Full version: Berg? Stora stenar?
Fågelvägen
Kanske denhär texten passar bättre här än i "Småprat":

Hej alla ni som har lyckats bygga upp en trädgård kring berg och stora stenar!

Jag har börjat samla ihop tankar och konkreta exempel till en bok. Jag skulle vilja hitta trädgårdsprojekt där just berget och stenarna gör trädgården unik. Boken ska förstås ha massor med inspirerande bilder och handfasta tips.

Ni som överlistat den "hopplöst bergiga tomten" och skapat något vackert av den, jag hoppas ni vill höra av er och kanske bidra med före/efter-bilder. Också ni som har ett berg och undrar vad man ska ta sig till med det - spränga? Täcka över med grus och gräsmatta?

Jag vill gärna resa runt senare i år för att prata med er om hur ni gjort, och ta foton förstås.
Också Norge och Finland kan säkert bjuda på fina berg- och stenexempel. Danmark? unsure.gif Kanske ett nordiskt perspektiv?

Jag har redan fått flera goda uppslag - thanks.gif - men det behövs många olika sorters lösningar, så jag hoppas på fler album att bläddra i och ännu mera infallsvinklar. yes.gif

jennyp
hej

jag har ett stort berg i trädgården, men flyttade in i huset den 1 dec så jag har inte börjat göra nånting där ute än... mer än kratta och ha mig lite. Om du vill kan jag hålla dig uppdaterad med hur det fortskrider.

Så här ser det ut:

skogstroll
jag har inte hunnit så långt med min hopplösa bergknalle men titta gärna i mitt album, där kommer snart lite mer bilder smile.gif

[attachment=12707:P1120005.JPG]

[attachment=12708:P9010017.JPG]
Fågelvägen
jennyp och skogstroll, TACK! smiley_small_hug.gif Jättefina berg - hoppas de känns inspirerande (och inte hopplösa) för er också! Ta massor av bilder medan ni håller på och håll gärna kontakt via forumet!
Jecar75
hej
ditt projekt låter jätteintressant för oss! (se mitt inlägg om bergstomt)
Om du lovar att vidarebefodra smarta ideér till mig så lovar jag att ge dig allt material du behöver från vårt bergsprojekt...vad det nu blir:) jag behöver all inspiration och hjälp jag kan just nu:)
lycka till
med förhoppning om vidare konakt
Jessica i Göteborg
Fågelvägen
Hej Jessica! Det finns fler som har oinredda berg i sina trädgårdar. Ett par bilder i forumet kunde vara till glädje för många. Hur ser ditt berg ut - finns där naturliga hyllor eller klippskrevor?

Bergprojektet kan göras i liten skala, typ ett par klipphyllor med klassiska stenpartiväxter på, vilket inte alls är jobbigt. Det kan också förstås göras riktigt stort och häftigt = lastbilslass med stora stenar, grävskopehjälp och maffiga terrasser, fyllda med planteringsjord och perfekt utvalda buskar och perenner. (Som jag beskrev i den andra tråden. Man kan väl bli handlingsförlamad vid blotta tanken!)

Trappan du nämnde - kan den smygas in naturligt, snett uppåt, lite vindlande på något sätt?

Kolla Jennyp:s bild (här i samma tråd) av berget med en buske framför, eller berget helt övertäckt av murgröna! De är fina exempel på hur berg och växter klär varann, utan stora åthävor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon