Full version: Zon register
Lena zon 5
Hej!
Sitter och tittar på alla vackra blommor som ni har i era bildgallerier och blir så sugen på några, men funderar över härdigheten hela tiden. Undrar därför om det finns någon katalog/register över "alla" perenner på nätet där zon angivelser finns?
Mvh Lena
Christer i Falköping
Skulle vara omöjligt att göra. Många av de perenna växter som har svårt att överleva här i söder, kan må alldeles förträffligt i norrland. Så det bästa är att fråga här på forumet om dem och se vad det blir för svar.
Christer.
Lena zon 5
Hej!
Om jag gjorde det är jag nog rädd att ni skulle bli bra less på mig laugh.gif
Men varför skulle det inte funka med en lista över alla perenner och deras zoner, det går ju skriva på olika vis, typ zon1-3, zon 5-6 osv?
Mvh Lena
Anders zon 1
Det finns redan ett system för att ange perenners härdighet. Det är inte alls kopplat till zonkartor och dylikt. Kolla här! http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rdighet Precis som Christer säger så är det mycket svårt att bestämma hur härdig en viss perenn är eftersom växtplatsen (snötäcke/barfrost, tjäle, vinterväta, jordmån, sol/skugga etc.) många gånger spelar en mycket större roll än lufttemperaturen.
kerstin z5-6
Bor du in zon 5 behöver du väl inte bekymra dej särdeles om perenners härdighet ? de som inte är härdiga i syd ÄR härdiga här och de som är det ,men inte här kan jag räkna på handen ..
banan , palmer , Fackellilja , aurum, samt gräset cortaderia selloana har jag svårt med -nån enstaka lilja o annan lökväxt
perenner go for it !
Lena zon 5
Hej!
Tack för all info!
Kanske jag som är lite för feg, men jag bor som alldeles på gränsen till zon 6 så om det då står zon 4-5 vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Men man kan ju alltid testa, den kan ju inte mer än dö ut och då vet man ju smile.gif
Såg igårkväll när jag bläddrade i min Impecta katalog att de där angivit zoner på en massa perenner så den var intressant att se i.
Mvh Lena
KURT
CITAT (Lena zon 5 @ 23-01-2008, 17:50) *
Hej!
Tack för all info!
Kanske jag som är lite för feg, men jag bor som alldeles på gränsen till zon 6 så om det då står zon 4-5 vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Men man kan ju alltid testa, den kan ju inte mer än dö ut och då vet man ju smile.gif
Såg igårkväll när jag bläddrade i min Impecta katalog att de där angivit zoner på en massa perenner så den var intressant att se i.
Mvh Lena

Ja det är ju verkligen synd att Impecta har kvar det där förlegade synsättet på perenner.
kerstin z5-6
Kanske jag som är lite för feg, men jag bor som alldeles på gränsen till zon 6 så om det då står zon 4-5 vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Men man kan ju alltid testa, den kan ju inte mer än dö ut och då vet man ju

Detta är bara trams .. jag menar alltså zoner på perenner -det är helt förlegat som Kurt säger -ofta har vi bättre odlingsförutsättningar eftersom vi har snö .
Vad som är mycket viktigare är att ta reda på växtens naturliga levnadsplats och försöka efterlikna den -Fuktälskare blir inte fina i torr jord och tvärtom ..
Det är dessutom nästan till 100% orsaken till att plantor inte överlever -fel växtplats ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon