Full version: Köpa trädgårdsbok
Ciczi
Hej

Min vännina har precis flyttat till en marklägenhet med knappt 200m2 tomt till. I inflyttningspresent tänkte jag ge henne lite olika blandademröpåsar samt en bok om trädgårdsskötsel. Vilken bok tycker ni är lämplig?

Min vän är komplett nybörjare och har aldrig sysslat med sådant tidigare så det bör vara en bok som är enkel och lättförstålig...

Ciczi
LindaLunda
Jag tycker i så fall att 'Boniers stora bok om Din trädgård' är en härlig bok. Lätt att läsa och lätt att älska. Massvis med härliga bilder och lite lättfattlig nybörjarinfon.
Linda
KURT
Jag skulle ha rekommenderat Cityodling av Israelsson, Lena. Men den är tyvärr slut på förlaget för tillfället.
*Ulrica*
Nån bok om småskaliga trädgårdar kanske? Eller menar du mer nybörjarbok i odling?
Ciczi
Nybörjarbok i odling är nog bäst... Även hur man gör en trädgård för små barn. Min vän har en tvååring och fler barn är på gång...

Ciczi
Simba
CITAT (LindaLunda @ 22-01-2008, 10:31) *
Jag tycker i så fall att 'Boniers stora bok om Din trädgård' är en härlig bok. Lätt att läsa och lätt att älska. Massvis med härliga bilder och lite lättfattlig nybörjarinfon.
Linda

Jag instämmer! Jag köpte denna när vi köpte hus i höstas och den är kanon!
ingrids
"Trädgård för tassar och tår" handlar om barn och djurvänligt trädgårdsliv. Annars kanske någon av böckerna om lättskötta trädgårdar, t.ex. "Latmansträdgården".
flower
En bok som jag har haft stor nytta av är Nya vackrare trädgård. Den boken innehåller både Trädgårdens planering, uteträdgården, rumsväxter - odling under glas, köksväxter - frukt och bär, trädgårdens fiender, jorden och dess beskaffenhet, redskap och maskiner.
Krolliljan
'Boniers stora bok om Din trädgård' tycker jag är en bra grundbok.
En lite mer lättläst tycker jag är Planera din trädgård, Sussana Rosén och Helena Tovås Persson.
Min favorit , en liten rackare, är tydligen så liten att jag inte hittar den just nu. Ska leta sen yes.gif

Nu hittade jag den. laugh.gif Trädgårdens rum, Christel Kvant och Heidi Palmgren. En rent bedårande, inspirerande, liten bok tummenupp.gif
skogstroll
Ja Bonniers var min första trädgårdsbok långt innan jag ens hade minsta aning om att jag skulle få en trädgård en dag. Den är väldigt inspirerande ändå, och det är ju bra saker att lära sig smile.gif
Christer i Falköping
Varför inte "Din trädgård" av Karin Berglund? Mycket bra bok.
Christer.
Krolliljan
CITAT (Christer i Falköping @ 22-01-2008, 18:16) *
Christer.

Den tycker jag också är bra. tummenupp.gif
Tullia
Om du köper "Din trädgård" av Karin Berglund så behöver hon aldrig så mycket mer. Jättemycket kunskap, fakta och inspiration. Om du ger en bok som är mer riktad kring små trädgårdar eller att anpassa en trädgård till barn, så blir det säkert kul också, men hon kommer att gå tillbaka till "Din trädgård" sen igen...
Blomstertanten
CITAT (Christer i Falköping @ 22-01-2008, 18:16) *
Christer.

Den bästa bok man kan ha ! tummenupp.gif
Där finns i princip allt med
carren
Jag skriver under på Karin Berglunds "Din trädgård". Det är otroligt bra, där finns massor av handfasta råd om hur och när man planterar, beskär, sår osv. Dessutom är den inspirerande skriven och har tonvis av vackra bilder! Hoppa över alla de här Trädgård för nybörjare-böckerna. De är för tunna och innehållsfattiga för någon som verkligen är nybörjare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon