Är det kanske frågan om en Kungscissus (Cissus rhombifolia 'Ellen danica'), de är vanliga har jag förstått och har själv två stycken MYCKET fina exemplar.
Ser den ut såhär?
fyra (Small).jpg Sticklingar tar jag lite nu som då av mina eftersom jag har dem i ampel och katten är väldigt förtjust i att gnaga på topparna. Jag brukar sätta mina i vatten byter man vattnet ofta har man fina rötter efter ett par veckor.
Enligt boken "Krukväxter" av Lena Månsson är det en mycket tålig växt som trivs såväl i ett ljust fönster som en bit innanför ett ljust fönster... Direkt mörker kanske den inte mår riktigt bra av (jag har min ena i norrfönster och den andra några meter innanför ett sydfönster). Den vattnas när jorden har torkat upp, och det syns ganska bra iom att den ser lite hängig ut (som oss människor

). Om den tappar blad kan det bero på för lite ljus, för mycket näring eller för kall jord. Så kan den angripas av trips och spinnkvalster.
När jag tar sticklingar klipper jag helt enkelt av så det ser bra ut på moderplantan, vilket oftast blir vid ett blad (så sticklingen får långt skaft.). Min växer och mår bra den bara trots den hårda beskäringen året om

Cissus är bland mina favoritgrönväxter just för att den är så dekorativ med sitt vida växtsätt.

Lycka till!