Jag har en Kanna Lucifer som blommar för fullt på tre stänglar (bor i västra Stockholm). Det är andra året jag har knölen och första året kom blommorna (en stängel) senare än i år. Jag har förvarat knölen i krukan mörkt i vårt garage över vintern (ca 8 grC) och planterade om den och började vattna i april i år. Att detta skulle vara en mindre variant undrar jag dock över, även om man drar bort krukans höjd så kommer blommorna över mitt huvud (ca 1.75). Förra året var den betydligt lägre dock, kan det vara för mycket gödsling som gjort det...?
Blommorna är rätt orange-röda och har inte riktigt den gula kant jag sett bilder på, men är ju väldigt vackra ändå

och hela plantan är väldigt maffig och dekorativ tycker jag.
Jag har även en mindre, okänd sort med randiga blad som jag köpte i Juli med knopp. Den har nu fått ytterligare en stängel som blommar vackert (orange blommor).
Har också en vit Afrikas lilja som inte gett någon blomma under de två år jag haft den

(jodå, den har en liten kruka) och inte växer så där speciellt mycket trots vatten, gödsling och mycket sol, så det verkar vara en lite kinkig blomma men skam den som ger sig...