Sommartjejen
Hej alla!

Undrar om det är någon där ute som kan hjälpa mig. Hela framsidan av trädgården består av en slänt. Cirka 14 m, nivåskillnaden är ca 180 cm. Har nu tänkt att åtgärda detta. Vill inte ha en ny modern mur, stugan är gammal, röd med vita knutar så det skulle inte passa in. Närmast huset har jag funderat på att ha en grusgång med kullersten i kanten, därefter en slänt, men hur högt är vettigt att göra en slänt och hur mycket kan man luta den? Överallat står det om fördelarna med nivåskillnader i trädgården, men just nu känns det mest som ett problem confused.gif . Om någon har idéer och förslag skulle jag bli jätetacksam.

Snart är det vår! smiley_small_hug.gif

MariaS
Du bör inte har större lutning än 20%. Det är i alla fall vad som rekomenderas för gräsklippare. Ska du bara odla blommor och växter (inget gräs) kan du ha upp till 45% lutning.
ingrid fuxwall
Om du kunde visa oss en skiss skulle det vara så mycket enklare att ge dig råd.
Själv har jag en tomt med mycket stora nivåskillnader och har flera olika lösningar men som sagt allt beror på hur det ser ut hos dig.

ingrid
Sommartjejen
[attachment=12035:Stugan.jpg]Hej

Har gjort en skiss som jag hoppas visar problemet. Ska säga också att det är en äldre sommarstuga, där man byggt, anlagt trädgården enligt ”man tager vad man haver”. Jättecharmigt tycker jag och därför vill jag inte ha en ”modern” trädgård. Stilen är rött hus vita knutar, Mårbackapelargoner, massor med akleja, riddarsporrar, fingerborgsblomma mm. Hoppas ni förstår

Till dig Madde (är helt ny på forumet och fattar inte riktigt hur jag svarar dig) hoppas verkligen att det gick bra. Lät ju helt förskräckligt.

Sommartjejen (som shoppade fröer igår biggrin.gif
Harvey
Jag har ungefär samma problem som dig, och till våren hoppas jag göra slag i saken och bygga en stödmur tvärs över tomten. Den blir sådär 20 meter lång, men jag tänkte ta halva åt gången.
Som jag tänkte göra, jag gräver längst med där jag skall ha muren, lägger jorden ovenför (för att fylla upp sedan), lägger sådär 30 cm singel, sedan beställer jag ett stort lass med sprängsten som vi får jobba med. är rädd för att det kommer att ta kål på våra ryggar, för det får ju vara stora stenar för att bli snyggt. Muren blir ca80 cm hög. Tja, vi har att göra i vår, men jädrans snyggt kommer det bli har jag bestämt!
ingrid fuxwall
Är väldigt dum på att läsa ritningar så jag förstår inte - ett kort skulle vara bättre för min del.

Håller med Harvey om att murar är bra. Har själv både stenmurar och slippers
Solstorm
En riktig stenmur lagd med stora oregelbundna naturstenar är så otroligt vackert. Problemet är väl att det knappt finns någon kvar som klarar av lägga den så att den både står stabilt utan sättningar och är snyggt. Krävs ju både kunskap, muskler och sten. Men oj så vackra gamla stenmurar det finns.
Sommartjejen
Mmmmm Vill också ha!!!! En gammaldags stenmur!!! Underbart!! Men vilket jätteprojekt. Hur har du gått tillväga Harvey? Sätter du bara igång eller har du lärt dig/kan du? Någon som vet vart man kan vända sig om man vill ha hjälp (vem kan) eller var man kan lära sig mer. Tänker dels på att det ska hålla under många år så att det inte börjar rasa ned/luta men även att det ska bli säkert. Med barn i trädgården så är ju en stenmur en stor inbjudan till att (klättra på mig)!

Har varit inne lite på tanken att göra en ganska ordentlig slänt , (45% sa du Maria, fattar inte riktigt menar du 45 grader), lägga en del sten och plantera i slänten, men har lite svårt att se det framför mig. Dessutom kanske det blir väldigt svårttillgängligt och vid ett ordentligt skyfall kommer då jorden att kana ned. Hmm!

En stenmur är mycket mer tiltalande, men ett stort projekt, är det någon annan där ute som byggt en mur och vill dela md sig av sina erfarenheter? Hur stora stenar ska man ha, muren bör väl luta, hur mycket osv osv.

Sommartjejen
Harvey
Nej, jag har aldrig byggt någon stenmur, men nångång måste man ju börja! Det är ju en stödmur jag skall göra, dom bör luta inåt, och dom bör inte vara för höga, det vet jag, sedan gäller det att få den SNYGG, det blir väl det svåraste. Annars står det beskrivet i dom flesta trädgårdsböcker hur man gör, med lutning, stabilt underlag osv.
Fågelvägen
Jag har byggt både terrasser och murar! Det är det roligaste trädgårdsjobb jag vet. biggrin.gif

Ju större stenar, desto snyggare blir det. Lättast är det att bygga om de är flata på någon sida, därför är sprängstenar lättare att stapla än naturstenar. Mitt bästa tips är att först få dem flyttade med grävskopa högst upp på slänten. Sedan är det lätt att baxa dem neråt. Men akta tårna!
Jan Lindgren
Hej!
Ta hem massor av stora stenar och gör ett läckert stenparti. Eftersom det är så stort får du plats med både buskar och perenner. Vill du så kan du ha delar av stenpartiet med surjord där du kan ha rhododendron och ljung. Jag tycker att det är synd att förstöra sådana möjligheter som du har med terrasser. Många skulle vara överlyckliga om de hade lite nivåskillnad på sin tomt. Jag har letat upp ett område på min tomt där det finns stora stenar som jag håller på och gräver fram för att få ett rejält stenparti.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
Sommartjejen! På din skiss över trädgården ser det ut som om det finns plats för terrassmaterialet (stenhögen) närmast huset, där du tänkt ha en grusgång. Då kan du få stenarna högst upp medan terrassen byggs och göra grusgången till sist.

Kanske några bilder behövs som fortsättning på mitt inlägg igår. Såhär långt hann jag bygga under sommaren 2007. Det ser väldigt ödsligt ut utan alla alpina växter somska finnas i alla utrymmen mellan stenarna. Färdigt är det inte!
IMG_0693.jpg
Den nedre terrassen är ca 9 m lång, 1,5 m bred och 60 cm hög.

IMG_0696.jpg
Stenpartidelen ovanför terrassen är ungefär 1,2 m hög och lutningen är ca 45 grader. Nästan alla stenar går att stiga på, dvs stenpartiet fungerar också som trappa. Trevligt för barn - "Man får bara stiga på stenar!"

IMG_0698.jpg
Detaljbild. De största stenarna är 70 cm långa. Växter saknas fortfarande. Här är en självsådd Silene maritima 'Weisskelchen'
Alpiner i Halmstad
Vår tomt var en gång helt plan. Efterhand har vi grävt oss ner och lyft upp, så att vi nu har ett minilandskap. Torvblock, stubbar och stenar håller joeden på plats.
http://www.alpiner.se/Villatomten..html
M.v.h. Bernt
Anders Roslagen
1,80m på 14 meter tycker jag inte är så farligt brant, men det är klart, ska du kunna spela krocket eller ha trädgårdsmöbel så måste du ju terrassera!
Här är en av mina terrasseringar, gjord av tidigare ägare av de stenar som fanns runt omkring.

Terrassering
Jan Lindgren
Hej Fågelvägen!
Det kommer att bli ett fantastiskt stenparti när du är klar. Bra att du hade så fina bilder att visa vad man kan göra av en sluttning. Själv gör jag också en hel del större ytor med torv för jag måste få plats med alla mina rhoddisar. Jag har en nivåskillnad på 3-4 m och bredden är ca 13m så min lutning är större än Sommartjejens.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
Hej Jan! Hoppas du hittar riktigt stora stenar i din sluttning! En nivåskillnad på 3-4 m är ju ett härligt utgångsläge. Du tar väl flitigt med bilder - de kommer att bli dramatiska. Lycka till!
Solstorm
Om muren ska hålla för belastning så kan det nog vara bra att plugga på om kallmur och varmmur innan man ger sig på ett sådant stort projekt. Kunskap som jag saknar men finns i böcker och säkert på nätet för den som söker.

Varför inte försöka få kontakt med någon äldre stenläggare? Där finns nog kunskapen.
Fågelvägen
Din terrass är vacker, Anders Roslagen! Undrar hur länge sedan den är byggd?

Sommartjejen
Jättestort tack till alla som bidragit med bilder och idéer. thanks.gif Vilken skillnad det gör när man får se en bild och vad underbart det är att få ta del av andras förslag när man kört fast.

Placerade mig utanför stugan igår och försökte att föreställa mig en stödmur av sprängsten där blommor vällde ut, en trappa upp också den av sten (finns redan flera sådana på tomten). Grusgången ovanför, kantad med gatsten (har samlat på mig en hög). Här och var växer det klätterväxter upp mot stugan, blommande doftande. wub.gif Var bara att tänka bort 10 cm blöt nysnö, snålblåst och regn. (Våren kändes väldigt långt borta). Hursomhelst en mur är nog det jag vill ha. Kan vara bra att våren är långt borta, då finns ju tid att köpa sten (var man nu köper det) och göra allt förarbete. Nu kvarstår bara att sälja idén vidare till övriga familjen, kavla upp ärmarna och sätta igång.

Vore jätteintressant att ser hur era murar blir, ska också fota lite och dela med mig vidare.

Tack igen!
Fågelvägen
Fint att du samlat gatsten i god tid! smile.gif Ni kommer att ha roligt varje ledig tid och sova gott om nätterna när ni äntligen kan sätta igång med trädgårdsprojektet.

Jag lyckades inte luska ut var du bor, men stenfirmor finns väl i hela landet. De säljer gärna trappsteg, kantsten å sånt av granit (snyggt, kostar skjortan!), men sprängstenar kan man ofta få gratis av grannar som dränerat runt sina hus. Och natursten av alla storlekar lär man få verkligt billigt/gratis i närmaste grustag. Det är transporten som kostar!

Obs! Natursten är svårare att bygga med. En del fula och alltför små stenar följer förstås med (om ni inte står och pekar i stenförråden) - dem kan man bygga in osynligt i terrassen för att ge stadga åt det hela. Grovt krossgrus är också bra som stöd inuti om ni bygger en kallmur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon