Full version: Cissus
Shangalia
Vad jag har förstått så finns det inte bara "en" sort med cissusar (cissus)
Jag och min sambo var i väg och köpte oss några blommor och bland annat en Cissus,
den är ganska stor och buskig och jag funderar på om jag kanske kan ta sticklingar,
men hur ska jag gå till väga?
och vart ska jag klippa?
Ska jag sätta ner dom i vatten eller i jord?
Och bör jag kanske vänta tills solen kommer fram till vårkanten, eller kan jag lika gärna ta sticklingar nu?

Många frågor och jag hoppas att jag kanske kan få lite guidning:))

Kram och hej!//Shangalia
Fenja
Det enklaste är väl kanske att ta toppsticklingar som är cirka 10 cm, ta bort bladen längst ner och rota dem i vatten eller direkt i kruka. Om du rotar i kruka se till att det aldrig torkar ur helt, men dränk den inte heller för då kan det ruttna.
Jag vill minnas att den rotar sig lätt. Om du väntar någon månad till så tar sig sticklingarna ännu lättare.
Mvh
Fenja
råse-marie
fortsätter med en fråga om cissus, hur trivs den bäst i spalje eller ska den hänga i ampel ?
Fenja
Eftersom den blir väldigt omfångsrik med tiden är kanske en spalje att föredra. Men den funkar säkert i en ampel med, man kan ju klippa ner den allt eftersom.
Mvh
Fenja
Shangalia
Tack så hemskt mycket för svaret:)
Hittar inte så fruktansvärt många skötseltips på denna blomma...
och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt!
Någon som kanske kan länka mig vidare till nån sida, eller till och med sitter med svar?!
Ska den stå ljust, är den tålig??

/shangalia
Fenja
Här står det lite som du kanske har nytta av!
Mvh
Fenja
mjaumuffins
Är det kanske frågan om en Kungscissus (Cissus rhombifolia 'Ellen danica'), de är vanliga har jag förstått och har själv två stycken MYCKET fina exemplar.
Ser den ut såhär?

fyra (Small).jpg

Sticklingar tar jag lite nu som då av mina eftersom jag har dem i ampel och katten är väldigt förtjust i att gnaga på topparna. Jag brukar sätta mina i vatten byter man vattnet ofta har man fina rötter efter ett par veckor.

Enligt boken "Krukväxter" av Lena Månsson är det en mycket tålig växt som trivs såväl i ett ljust fönster som en bit innanför ett ljust fönster... Direkt mörker kanske den inte mår riktigt bra av (jag har min ena i norrfönster och den andra några meter innanför ett sydfönster). Den vattnas när jorden har torkat upp, och det syns ganska bra iom att den ser lite hängig ut (som oss människor smile.gif ). Om den tappar blad kan det bero på för lite ljus, för mycket näring eller för kall jord. Så kan den angripas av trips och spinnkvalster.

När jag tar sticklingar klipper jag helt enkelt av så det ser bra ut på moderplantan, vilket oftast blir vid ett blad (så sticklingen får långt skaft.). Min växer och mår bra den bara trots den hårda beskäringen året om tongue.gif

Cissus är bland mina favoritgrönväxter just för att den är så dekorativ med sitt vida växtsätt. smile.gif

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon