:malvor.jpg]

Tycker att det ser ut som myskmalva.
Linda
Lena zon 5
Hej CATO!
Ja, det måste bara vara en sådan, himla likt! Tack så mkt! Och vilken jättesöt vovve du har, och jättevacker trädgård! Ska titta runt mer på din hemsida.
Mvh Lena

Hej Linda!
Tack för ditt svar!
Finns det flera typer av myskmalvor? Sökte lite på det på google och de bilder jag fick fram var likt men bladen såg lite mer "spretiga" ut än på mina som mer ser ut som klockor?
Om du t.ex. jämför mot den här bilden på en myskmalva:
http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv...Malva-moschata)
Mvh Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon