Eva i Skåne
Jag köpte två kannor, orange, ev Lucifer, från Odla i våras. Jag satte dem genast i krukor inne och planterade ut när de växt upp en bit. Nu är de ganska stora, men det är ju blommorna jag väntar på. Börjar det inte bli dags nu?
Nanna
Ja, de ska blomma sommar - tidig höst.
Fialotta
Jag köpte oxå från odla i våras
och mina är det knopp i nu såg jag igår...dom kommer,
men däremot africas blå lilja händer det inte ett skit med
varken växer eller blommar i värmen...hmmm konstigt
köpte dom samtidigt som kannorna wink.gif
Eva i Skåne
Då kommer förhoppningsvis mina också med knoppar endera dagen.
Jag tycker mycket varit sent i år. sad.gif Kanske för att våren var så kall.
kerstin z5-6
kannor är sena och Afrikanska blå liljan -du har väl trång kruka på en ? ..den tar ett tag innan den vill ..
mari_tres
Min kanna blommar för fullt, men jag har ingen aning om vad jag har gjort med den. Har ingen aning om hur den ska skötas, hur gör jag med den till vintern???
nina L
min canna visar inga tecken på att blomma heller. Mina callor , en rosa och en vit, fick bara en blomma var! Påt bilden hade den vita kallan helgröna blad men min har vitmelerade blad. Doftliljorna har inte börjat blomma de heller. Montbretsian fick oxå endast en blomma. Ska de vara så eller har jag fått dåliga exemplar. Jag har gjort som det står på infobladen. Jag är besviken. Jag satte ner alla knölarna när de levererades och har gett både vatten sol och näringsrik fin jord. unsure.gif sad.gif
Eva i Skåne
Montbresiorna blommat sent, tror jag. Jag har i alla fall inga som blommar ännu, men jag tror det är normalt.

Mina dubbla fresior har inte kommit upp alls mad.gif . Det är jag ganska irriterad över. En dahlia har inte heller kommit upp och en som skulle bli vit med rödaktig kant blev lila unsure.gif sad.gif Du är inte ensam om att vara besviken.
kerstin z5-6
Kannan tar jag in med jord o allt i kruka o förvarar svalt utan vatten i källaren -när det är dags för lysrör o sådder , får den stå och "snåles "av sidoljuset från dem -när jag ser att den vill skjuta nytt börjar jag vattna ... då blommar den i juni o fortsätter hela sommaren smile.gif
Sabina L
Varken min kanna eller calla blommar som jag köpte, men de växer bra nu men var lite tröga i starten. Däremot hände ingenting med kapamaryllisen (tror den heter så) som jag köpte samtidigt. Någon som lyckats med sin? Är också besviken. sad.gif Min Afrikas blå lilja är liten och tanig...
eml
Jag har en Kanna Lucifer som blommar för fullt på tre stänglar (bor i västra Stockholm). Det är andra året jag har knölen och första året kom blommorna (en stängel) senare än i år. Jag har förvarat knölen i krukan mörkt i vårt garage över vintern (ca 8 grC) och planterade om den och började vattna i april i år. Att detta skulle vara en mindre variant undrar jag dock över, även om man drar bort krukans höjd så kommer blommorna över mitt huvud (ca 1.75). Förra året var den betydligt lägre dock, kan det vara för mycket gödsling som gjort det...?
Blommorna är rätt orange-röda och har inte riktigt den gula kant jag sett bilder på, men är ju väldigt vackra ändå wub.gif och hela plantan är väldigt maffig och dekorativ tycker jag.

Jag har även en mindre, okänd sort med randiga blad som jag köpte i Juli med knopp. Den har nu fått ytterligare en stängel som blommar vackert (orange blommor).

Har också en vit Afrikas lilja som inte gett någon blomma under de två år jag haft den sad.gif mad.gif (jodå, den har en liten kruka) och inte växer så där speciellt mycket trots vatten, gödsling och mycket sol, så det verkar vara en lite kinkig blomma men skam den som ger sig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon